Hλεκτρονικό περιοδικό με θέματα και ειδήσεις από την Εύβοια   ...στο διαδίκτυο από το 1999
Σερβιτόρος της Εύβοιας

5ο Δημοτικό Σχολείο Χαλκίδας

Η διατροφή μας - Έκδοση σύμπραξης σχολείων της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Νομού Ευβοίας. Ιούνιος 2004

"Διατροφή - Μεσογειακή διατροφή"

Υπεύθυνος Εκπ/κός Σχ. Μονάδας: Ξυδούλης Νίκος

Εισαγωγή
Στα πλαίσια των επιδοτούμενων προγραμμάτων, ενίσχυσης πρωτοβουλιών, σε θέματα Αγωγής Υγείας, αποφασίσαμε με τα παιδιά της Δ2' τάξης του σχολείου μας, ότι θα θέλαμε να συμμετέχουμε και εμείς. Κατόπιν τούτου δηλώσαμε τη συμμετοχή μας στην Υπεύθυνη Αγωγής Υγείας της Διεύθυνσης Α/θμιας Εκπ/σης Χαλκίδας, κ. Καλαθέρη Λίνας, με τη σύμφωνη γνώμη και της οποίας υλοποιήσαμε το πρόγραμμα.

Η υποενότητα που αναλάβαμε εμείς ήταν «Διατροφή - Μεσογειακή Διατροφή».

Μέθοδος
Η μέθοδοι που ακολουθήσαμε ήταν:

  • Ομαδοσυνεργατική (για να ενισχύσουμε την συνεργασία των παιδιών, να ενισχύσουμε την κοινωνικοποίησή τους και να δραστηριοποιήσουμε τους πιο αδύνατους μαθητές).
  • Βιωματική (για να πετύχουμε την αλλαγή της στάσης των μαθητών μέσα από άμεσες, χειροπιαστές εμπειρίες).
  • Μέθοδος Project (για να έχουμε ενεργητική συμμετοχή των μαθητών στο σχεδιασμό και τη δομή του προγράμματος).
  • Διαθεματική (ώστε να αποφύγουμε την αποσπασματικότητα των γνώσεων και να συνδέσουμε μεταξύ τους αντικείμενα και μαθήματα για να έχουμε σφαιρική και ολόπλευρη κάλυψη των θεμάτων του προγράμματος).

Σκοποί
Οι σκοποί της διδασκαλίας εντάσσονται στους γενικότερους σκοπούς της εκπαίδευσης, όπως προβλέπεται από το Διαθεματικό Ενιαίο Πλαίσιο Προγραμμάτων Σπουδών, και κάτω από το πρίσμα της εκπαιδευτικής διαδικασίας της Αγωγής Υγείας.

Ειδικότερα να αποκτήσουν οι μαθητές γνώσεις που θα τους επιτρέπουν να διαμορφώσουν εύκολα θετικές στάσεις και συνήθειες και να αντιληφθούν τις βλαβερές συνέπειες στον ανθρώπινο οργανισμό μιας όχι σωστής Διατροφής σε αντιπαράθεση με τη Μεσογειακή Διατροφή.

Γενικοί Στόχοι
Οι διδακτικοί στόχοι καλύπτουν γνωστικούς, συναισθηματικούς και ψυχοκινητικούς τομείς όπως

  • Η ευαισθητοποίηση των μαθητών, σε θέματα Αγωγής Υγείας.
  • Η ενεργοποίηση των μαθητών στο να προσεγγίσουν βιωματικά τα σύγχρονα κοινωνικά θέματα.
  • Η ανάδειξη των δεξιοτήτων των μαθητών μέσα από τη συμμετοχή τους σε καινοτόμες εκπαιδευτικές διαδικασίες και δράσεις, μέσα και από τη διαθεματική προσέγγιση και επεξεργασία του θέματος.
  • Η πραγματοποίηση έρευνας, ώστε να γίνουν οι μαθητές μικροί ερευνητές.
  • Η ανάπτυξη της σκέψης και της κριτικής ικανότητας των μαθητών.
  • Η ικανότητα συλλογής, επεξεργασίας, κωδικοποίησης και χρήσης του ανάλογου υλικού.
  • Η ικανότητα να συλλέγουν και να ανταλλάσσουν οι μαθητές μεταξύ τους πληροφορίες.
  • Η εμπλοκή σε δραστηριότητες, που θα έχουν σκοπό την αύξηση της αυτοεκτίμησης των μαθητών.
  • Η ανάπτυξη της έννοιας της ομαδικότητας και συνεργατικότητας των μαθητών.
  • Η ανάπτυξη της ικανότητας παραγωγής προφορικού και γραπτού λόγου.

Ειδικοί στόχοι

Οι μαθητές:

  • Να ευαισθητοποιηθούν σε θέματα Αγωγής Υγείας.
  • Να επιλέγουν τα τρόφιμά τους με υγιεινό τρόπο.
  • Να μπορούν να σχεδιάζουν υγιεινά γεύματα.
  • Να μάθουν για τη σημασία του πρωινού.
  • Να αντιληφθούν τη διαδικασία της πέψης μέσα από το ταξίδι των τροφών, στο πεπτικό σύστημα.
  • Να αντιληφθούν τη χρησιμότητα της τροφής ως τη βασική πηγή ενέργειας για τον άνθρωπο.
  • Να γνωρίσουν τα θρεπτικά συστατικά που κουβαλούν οι τροφές (Πρωτεΐνες, Υδατάνθρακες, Λίπη, Αλατα, Βιταμίνες, Νερό).
  • Να μάθουν για τις κυριότερες κατηγορίες των τροφών (Γαλακτοκομικά, Λαχανικά, Φρούτα, Όσπρια Κρέας, Δημητριακά).
  • Να πληροφορηθούν για τις επιπτώσεις που έχει στον άνθρωπο η μη υγιεινή διατροφή.
  • Να κατανοήσουν τις ευεργετικές επιπτώσεις της Μεσογειακής Διατροφής στον ανθρώπινο οργανισμό.
  • Να γνωρίσουν τις συνήθειες και τις συμπεριφορές στη διατροφή της οικογένειας στο παρελθόν και να τις συγκρίνουν με αυτές που διαμορφώθηκαν σήμερα.
  • Να ενημερωθούν για τα Μεταλλαγμένα, και τα Βιολογικά προϊόντα.
  • Να συνδυάσουν τις Διατροφικές συνήθειες ανάλογα και με κάποιες θρησκευτικές γιορτές ή εκδηλώσεις.
  • Να πληροφορηθούν για την ύπαρξη των διαφόρων καταναλωτικών οργανώσεων και των υπηρεσιών, που προστατεύουν και ενημερώνουν τους καταναλωτές.
  • Να γίνουν οι ίδιοι πιο υπεύθυνοι καταναλωτές.
  • Να είναι ικανοί να χειρίζονται ερωτηματολόγια, συνεντεύξεις, να συλλέγουν και να αποκωδικοποιούν πληροφορίες.
  • Να προσεγγίσουν το θέμα της διατροφής αξιοποιώντας τις μαθηματικές γνώσεις τους.
  • Να είναι ικανοί να πραγματοποιούν μια έρευνα και να αξιολογούν τα αποτελέσματά της.
  • Να μάθουν την προέλευση των τροφίμων και τις διαφορετικές γεύσεις τους.
  • Να μπορούν να κατανοούν το περιεχόμενο συγκεκριμένων πληροφοριών, από ετικέτες τροφίμων, (συστατικά, συντηρητικά, χρωστικές).
  • Να αναπτύξουν την κριτική τους ικανότητα.
  • Να ψυχαγωγηθούν μέσα από ρόλους που θα επιλέξουν οι ίδιοι οι μαθητές, (παιχνίδι, τραγούδι, χορός, κολλάζ, δραματοποίηση κ.ά.).

Διαθεματική Προσέγγιση.
Το θέμα μας «Διατροφή - Μεσογειακή Διατροφή», δίνει τη δυνατότητα να συνδεθεί με πολλά γνωστικά αντικείμενα και περιοχές γνώσεις. Η Διαθεματική Προσέγγιση συνδέεται άμεσα και γίνεται με:

Γλώσσα: Ανάπτυξη του Γραπτού και Προφορικού λόγου, ανάπτυξη της κριτικής ικανότητας, ανταλλαγή απόψεων, επικοινωνιακός λόγος. (Φύλλα Εργασίας, Ερωτηματολόγιο, το σχετικό κείμενο για τις Διαφημίσεις «Χρησιμοποιείτε αφρόλουτρο Μπλουμ - Μπλουμ», «Η σοφία της γαρίδας»,» Το ψάρεμα του αστακού» απ' το βιβλίο της γλώσσας της Δ' τάξης, μέρος 4ο, σελ. 18, 37 και 47 αντίστοιχα, «Το παραγάδι», σελ. 89&94, μέρος τρίτο απ' το βιβλίο της γλώσσας της Δ' τάξης, και σχετικά κείμενα από εφημερίδες και περιοδικά).

Μαθηματικά: Κατασκευή πυραμίδας Διατροφής, έρευνες. (Φύλλα Εργασίας).

Εμείς και ο κόσμος: Σύνδεση με κείμενα του βιβλίου της Δ' τάξης, δεύτερο μέρος, όπως: «Πως τρέφεται ο άνθρωπος», σελ. 42, «Φροντίζουμε για την υγεία μας», σελ. 46 -49 «Η γεωργία στην Ελλάδα», σελ.58-61, «Η αλιεία στην Ελλάδα», σελ. 69-72, «Η κτηνοτροφία στην Ελλάδα», σελ. 65-68 & 80. (Φύλλα Εργασίας).

Ιστορία: Η διατροφή στην αρχαία Ελλάδα (Ιστορία του ελληνικού έθνους, Εκδοτική Αθηνών τόμος Β' σελ.452-453), η ιστορία της Μεσογειακής Δίαιτας όπως μας έρχεται απ' τα παλιά.

Θρησκευτικά: Διατροφή στις περιόδους νηστείας, διατροφικές συνήθειες της περιοχής μας σε σχέση με θρησκευτικές γιορτές ή εκδηλώσεις, σχετικό και το κείμενο «Πανηγύρι στη Σίφνο», απ' το βιβλίο των θρησκευτικών της Δ' τάξης σελ. 102.

Γεωγραφία: Αναγνώριση και κατασκευή χαρτών, Ελλάδας - Ευρώπης σχετικά με το πού εφαρμόζεται η Μεσογειακή Διατροφή, από πού έχουμε εισαγωγές διαφόρων τροφίμων και απ' το βιβλίο της Μελέτης της Δ' τάξης, δεύτερο μέρος σελ. 59, 61, 68, 72).

Αισθητική Αγωγή: Τραγούδια για τη διατροφή, δραματοποίηση, κατασκευή κολλάζ, παιχνίδια, πειράματα, διακόσμηση αυγών.

Χωρισμός σε ομάδες
Οι μαθητές της τάξης χωρίστηκαν σε 4 ομάδες των 6 μαθητών η κάθε ομάδα. Έδωσαν τις εξής ονομασίες στις ομάδες τους: Ολυμπιάδα (Μαρτίνα Νικολάου, Κωνσταντίνα Μπαρδάκα, Ρία Ντούρμα, Όριον Ρόκο, Ευάγγελος Τσόκος, Ελένη Συννεφιά). Δράκοι (Κατερίνα Νάνου, Αλέξανδρος Παπαδημητρίου, Λένα Παπαθανασίου, Γιάννης Παναγιώτου, Μάρθα Τσιούνη, Εύη Φράγκου) Χελιδόνια (Ηλίας Ρίζος, Ελένη Πετράκη, Εύη Στογιάννη, Πάρης Παπουτσής, Θεοδώρα Σεϊτανίδου, Συμεών Νταβάκος) Λιοντάρια (Τσουπεής Αντώνης, Χατζημάρκου Βάσια, Νανούσης Αρης, Νικολάου Γιώργος, Περίφανου Μαρία, Γιούλιαν Φέρο)

Καταιγισμός ιδεών
Κατασκευή εννοιολογικού χάρτη
Διαδικασίες χαρτογράφησης των εννοιών (1. Κεντρική έννοια 2. Διακλάδωση σε γενικές έννοιες 3. υποδιαίρεση σε μερικές έννοιες)

Συλλογή υλικού
Αρθρα από εφημερίδες, περιοδικά, εγκυκλοπαίδειες, βιβλία

Επεξεργασία υλικού
Η επεξεργασία του υλικού έγινε από τις ομάδες με την καθοδήγηση του δασκάλου, προσπαθώντας να συμμετέχουν όλοι οι μαθητές.

Συγκεκριμένα έγινε:

  • Ανάγνωση των βιβλίων που είχαν μοιραστεί από πριν στα παιδιά για ανάγνωση στα σπίτια τους. Κατόπιν χωρίσαμε τις τροφές στις βασικές κατηγορίες (κρέατα, γαλακτοκομικά, κτλ. Και φτιάξαμε την πυραμίδα της διατροφής)
  • Γνωριμία με τα βασικά θρεπτικά συστατικά των τροφών και κατάταξή τους σε ομάδες:
    Πρωτεΐνες - Υδατάνθρακες - Λίπη - Αλατα - Βιταμίνες
  • Έρευνα σχετικά με τις διατροφικές συνήθειες των μαθητών του σχολείου μας.

Στη συνέχεια έγινε κριτική των εβδομαδιαίων μενού. Μ' αυτόν τον τρόπο οι μαθητές:

  • αντιλήφθηκαν ποιες είναι οι διατροφικές συνήθειες των μαθητών του σχολείου
  • ποια είναι η εβδομαδιαία πρόσληψη των διάφορων θρεπτικών συστατικών
  • τη σημασία όλων των γευμάτων
  • ποιες είναι οι υγιεινές διατροφικές συνήθειες

- Χρήση του εργαστηρίου υπολογιστών του σχολείου και πλοήγηση σε σχετικές ιστοσελίδες, καθώς και χρήση του εκπ/κου CD ROM του Πανεπιστημίου Κρήτης «Διατροφή και υγεία»

- Συγκέντρωση συσκευασιών τροφίμων και επεξεργασία τους και εξαγωγή συμπερασμάτων ως προς τα συστατικά τους, την ημερομηνία λήξεως, τα συντηρητικά, κτλ.

- Επίσκεψη στο κατάστημα ειδών κρητικής διατροφής της ένωσης Πεζών, όπου μία μαθήτρια παρουσίασε τα διάφορα είδη και οι μαθητές ενημερώθηκαν σχετικά με τη διατροφή στην Κρήτη.

- Συλλογή παραδοσιακών συνταγών κυρίως από την Εύβοια.

- Σταυρόλεξα, κρυπτόλεξα σχετικά με τη διατροφή.

- Παιχνίδι "Ο Λαβύρινθος της Διατροφής"

- "Τραγούδι της Διατροφής" και χορογραφία του

- Δραματοποίηση του βιβλίου "Το Δικαστήριο των τροφών".

- Παροιμίες, ποιήματα

Αξιολόγηση του προγράμματος
Με βάση αυτά που φάνηκαν κατά τη διάρκεια του προγράμματος τα παιδιά τροποποίησαν εν μέρει τις διατροφικές τους συνήθειες δηλώνοντας στα σχετικά ερωτηματολόγια ότι τα περισσότερα έπαιρναν πρωινό, έτρωγαν δεκατιανό φτιαγμένο έτοιμο από το σπίτι ή ορισμένα από το κυλικείο του σχολείου και άρχισαν να αντιλαμβάνονται τη σημασία της αλλαγής των διατροφικών τους συνηθειών.

Με το σχέδιο εργασίας που εκπονήσαμε, πέρασαν σε ανώτερες στρατηγικές μάθησης. Έμαθαν να συνεργάζονται, να αποκτούν τη γνώση μέσα από έρευνα, να συμμετέχουν όλα, ανάλογα με τις δεξιότητές τους και να αποκτούν παράλληλα νέες ικανότητες και κυρίως η στάση τους απέναντι στη μάθηση - που δεν είναι πια παθητική αλλά γίνεται ενεργητική - να τους γεμίζει ικανοποίηση και χαρά.

Με την ενασχόλησή τους αυτή έγιναν περισσότερο ευαισθητοποιημένα και συνειδητοποιημένα άτομα μέσα από την κατανόηση των προβλημάτων και άρχισαν να προτείνουν τα ίδια λύσεις.

Ωστόσο για να έχουμε πλήρως και σωστά αξιολογημένα συμπεράσματα θα πρέπει κατά τη γνώμη μου να γίνει έρευνα σε βάθος χρόνου και σωστά σταθμισμένη ώστε να αποφύγουμε τυχόν παρορμητικές απαντήσεις από τα παιδιά.

Ως γνωστό η διαδικασία μετασχηματισμού των αντιλήψεων είναι διαρκής και δεν τελειώνει ποτέ. Αυτό που πρέπει να είναι το ζητούμενο είναι να τεθεί σε κίνηση η διαρκής σκέψη και δράση προς αυτή την κατεύθυνση. Να γίνει κατανοητό από τους μαθητές ότι είναι απαραίτητη η κριτική θεώρηση των συνηθειών που τους επιβάλλονται. Αυτό μόνο με βιωματικές δράσεις και προσεγγίσεις μπορεί να επιτευχθεί. Αρνητικό όμως είναι το γεγονός ότι τα αναλυτικά μας προγράμματα όπως είναι δομημένα δεν εξυπηρετούν τους στόχους αυτούς. Χρειάζεται σταθερή μέθοδος διδασκαλίας με βιωματική διδασκαλία και όχι αποσπασματικά.

Η επαφή των παιδιών μεταξύ τους έφτασε σε ζηλευτό επίπεδο, η δε συνοχή της τάξης ήταν τέτοια που δε μας προβλημάτισαν ξανά γεγονότα αποκλεισμού ή απομόνωσης λόγω γλώσσας ή καταγωγής.

Η χρονική διάρκεια της παραπάνω δράσης δεν πρέπει κατά τη γνώμη μου να είναι τυποποιημένη
αλλά να μην προγραμματίζεται χρονικά, γιατί δεν μπορούν να εκτιμηθούν στον αρχικό σχεδιασμό τα προβλήματα και οι δυσκολίες που θα παρουσιασθούν αλλά παίζουν μεγάλο ρόλο και οι εκάστοτε συνθήκες κάθε τάξης.

Τέλος μεγάλη σημασία έχει η συνεργασία μεταξύ των εκπαιδευτικών της σχολικής μονάδας, πράγμα που είναι δύσκολο δυστυχώς να επιτευχθεί, αλλά στις περιπτώσεις που γίνεται τα αποτελέσματα είναι αξιοθαύμαστα. Στη δική μας περίπτωση υπήρξε συνεργασία με τη δασκάλα καλλιτεχνικών του ολοημέρου κ. Θεοδώρα Ακριώτη καθώς και με τη δασκάλα του σχολείου κ. Τσουρβάκα Ευαγγελία.

Χρήσιμες Συνδέσεις

© 1999-2010 Σερβιτόρος της Εύβοιας.
Απαγορεύεται η χρήση του περιεχομένου ή επανεκπομπή του, σε οποιοδήποτε μέσο,
μετά ή άνευ επεξεργασίας, χωρίς γραπτή άδεια του εκδότη.