"Ισορροπημένη Διατροφή και Διατροφικές συνήθειες"
Υπεύθυνη Εκπ/κός Σχολικής Μονάδας: Στάμου Σταυρούλα
Εισαγωγή-Επιλογή θέματος
Κατά τη διάρκεια της φετινής χρονιάς (2003-2004) η Δευτέρα τάξη και η Τετάρτη τάξη του δημοτικού σχολείου Προκοπίου πραγματοποίησαν ένα πρόγραμμα Αγωγής Υγείας με θέμα: Ισορροπημένη Διατροφή και Διατροφικές Συνήθειες. Το πρόγραμμα αυτό λειτούργησε υπό την επίβλεψη των δύο δασκάλων των τάξεων και επειδή επρόκειτο για διαφορετικές ηλικίες παιδιών, από κοινού αποφασίστηκε κάθε τάξη να εργαστεί μόνη της.
Οι έντεκα μαθητές της δευτέρας δημοτικού είχαν συμμετάσχει σε πρόγραμμα Αγωγής Υγείας κατά την προηγούμενη σχολική χρονιά και έτσι ήταν ήδη αρκετά ευαισθητοποιημένοι για το θέμα της υγιεινής διατροφής και μάλιστα ήθελαν να γνωρίσουν περισσότερα σχετικά με το θέμα αυτό.
Βέβαια, εκτός από το θέμα της υγιεινής διατροφής ασχοληθήκαμε με πολλά επιμέρους θέματα με κύριο στόχο να κατανοήσουν οι μαθητές την αναγκαιότητα της σωστής διατροφής ως προϋπόθεση για τη σωστή ανάπτυξή τους και τη διατήρηση της καλής τους υγείας.
Στόχοι του προγράμματος
Οι στόχοι που τέθηκαν ήταν:
Επιμέρους Θέματα
Τα θέματα που επιλέχθηκαν ύστερα από διάλογο με τους μικρούς μαθητές ήταν:
Χωρισμός σε ομάδες
Η Δευτέρα τάξη χωρίστηκε σε τρεις ομάδες: δύο ομάδες των τεσσάρων ατόμων και μία ομάδα των τριών ατόμων. Η σύνθεση των ομάδων δημιουργήθηκε ύστερα από συζήτηση της δασκάλας με τα παιδιά έτσι ώστε η καθεμιά να αποτελείται από μαθητές όλων των επιδόσεων. Αφού οι μαθητές χωρίστηκαν σε ομάδες, έφτιαξαν την ασπίδα της ομάδας τους με κύριο στόχο την ανάπτυξη της δυναμικής της.
Συγκέντρωση υλικού-Δραστηριότητες
Ξεκινώντας το πρόγραμμα, μοιράστηκαν στα παιδιά ερωτηματολόγια καθώς και εβδομαδιαία διαιτολόγια προκειμένου να συγκεντρωθεί υλικό γύρω από τις διατροφικές τους συνήθειες και τις γνώσεις τους για τη διατροφή (υγιεινή και μη). Οι απαντήσεις των μαθητών ταξινομήθηκαν και έπειτα ανακοινώθηκαν και αποτέλεσαν αφορμή για την ευαισθητοποιήση και τον προβληματισμό των μαθητών γύρω από το θέμα της υγιεινής διατροφής. Στη συνέχεια, κάθε ομάδα συγκέντρωσε θέματα-ερωτήματα με τα οποία θα ήθελε η καθεμιά να ασχοληθεί. Έπειτα, κάθε ομάδα άρχισε να συγκεντρώνει άρθρα, εικόνες και πληροφορίες από εφημερίδες, βιβλία και περιοδικά για τα θέματα που ήθελε να ασχοληθεί. Σε πρώτη φάση οι ομάδες συγκέντρωσαν υλικό που αφορούσε τις ομάδες των τροφών και τη μεσογειακή διατροφή και κατασκεύασαν ταμπλό με εικόνες για την κάθε ομάδα τροφών και μια πυραμίδα που περιλάμβανε εικόνες των τροφών και τις ποσότητες τις οποίες πρέπει να καταναλώνουμε με βάση τη μεσογειακή διατροφή. Σε δεύτερη φάση, οι μαθητές συγκέντρωσαν άρθρα για τη μεσογειακή διατροφή. Τέλος, έφτιαξαν ποιήματα και έμαθαν τραγούδια για τη διατροφή.
Δραστηριότητες μέσα και έξω από το σχολείο
Οι μαθητές αφού έμαθαν τις ομάδες των τροφών παρακολούθησαν στην τάξη μια βιντεοκασέτα με τίτλο «Η σωστή διατροφή». Η βιντεοκασέτα αυτή αποτέλεσε αφορμή για την εκκίνηση νέων δραστηριοτήτων σχετικών με τις τροφές και τη διατροφή, οι οποίες πραγματοποιήθηκαν λειτουργώντας πλέον ως ένα ενιαίο σύνολο.
Ξεκινώντας από την ομάδα «Όσπρια-Δημητριακά», οι μαθητές έκαναν τις παρακάτω δραστηριότητες:
Συνεχίζοντας με την ομάδα «Φρούτα-Λαχανικά» έγιναν τα παρακάτω:
Όσον αφορά την ομάδα των λιπών, πραγματοποιήθηκε επίσκεψη σε ένα ελαιοτριβείο στις Κεχριές όπου οι μαθητές ξεναγήθηκαν στις εγκαταστάσεις του, γνώρισαν τον τρόπο με τον οποίο παράγεται από τον καρπό των ελιών το ελαιόλαδο, που είναι βασικό στοιχείο της μεσογειακής διατροφής. Στη συνέχεια, οι μαθητές συνέλεξαν στοιχεία για όλα τα είδη λαδιού αλλά και για τα «ανθυγιεινά» λίπη.
Περνώντας στην ομάδα «Κρέας-Ψάρι» οι μαθητές συγκέντρωσαν παραδοσιακές συνταγές της Εύβοιας που περιλάμβαναν κρέας ή ψάρι και αφού τις παρουσίασαν στην τάξη έγινε συζήτηση για τα θρεπτικά συστατικά τους, τις πρωτεΐνες και βιταμίνες που περιέχουν.
Ολοκληρώνοντας τις ομάδες των τροφών με τα γαλακτοκομικά έγινε επίσκεψη σε μια μικρή κτηνοτροφική μονάδα όπου τα παιδιά εξασκήθηκαν στο άρμεγμα του γάλακτος, κάτι που πραγματικά τα εντυπωσίασε.
Τελειώνοντας το πρόγραμμα έγιναν οι ακόλουθες δραστηριότητες:
Ολοκληρώνοντας το πρόγραμμα, τα παιδιά επέλεξαν να φτιάξουν αφίσες με συνθήματα και συμβουλές για τη διατροφή και να τραγουδήσουν τα τραγούδια που έμαθαν.
Αξιολόγηση του προγράμματος
Η αξιολόγηση του προγράμματος έγινε με δύο τρόπους. Πρώτον, καθ' όλη τη διάρκεια του προγράμματος με την παρουσίαση της δουλειάς των παιδιών στην τάξη και την αξιολόγησή της από τους υπόλοιπους μαθητές οι οποίοι έκριναν με ειλικρίνεια τα θετικά και τα αρνητικά στοιχεία της δουλειάς τους. Σημαντικό κρίνεται επίσης το κλίμα συνεργατικότητας και κινητοποίησης που αναπτύχθηκε μεταξύ των μαθητών. Τα παιδιά ανέπτυξαν τη φαντασία τους, χάρηκαν για τις εργασίες τους και έδειχναν πραγματικό ενδιαφέρον και ενθουσιασμό για τη συμμετοχή τους στις δραστηριότητες. Ανέπτυξαν επίσης πολύ το λεξιλόγιό τους μαθαίνοντας και φτιάχνοντας τραγούδια και ποιήματα καθώς και ποικίλες άλλες δεξιότητες (να κόβουν με ευκολία, να ζωγραφίζουν) με τα ταμπλό και τις κατασκευές που έκαναν.
Το θετικότερο όμως είναι ότι οι μαθητές άλλαξαν στο σύνολό τους τις διατροφικές τους συνήθειες. Χαρακτηριστικό είναι ότι έφερναν στο σχολείο για δεκατιανό υγιεινές τροφές π.χ. φρούτα, τοστ, βραστά αυγά, τυρί και ελιές ενώ παράλληλα πολλές μητέρες μου μετέφεραν πως τα παιδιά τούς ζητούν να τους μαγειρεύουν περισσότερα λαχανικά και κατανάλωναν πιο πολλά φρούτα και λιγότερα γλυκά.
Συνεχίζοντας την αξιολόγηση θα πρέπει να αναφερθώ στην ανακάλυψη νέων ταλέντων στη ζωγραφική, ποίηση και στο τραγούδι καθώς και στο άνοιγμα της κλειστής κοινωνίας του σχολείου και τη συνεργασία του με διάφορους φορείς και επαγγελματίες(κτηνοτρόφους, ελαιοτριβείο, καταστηματάρχες).
Με την ολοκλήρωση του προγράμματος, η αξιολόγηση έγινε και με τη συμπλήρωση ερωτηματολογίων, τα αποτελέσματα των οποίων συγκρίθηκαν με τα αρχικά και πραγματικά παρατηρήθηκαν αλλαγές στις διατροφικές συνήθειες ενώ φάνηκε πως οι μαθητές γνώρισαν πολλά στοιχεία για τις τροφές(υγιεινές και μη) και τις ουσίες που περιέχουν.
Το πρόγραμμα Αγωγής Υγείας μας έδωσε την ευκαιρία να γνωρίσουμε σημαντικά πράγματα για τη διατροφή και την υγεία μας με ευχάριστο και εποικοδομητικό τρόπο.