Hλεκτρονικό περιοδικό με θέματα και ειδήσεις από την Εύβοια   ...στο διαδίκτυο από το 1999
Σερβιτόρος της Εύβοιας

26ο Δημοτικό Σχολείο Χαλκίδας

Η διατροφή μας - Έκδοση σύμπραξης σχολείων της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Νομού Ευβοίας. Ιούνιος 2004

"Διατροφή και υγεία"

Υπεύθυνη εκπαιδευτικός σχολ. μονάδας: Βουγιούκα Εριφίλη

Μαθητές της Β' τάξης Αργυρίου Παναγιώτης, Δημητρίου Εφραίμ - Νικόλαος, Ζέρβας Χαράλαμπος, Καραντάκης Σπύρος, Κουτσαντωνίου Αλέξανδρος, Κρητικάκη Μαρία, Κύτρος Γιώργος, Λαμπράκη Παρασκευή, Μαζαράκη Ελενα, Μαμτζαδέριας Σοφοκλής, Μαντάσα Χριστίνα, Μπαμπαράκου Παυλίνα, Μπουρλίδου Ιωάννα, Τσιριγώτη Παρασκευή, Μπακάι Ντένις, Γραμματικού Ελπίδα, Ρήγα Νεφέλη

Στόχοι του προγράμματος

  • Να καταγράψουν τις ομάδες τροφών και τα στοιχεία που τις αποτελούν.
  • Να καλλιεργήσουν στάση υπευθυνότητας για την υγεία τους και τις διατροφικές τους συνήθειες.
  • Να μυηθούν στις σωστές διατροφικές συνήθειες.
  • Να περιγράψουν τις λανθασμένες διατροφικές συνήθειες των ανθρώπων στην καθημερινή ζωή και τα αποτελέσματα της.
  • Να κατανοήσουν ότι η σωστή διατροφή είναι τρόπος και στάση ζωής.

Μέθοδος: Μαθητοκεντρική - Ομαδοσυνεργατική

Διδακτικές ενέργειες:

  • Πρώτα έγινε ενημέρωση γονέων για το πρόγραμμα και το θέμα που θα μας απασχολήσει στη διάρκεια της σχολικής χρονιάς.
  • Χωριστήκαμε σε ομάδες με παρέμβαση της δασκάλας, ώστε «αδύνατοι» μαθητές να έχουν βοήθεια από συμμαθητές τους. Γράφτηκε, με τη συμμετοχή όλων, ένα συμβόλαιο καλής συνεργασίας και συμπεριφοράς των μελών της κάθε ομάδας, σε χαρτόνι και υπογράφτηκε απ' όλους.
  • Βγήκαμε στην αυλή του σχολείου και οι μαθητές μάζεψαν ότι είχε πετάξει κάθε μαθητής του σχολείου απ' το κολατσιό του. Έτσι, ξεκίνησε το θέμα «Διατροφή».
  • Ζητήθηκε από τους μαθητές να φέρουν ότι έχει σχέση με το θέμα (περιοδικά, φυλλάδια από super market κ.τ.λ.) και έτσι μαζεύτηκε πολύ υλικό για συζήτηση.
  • Δόθηκε ερωτηματολόγιο στους μαθητές για τις δικές τους διατροφικές συνήθειες.
  • Αναφερθήκαμε στις ομάδες τροφών, τις ξεχωρίσαμε και κάθε ομάδα έφτιαξε σε χαρτόνι, τις κατηγορίες βρίσκοντας από περιοδικά φωτογραφίες της ανάλογης ομάδας.
  • Επίσκεψη στο πάρκο της ΑΝΤΙΠΟΛΗΣ: Βιολόγος μας μίλησε για τα βότανα και τις θεραπευτικές τους ιδιότητες και τη συμβολή τους στην υγεία μας. Οι μαθητές φύτεψαν, ο καθένας το δικό του, βότανο (κάρδαμο).
  • Μοιράστηκαν φυλλάδια για τα βότανα και την καλή υγεία.
  • Συζητήσαμε τα «υπέρ» και τα «κατά» των συσκευασμένων προϊόντων. Αποφασίσαμε, έτσι, να επισκεφτούμε ένα super market που ήταν κοντά στο σχολείο μας.
  • Την άλλη μέρα έγινε εκτενέστερη συζήτηση για τα συσκευασμένα τρόφιμα και την κατανάλωση τους.
  • Αναφέρθηκε το πρόβλημα της παιδικής παχυσαρκίας και πόσο η σωστή διατροφή βοηθά σ' αυτό.
  • Οι ομάδες σκέφτηκαν να καλέσουμε κάποιον «ειδικό» να τους μιλήσει για το θέμα αυτό, αλλά και γενικά για τη διατροφή των παιδιών της ηλικίας τους.
  • Βιταμίνες και τροφές: διαβάσαμε σχετικό άρθρο από μία μελέτη που έγινε και ποιες τροφές βοηθούν στη σωστή ανάπτυξη.
  • Κάθε ομάδα έφτιαξε το δικό της μενού για κάθε ώρα της ημέρας που πρέπει να τρώει ένας μαθητής. Το μενού το φτιάξαμε όπως παρουσιάζεται σε εστιατόρια και μοιράστηκε στους μαθητές.
  • Κάθε φορά που είχαμε χρόνο διαβάζαμε και κάποιο παραμύθι με σχετικό θέμα που είχαν φέρει τα παιδιά και από αυτά που προμηθευτήκαμε από τη βιβλιοθήκη.
  • Μιλήσαμε για την αλλοίωση των τροφίμων. Κάθε ομάδα έφερε κάποιο τρόφιμο (μία ντομάτα, ένα γάλα φρέσκο, μία φέτα ψωμί και μία πατάτα) και παρακολούθησαν την εξέλιξη τους μέσα στην εβδομάδα, καταγράφοντας κάθε μέρα τι παρατηρούσαν.
  • Βγήκαν κάποια συμπεράσματα για το ποια τρόφιμα αλλοιώνονται γρηγορότερα και πότε πρέπει να τα καταναλώνουμε.
  • Περιμένοντας τη διατροφολόγο - διαιτολόγο κ. Θελξινόη Μάκρη οι ομάδες ετοίμασαν ερωτήσεις που θα τις έκαναν. Οι ερωτήσεις γράφτηκαν σε φύλλα ντοσιέ, με τη συμμετοχή όλων των μελών της ομάδας.
  • Παίξαμε παιχνίδια σωστής διατροφής από φυλλάδια που δόθηκαν. Κάθε ομάδα που έβρισκε το σωστό έπαιρνε 1 βαθμό, δικαιολογώντας την απάντηση της.
  • Οι μαθητές έφτιαξαν ζωγραφιές με θέμα την υγιεινή διατροφή.
  • Ένα μάθημα της Γλώσσας με θέμα «η κολοκυθοσαλάτα» μας έδωσε την αφορμή να μιλήσουμε πάλι για αυτά που είχαμε μάθει.
  • Ήρθε η διατροφολόγος κ. Θελξινόη Μάκρη και έκανε ένα μικρό σεμινάριο στους μαθητές της τάξης ενώ παράλληλα δέχτηκε και τις δικές τους ερωτήσεις. Χρησιμοποίησε διαφάνειες που εντυπωσίασε τους μαθητές.
  • Μετά από επίσκεψη στο εργοστάσιο της Coca - Cola, συζητήσαμε για τ' αναψυκτικά και αν πρέπει να τα προτιμάμε. Οι μαθητές έδειξαν ενδιαφέρον για το περιεχόμενο και τα υλικά από τα οποία φτιάχνονται.
  • Αποφάσισαν ότι τ' αναψυκτικά πρέπει να τ' αποφεύγουν όλοι και όχι μόνο τα παιδιά.
  • Μια ομάδα έφτιαξε την πυραμίδα της υγιεινής διατροφής και την παρουσίασε στην τάξη. Δύο άλλες ζωγράφισαν τις οικογένειες τροφών μέσα στα σπιτάκια τους και τι περιλαμβάνει η κάθε οικογένεια. Η τρίτη ομάδα σκέφτηκε να ζωγραφίσει ένα «χωριό» με το ανάλογο θέμα.
  • Όταν πλησίαζε το Πάσχα μιλήσαμε για τη νηστεία και τις παραδόσεις μας πάνω στη διατροφή μας.
  • Πήγαμε στο εκκλησάκι της γειτονιάς μας και συζητήσαμε με τον παπά της ενορίας για το θέμα της νηστείας.
  • Την άλλη μέρα τα παιδιά έφεραν παραδοσιακές νηστίσιμες συνταγές που τους έδωσαν οι μητέρες τους ή οι γιαγιάδες, σε μερικά παιδιά. Φτιάξαμε ένα τετράδιο μ' αυτές.
  • Παρακολουθήσαμε ένα σεμινάριο «υγιεινής των δοντιών» (στο ξενοδοχείο LUCY) και για τις τροφές που πρέπει να προσέχουμε για να έχουμε γερά δόντια.
  • Κάναμε άλλη μία επίσκεψη στο εργοστάσιο της «BARILLA-MISKO». Ειδικός ανέλαβε την ξενάγηση μας.
  • Διαβάστηκε το παραμύθι: «Μια φορά... ήταν η Κολοτούμπα» και οι μαθητές αποφάσισαν να γίνει το θεατρικό μας για το τέλος της χρονιάς, ώστε να περάσει το μήνυμα της σωστής διατροφής σε όλα τα παιδιά του σχολείου.
  • Στις τελευταίες μας συζητήσεις, οι ομάδες, με τη βοήθεια μου, έβγαλαν κάποια συμπεράσματα γενικά για τη διατροφή και την υγεία μας.
  • Αρχισαν οι πρόβες για το θεατρικό μας «Μια φορά... ήταν η Κολοτούμπα» της Σ. Μαντούβαλου.

Οι μαθητές δημιούργησαν και ένα δικό τους τραγούδι, με στίχους για τη σωστή διατροφή και τη γνωστή μελωδία (του Λουκιανού Κηλαηδόνη)

Επισκέψεις

  • Super Market της γειτονιάς
  • Εργοστάσιο COCA-COLA
  • Ξενοδοχείο Lucy για παρακολούθηση σεμιναρίου
  • Εκκλησία της ενορίας
  • Εργοστάσιο «BARILLA-MISKO»
  • Αντίπολη (θεραπευτικά βότανα και φυτά που συμβάλλουν στην καλή υγεία του οργανισμού μας)

Αποτελέσματα - Παρουσίαση
Οι μαθητές έδειξαν μεγάλο ενδιαφέρον για το πρόγραμμα και η συμμετοχή τους στις διάφορες εργασίες της ομάδας τους, ήταν ένα ευχάριστο, γι' αυτούς, διάλειμμα. Οι ομάδες συνεργάστηκαν άψογα μεταξύ τους και υπήρχε μεταξύ των μελών αλληλεγγύη και συνεργασία. Ενώ στην καθημερινή σχολική ζωή τα πράγματα είναι διαφορετικά. Παράλληλα φάνηκε να επηρεάζεται και το καθημερινό «κολατσιό» που παίρνουν στο σχολείο.

Παρουσιάστηκε ένα μικρό και δροσερό θεατρικό με θέμα «Καλοκαιρινή Φρουτοσαλάτα», καθώς και κάποια ποιήματα με ανάλογο περιεχόμενο στο «Πανηγύρι της Υγείας» στο Πάρκο Λαού. Έγινε παράλληλα και έκθεση των έργων και των εργασιών των μαθητών.

Παρουσιάστηκε ακόμα ένα θεατρικό με θέμα «Μια φορά... ήταν η Κολοτούμπα» στο τέλος της σχολικής χρονιάς, στη γιορτή του σχολείου, με θεατές όλους τους μαθητές και τους γονείς της σχολικής μας μονάδας.

© 1999-2010 Σερβιτόρος της Εύβοιας.
Απαγορεύεται η χρήση του περιεχομένου ή επανεκπομπή του, σε οποιοδήποτε μέσο,
μετά ή άνευ επεξεργασίας, χωρίς γραπτή άδεια του εκδότη.