Hλεκτρονικό περιοδικό με θέματα και ειδήσεις από την Εύβοια   ...στο διαδίκτυο από το 1999
Σερβιτόρος της Εύβοιας

Νηπιαγωγείο Ανω Στενής

Η διατροφή μας - Έκδοση σύμπραξης σχολείων της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Νομού Ευβοίας. Ιούνιος 2004

"Διατροφή"

Εκπαιδευτικός: Λαζάρου Θεοδώρα (Νηπιαγωγός)

Συντελεστές τα παιδιά: Γαρέφαλλος Νίκος, Γκένγκο Φραντζέσκα, Κόκκορη Μαρία, Λέων Έλενα, Μπεληγιάννη Αθανασία, Ντουμάνη Ιωάννα, Ρούσσου Κυριακή, Φερέτος Βαλάντης, Φερέτος Γιάννης

Α΄ φάση - Επιλογή θέματος - Αφόρμηση
Η Διατροφή αποτέλεσε από τις πρώτες μέρες στο Νηπιαγωγείο μας θέμα συζήτησης. Αποφασίσαμε με τα παιδιά να ασχοληθούμε εκτενέστερα με το αντικείμενο αυτό όταν τέθηκε το ερώτημα «Τι κολατσιό πρέπει να φέρνουμε στο σχολείο μας». Έπρεπε να μάθουμε ποιες είναι αυτές οι τροφές που θα μας βοηθούσαν να αναπτυχθούμε σωστά και ποιες θα μας πρόσφεραν απλώς περιττές θερμίδες. Οι προβληματισμοί και οι δραστηριότητες μας στην τάξη θα συνέβαλλαν στη διαμόρφωση μιας σωστής διατροφικής συμπεριφοράς στο σχολείο που θα επεκτείνονταν και στο σπίτι.

Β΄ φάση - Σχέδιο δράσης
Με τα παιδιά δημιουργήσαμε ένα μικρό σχέδιο δράσης σχετικά με το τι θα θέλαμε να μάθουν για τη διατροφή τους. Λέξη κλειδί ήταν «Η Διατροφή». Κοινή απόφαση, λοιπόν, ήταν να μάθουμε:

  • Πώς τρώμε; (Λειτουργία του πεπτικού συστήματος).
  • Τι πρέπει να τρώμε; Υγιεινές και μη υγιεινές τροφές.
  • Διατροφή και αθλητισμός.
  • Αινίγματα, λογοτεχνία για διάφορα είδη διατροφής μας.

Στόχος: Να αναπτύξουν τα παιδιά διατροφική συνείδηση επιλέγοντας τι τρώνε.

Γ΄ φάση - Διεξαγωγή δραστηριοτήτων

Α) Πώς τρώμε; Λειτουργία πεπτικού συστήματος.

  1. Φέραμε στην τάξη μας ανθρώπινο πρόπλασμα και παίξαμε μαζί του. Ονομάσαμε τα διάφορα μέρη του σώματος, παρατηρήσαμε τον οισοφάγο, το στομάχι. Είδαμε τη θέση τους στο ανθρώπινο σώμα.
  2. Διαβάσαμε το βιβλίο «Ο Μάκης Ενζυμάκης και μάχη στο στομάχι», εκδ. Αμμος.
  3. Φάγαμε ένα κομμάτι μπισκότο και παρατηρήσαμε την πορεία του από το στόμα ως το στομάχι. Τα δόντια μασούν την τροφή, η γλώσσα και το σάλιο την διαλύουν. Ακουμπήσαμε το δάχτυλο στο λαιμό και νιώσαμε το λάρυγγα να καταπίνει. Στο ανθρώπινο πρόπλασμα είδαμε τη λειτουργία του οισοφάγου, του στομαχιού και του εντέρου.
  4. Μάθαμε για τα ένζυμα, τι τους αρέσει και τι όχι. Φτιάξαμε ποιηματάκια γι' αυτά π.χ. Τα ενζυμάκια ροχαλίζουν όταν με κρουασάν οι κοιλιές μας γεμίζουν. Φασολάδα και φακές τα ενζυμάκια κάνουνε χαρές. Τα καταγράψαμε και τα συμβουλευτήκαμε πολλές φορές.
  5. Διαβάσαμε το βιβλίο «Λαίμαργη Φάλαινα», του Ε. Τριβιζά.
  6. Μασήσαμε πολύ καλά ένα μπισκότο για να μάθουμε να τρώμε σωστά χωρίς λαιμαργία.
  7. Μάθαμε το ποιηματάκι «Όταν τρώμε δε μιλάμε και το φαγητό αργά μασάμε» και το τηρήσαμε πιστά κατά τη διάρκεια του κολατσιού όλη τη χρονιά.

Β) Τι πρέπει να τρώμε. Υγιεινές και μη υγιεινές τροφές.

  1. Γνωρίσαμε τα φρούτα και τα λαχανικά μέσα από μια σειρά βιβλίων «Τα Μάντς Μπάντς».
  2. Διαχωρίσαμε ποια είναι φρούτα και ποια λαχανικά. Παίξαμε παιχνίδια με καρτέλες που αναγράφονταν η ονομασία τους σε δραστηριότητες της γλώσσας.
  3. Είδαμε μεγάλη αφίσα με θέμα «Στη Λαϊκή Αγορά» και ονομάσαμε πολλά είδη φρούτων και λαχανικών που διακρίναμε. Κάναμε θεατρικό παιχνίδι «Η Λαϊκή Αγορά».
  4. Φέραμε στην τάξη Φθινοπωρινά φρούτα και λαχανικά και παίξαμε κουκλοθέατρο μ' αυτά. Τα φρούτα μάλωσαν για το ποιο θα γίνει ο βασιλιάς του Φθινοπώρου. Τα παιδιά ψηφίσαν το φρούτο της αρεσκείας τους.
  5. Φτιάξαμε τη φρουτοσαλάτα του Φθινοπώρου και γράψαμε τη συνταγή. Την ίδια συνταγή γράψαμε και δημοσιεύσαμε στην εφημερίδα του Δημοτικού σχολείου Στενής με την οποία συνεργαζόμαστε.
  6. Κάναμε εργασίες για το ρόδι και το σταφύλι με την τεχνική του κολάζ και του τυπώματος.
  7. Διαβάσαμε το βιβλίο «Φρουτολαχανοχορός» και μάθαμε για τις βιταμίνες που έχουν τα φρούτα και τα λαχανικά και τη σημασία τους στη διατήρηση της καλής μας υγείας.
  8. Μάθαμε να χορεύουμε τραγούδι για τις βιταμίνες που περιέχονται στα φρούτα.
  9. Διαβάσαμε το βιβλίο «Ο ωραίος Δαρείος», εκδ. Πατάκη και συζητήσαμε για τη σωστή διατροφή.
  10. Παρατηρήσαμε την πυραμίδα της Υγιεινής Διατροφής.
  11. Οργανώσαμε επίσκεψη στο super market του χωριού και κάναμε αγορές μόνο υγιεινών προϊόντων. Διαχωρίσαμε τις τροφές που θα πρέπει να αποφεύγουμε ή να τρώμε με μέτρο.
  12. Μάθαμε το μυστικό της υγιεινής διατροφής και το εικονογραφήσαμε. Παίξαμε παιχνίδια με τις λέξεις: Ασπρο κρέας, ψάρι φρέσκο, γάλα, φρούτα και λαχανικά, λίγα λίπη, λιγότερα γλυκά και αλάτι μια σταλιά.
  13. Κάναμε λίστα υγιεινών τροφών που θα φέρνουν τα παιδιά στο σχολείο για πρόγευμα, ενημερώσαμε τους γονείς και το κυλικείο γι' αυτήν και την τηρήσαμε όλη τη σχολική χρονιά.

Γ) Αινίγματα - Λογοτεχνία

  • 1. Σε δραστηριότητες της γλώσσας μάθαμε αινίγματα, ποιήματα για διάφορα είδη διατροφής. π.χ.
    • α) Ένα μήλο την ημέρα το γιατρό τον κάνει πέρα.
    • β) Χίλιοι μύριοι καλογέροι σ' ένα ράσο τυλιγμένοι.
    • γ) Έχω ένα βαρελάκι που έχει δυό λογιών κρασάκι. κ.α.
  • 2. Δουλέψαμε πάνω στο βιβλίο «Παιχνιδομαγειρέματα».

Δ) Αθλητισμός και Διατροφή

  1. Συζητήσαμε για τη σημασία της καλής διατροφής στον αθλητισμό. Επισημάναμε ακόμα τη σημασία του βάρους ενός αθλητή για το άθλημα με το οποίο ασχολείται και την καλή απόδοση του.
  2. Κόψαμε από περιοδικά είδη διατροφής και κάναμε κολάζ μ' αυτά που είναι απαραίτητα να τρώει ένας αθλητής.

Δ΄ φάση - Αξιολόγηση
Το θέμα με το οποίο ασχοληθήκαμε στην τάξη μας είναι φυσικά πολύ μεγάλο και δεν μπορέσαμε να το καλύψουμε επαρκώς μέσα στο χρονικό διάστημα που αφιερώσαμε. Ωστόσο, ένα γενικό συμπέρασμα είναι ότι ο στόχος μας επιτεύχθηκε σε μεγάλο βαθμό. Τα παιδιά άλλαξαν τις διατροφικές τους συνήθειες και μάλιστα τις υπερασπίστηκαν μέχρι το τέλος της σχολικής χρονιάς.

Σημαντική ήταν και η συνεργασία της οικογένειας που σεβάστηκε τις αποφάσεις των παιδιών για τη διατροφή τους και διαμόρφωσαν το διαιτολόγιο τους σύμφωνα μ' αυτές.

© 1999-2010 Σερβιτόρος της Εύβοιας.
Απαγορεύεται η χρήση του περιεχομένου ή επανεκπομπή του, σε οποιοδήποτε μέσο,
μετά ή άνευ επεξεργασίας, χωρίς γραπτή άδεια του εκδότη.