"Διατροφικές συνήθειες και υγεία"
Υπεύθυνη εκπ/κός Σχολικής Μονάδας: Παπαθανασίου Ευτυχία
Ο άνθρωπος στην αρχή της ζωής του τρεφόταν οδηγούμενος από το ένστικτο αυτοσυντήρησης και διάλεγε τις τροφές του επηρεασμένος κατά κύριο λόγο από τη γεύση του, χωρίς να ξέρει τίποτα για τη σχέση ανάμεσα σ' αυτές και την υγεία του.
Η τροφή είναι η πρώτη ανάγκη για κάθε ζωντανό οργανισμό και κατά συνέπεια κάθε ανθρώπινη ύπαρξη χρειάζεται τροφή για να ζήσει.
Όμως για να δώσουμε στο σώμα μας την κατάλληλη τροφή η οποία θα έχει τη δυνατότητα ν' ανταποκριθεί στις ανάγκες του πρέπει να γνωρίζουμε ορισμένα στοιχεία γύρω από τη διατροφή.
Η αφορμή για να ασχοληθεί η τάξη μας με το συγκεκριμένο θέμα, "Διατροφικές συνήθειες και Υγεία" δόθηκε εφέτος με τη διαχείριση του κυλικείου μας από τους ίδιους τους μαθητές της ΣΤ' τάξης. Ενισχυτικός ρόλος στην επιλογή του συγκεκριμένου θέματος ήταν το γεγονός ότι τα τελευταία χρόνια έχουν αλλάξει κατά πολύ οι διατροφικές μας επιλογές λόγω πληθώρας αγαθών και ευκολίας που τα βρίσκουμε.
Τα παιδιά προτιμούν να τρέφονται με σνακς, προϊόντα fast food... που υπονομεύουν την υγεία τους.
Το πρόγραμμά μας είχε ετήσια διάρκεια και ήταν κοινό και για τις έξι τάξεις του σχολείου μας. Θέσαμε σκοπό μας οι μαθητές να αποκτήσουν σωστές διατροφικές συνήθειες και ορίσαμε τους επιμέρους στόχους μας.
Στόχοι
Στην αρχή της ενασχόλησης με το θέμα μας εφαρμόσαμε την τεχνική του καταιγισμού ιδεών. Αναγράψαμε χωρίς να σχολιάσουμε στον πίνακα όποια ιδέα ήρθε αυθόρμητα στο μυαλό των μαθητών. Φτιάξαμε έτσι την αράχνη της διατροφής. Όσα καταγράψαμε στον πίνακα τα ταξινομήσαμε, τα κατηγοριοποιήσαμε και προγραμματίσαμε τις δραστηριότητες μας με γνώμονα την πρωτοβουλία, συνεργασία των μαθητών και το βοηθητικό, κυρίως συντονιστικό ρόλο του δασκάλου.
Οι ομάδες και η λειτουργία τους
Η τάξη χωρίστηκε σε 5 μεικτές ομάδες αποτελούμενες από καλούς, μέτριους και αδύναμους μαθητές.
Στο στάδιο αυτό κάθε ομάδα επέλεξε το έμβλημά της και αφού ορίσαμε και τους κανόνες συμμετοχής ανέλαβε κάποιο επιμέρους θέμα.
Κάθε ομάδα είχε το δικό της ταμπλό όπου εκτέθηκαν εργασίες, φωτογραφίες, κατασκευές, τραγούδια, ποιήματα, παροιμίες, ανέκδοτα. Για κάθε θέμα που ανέλαβε η ομάδα συγκέντρωσε το υλικό της από βιβλία, εφημερίδες, περιοδικά, άλλα έντυπα και το διαδίκτυο. Επεξεργάστηκε το υλικό έχοντας βοήθεια όπου ήταν απαραίτητη και στη συνέχεια παρουσίασε στην τάξη τις εργασίες της. Κάθε παρουσίαση δέχτηκε την κριτική των υπόλοιπων μαθητών.
Διεξαγωγή δραστηριοτήτων
Σύνδεση του προγράμματος με το επίσημο αναλυτικό πρόγραμμα
Προκειμένου να εξοικονομήσουμε χρόνο και προκειμένου να αντιληφθούν οι μαθητές ότι κάθε θέμα έχει ποικίλες προεκτάσεις προσπαθήσαμε όπου ήταν δυνατό να το συνδυάσουμε με μαθήματα του Αναλυτικού Προγράμματος,
Παρουσίαση του προγράμματος
Στο τέλος του σχολικού έτους, στις 9 Ιουνίου 2004, η τάξη μας, μαζί με τις υπόλοιπες τάξεις του σχολείου που συμμετείχαν στο πρόγραμμα «Διατροφή» παρουσίασε τη δουλειά της σε μια εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε στο προαύλιο. Τη γιορτή μας τίμησαν οι δημοτικές και εκπαιδευτικές αρχές, οι γονείς των μαθητών και πλήθος κόσμου.
Κάθε τάξη είχε ετοιμάσει ένα περίπτερο ενδεικτικό της δουλειάς της. Η έκτη (ΣΤ') συμμετείχε επίσης με ένα αυτοσχέδιο τραγούδι για την υγιεινή διατροφή, συνοδεία αρμόνιου.
Η εκδήλωση είχε μεγάλη επιτυχία δεδομένου ότι συνοδεύτηκε από μπουφέ δεκάδων παραδοσιακών γεύσεων που ετοίμασαν με ιδιαίτερη φροντίδα και προθυμία οι μητέρες των παιδιών.
Αξιολόγηση
Κατά τη διάρκεια αυτού του σταδίου, της αξιολόγησης, έγινε εκτίμηση της εργασίας των μαθητών και της εμπειρίας που μοιραστήκαμε.
Η αξιολόγηση, η οποία αποτελεί εξάλλου μέρος της εκπαιδευτικής διαδικασίας πραγματοποιήθηκε τόσο κατά τη διάρκεια του προγράμματος όσο και μετά το τέλος αυτού.
Κατά τη διάρκεια της χρονιάς η αξιολόγηση συνέβαλε στον εντοπισμό των αναγκών των μαθητών, στον έλεγχο των μεθόδων, των υλικών που χρησιμοποιήθηκαν. Η ίδια η τάξη αξιολογούσε κάθε φορά τις παρουσιάσεις των ομάδων ενθαρρύνοντας τις ευφάνταστες εργασίες και το πνεύμα συνεργασίας. Τα ερωτηματολόγια εξυπηρέτησαν 2 σκοπούς: α) Να ελέγχουμε κατά πόσο επιτεύχθηκαν οι στόχοι μας και να βελτιωνόμαστε. β) Να μπορούν οι μαθητές να παράγουν και να επεξεργάζονται μόνοι τους, ερωτηματολόγια πράγμα το οποίο θα φανεί χρήσιμο και μελλοντικά.
Μαθητές με χαμηλότερες επιδόσεις έδειξαν μεγαλύτερο ζήλο από ότι σε άλλα μαθήματα και εκφράστηκαν έχοντας την υποστήριξη της ομάδας. Αναπτύχθηκε το πνεύμα συνεργασίας, η συλλογικότητα, η επικοινωνία, η διερεύνηση και τα παιδιά χάρηκαν το πρόγραμμα σε όλη τη διάρκεια της χρονιάς.
Πολλοί μαθητές επέδειξαν το ταλέντο τους στη ζωγραφική, στην ποίηση, στο τραγούδι, στις κατασκευές και αυτό ανατροφοδότησε το ενδιαφέρον τους σε περιόδους που αυτό μειώθηκε.
Πραγματοποιήθηκε σε μεγάλο βαθμό η συνεργασία των μαθητών με εξωσχολικούς φορείς.
Γνωστοποίησαν τη δουλειά τους στην οικογένεια και στην τοπική κοινωνία δημιουργώντας προβληματισμό για θέματα υγιεινής διατροφής.
Τέλος η συγκριτική μελέτη του εβδομαδιαίου διαιτολογίου των μαθητών στην αρχή και στο τέλος του προγράμματος καθώς και η αυθόρμητη κριτική τους για το πόσο επηρεάστηκαν μας έδωσαν την ποιοτική διάσταση του θέματος, τις στάσεις και συμπεριφορές.
Τα παιδιά τρώνε τροφές που απέφευγαν, μετρίασαν τις βλαπτικές, και βελτίωσαν σε μεγάλο βαθμό τις διατροφικές τους συνήθειες.