Hλεκτρονικό περιοδικό με θέματα και ειδήσεις από την Εύβοια   ...στο διαδίκτυο από το 1999
Σερβιτόρος της Εύβοιας

5ο Νηπ/γείο Χαλκίδας

Η Περιβαλλοντική Εκπαίδευση στην Εύβοια - Έκδοση του Γραφείου Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης της Διεύθυνσης Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Νομού Εύβοιας. Η επιμέλεια είναι της Θάλειας Καλαμπαλίκη, Υπεύθυνης Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης. Νοέμβριος 2000
Περισσότερα άρθρα από την έκδοση

«Η λαϊκή παράδοση στο Νηπ/γείο»

Σκοπός - Στόχοι του προγράμματος

  • Να γνωρίσουν όσο γίνεται καλύτερα τα διάφορα σκεύη, εργαλεία και αντικείμενα, που χρησιμοποιούσαν οι άνθρωπο τα παλιά χρόνια και να βιώσουν διάφορες εμπειρίες και καταστάσεις προκειμένου να κερδίσουμε την αγάπη τους και το σεβασμό για την παράδοση του τόπου μας και την πολιτιστική μας κληρονομιά.
  • Να γνωρίσουν επίσης ως κάποιο βαθμό βέβαια τον παλιό τρόπο ζωής και να τον συγκρίνουν με το δικό τους.

Συνεργασία
Για την πραγματοποίηση του προγράμματος συνεργαστήκαμε με την Υπεύθυνη Περιβαλλοντικής Εκπ/σης κ. Θάλεια Καλαμπαλίκη, η οποία μας συμπαραστάθηκε και μας βοήθησε πάρα πολύ από το ξεκίνημα μέχρι το τέλος του προγράμματος, με τους γονείς οι οποίοι ανταποκρίθηκαν με μεγάλη προθυμία στο κάλεσμά μας, με μέλη του χορευτικού τμήματος του Λυκείου των Ελληνίδων Χαλκίδας και με το Δήμο Χαλκιδέων, ο οποίος μας παραχώρησε το πούλμαν για τις μετακινήσεις μας.

Δραστηριότητες

  • Ενημέρωση των γονέων για τη δουλειά που θ' ακολουθήσει και για τη συμμετοχή τους σ' αυτή.
  • Συγκέντρωση παραδοσιακών αντικειμένων, φορεσιών, εικόνων που δείχνουν παραδοσιακές εργασίες και δημιουργία παραδοσιακής γωνίας στο νηπιαγωγείο, με τίτλο «η γωνιά του παππού και της γιαγιάς».
  • Επίσκεψη στην έκθεση παραδοσιακής τοπικής φορεσιάς που έγινε στην Κεντρική Δημόσια Βιβλιοθήκη Χαλκίδας από το Λύκειο Ελληνίδων Χαλκίδας.
  • Απεικόνιση εντυπώσεων στο χαρτί μετά την επίσκεψη στην έκθεση παραδοσιακής φορεσιάς.
  • Ζύμωμα ψωμιού στο Νηπ/γείο από μητέρα και παρακολούθηση της διαδικασίας από τα παιδιά. Στη συνέχεια το πήγαμε στο φούρνο της γειτονιάς για ψήσιμο κι όταν ήταν έτοιμο, ζεστό - ζεστό, το γευτήκαμε.
    Την άλλη μέρα ζύμωσαν και έπλασαν ζυμάρι τα ίδια τα παιδιά, φτιάχνοντας το κάθε ένα με τη φαντασία του το δικό του δημιούργημα.
  • Στα πλαίσια της προσέγγισης των ηθών και εθίμων, με την ευκαιρία της Πρωτομαγιάς, φτιάξαμε το Μαγιάτικο στεφάνι.
  • Επίσκεψη στο Λαογραφικό Μουσείο Χαλκίδας όπου τα παιδιά είχαν τη δυνατότητα να ξεναγηθούν από την υπεύθυνη και να γνωρίσουν από κοντά ένα πλήθος από παλιά σκεύη, εργαλεία και αντικείμενα.
  • Έγινε προβολή σλάιτς παραδοσιακού περιεχομένου στο Νηπ/γείο.
  • Τα παιδιά ασχολήθηκαν με την υφαντική. Δούλεψαν τον επιτραπέζιο αργαλειό και έφτιαξε το καθένα το δικό του υφαντό.
  • Μάθαμε πως φτιάχνονταν τα σταμπωτά μαντήλια.
    Κατασκευή σταμπωτών μαντηλιών από τα παιδιά με πατάτες και φύλλα.
  • Τα παιδιά άκουσαν παραδοσιακά παραμύθια. Έπαιξαν και εικονογράφησαν το παραμύθι: «Το κουνέλι και τα πασχαλινά αυγά».
  • Ακουσαν παραδοσιακά τραγούδια με τη Μαρίζα Κωχ και τη Δόμνα Σαμίου από κασέτες.
  • Χόρεψαν παραδοσιακούς χορούς.
  • Έμαθαν διάφορα νανουρίσματα, αινίγματα, παροιμίες.
  • Έπαιξαν παραδοσιακά ομαδικά παιχνίδια.
  • Έγινε ζωγραφική σε πανί. Ζωγράφισε το καθένα τη δική του μπλούζα την οποία και φόρεσε στη γιορτή για τη λήξη του σχολικού έτους.
  • Έγινε ομαδική εργασία από τα παιδιά, ενός παραδοσιακού χωριού, που χρησιμοποιήθηκε στη γιορτή για σκηνικό.
  • Με τη λήξη της σχολικής χρονιάς έγινε παρουσίαση και έκθεση των εργασιών των παιδιών και της παραδοσιακής γωνιάς που δημιουργήσαμε. Επίσης και φωτογραφιών από τις διάφορες δραστηριότητες του προγράμματος.
  • Τέλος πραγματοποιήθηκε καλοκαιρινή γιορτή με τη συμμετοχή όλων των παιδιών όπου παρουσιάστηκαν ομαδικά παραδοσιακά παιχνίδια, παραδοσιακά τραγούδια, δημοτικοί χοροί, νανουρίσματα, ταχταρίσματα, λαχνίσματα που είχαν μάθει στη διάρκεια του προγράμματος.

Αξιολόγηση - Συμπεράσματα - Προτάσεις
Το πρόγραμμα έγινε ευχάριστα. Αρεσε στα παιδιά. Με χαρά ασχολήθηκαν με τον αργαλειό, τα σταμπωτά μαντήλια και το πλάσιμο ζυμαριού.

Οι επισκέψεις που πραγματοποιήσαμε τα εντυπωσίασαν. Στην έκθεση παραδοσιακής τοπικής φορεσιάς είχαν την ευκαιρία να παρατηρήσουν και να συγκρίνουν μεταξύ τους τις φορεσιές και στη συνέχεια να την απεικονίσουν στο χαρτί. Στο Λαογραφικό Μουσείο είδαν τα διάφορα εκθέματα και έμαθαν πολλά γι' αυτά από την ξεναγό. Το γεγονός ότι είχε προηγηθεί στο Νηπιαγωγείο επαφή με παλιά αντικείμενα και ενημέρωση για το τι θα έβλεπαν στο Μουσείο βοήθησε πολύ. Είχαν τη δυνατότητα να απαντήσουν στις ερωτήσεις της ξεναγού αλλά και να εκφράσουν τις δικές τους απορίες.

Πολύ ενδιαφέρον είχε η δημιουργία παραδοσιακής γωνιάς. Το Νηπιαγωγείο μετατράπηκε σ' ένα μικρό Λαογραφικό Μουσείο. Τα παιδιά με χαρά έψαξαν, βρήκαν και έφεραν παλιά αντικείμενα.

Ανάμεσα σε μας, τα παιδιά και τους γονείς δημιουργήθηκε μια φιλική σχέση.

Έγιναν επίσης υπεύθυνα. Όχι μόνο πρόσεχαν να μη σπάσουν κάτι, αλλά εξηγούσαν το ένα στο άλλο το κάθε τι που έβλεπαν.

Με χαρά τραγούδησαν, χόρεψαν, έπαιξαν, έμαθαν νανουρίσματα, αινίγματα, παροιμίες.

Οι γονείς με ιδιαίτερη προθυμία ανταποκρίθηκαν στο κάλεσμά μας, βλέποντας την καθημερινή θετική πορεία του προγράμματος, μας ενθάρρυναν εμπλουτίζοντας τη γωνιά παράδοσης με πρόσθετο υλικό.

Το πρόγραμμα της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης εντάχθηκε στο Αναλυτικό πρόγραμμα του Νηπιαγωγείου. Με τις δραστηριότητες καλύψαμε όλους τους τομείς του Αναλ. Προγράμματος κι έτσι πέρασαν ευχάριστα στα παιδιά.

Οι παραπάνω δραστηριότητες βοήθησαν τα παιδιά να προσεγγίσουν τη λαϊκή μας παράδοση, να την αγαπήσουν και να τη σεβαστούν.

Κρίνουμε απαραίτητο, το πρόγραμμα της λαϊκής παράδοσης να μπει σε όλα τα Νηπιαγωγεία.

Γάκη Ρούλα, Τρίκκα Μαρία

© 1999-2010 Σερβιτόρος της Εύβοιας.
Απαγορεύεται η χρήση του περιεχομένου ή επανεκπομπή του, σε οποιοδήποτε μέσο,
μετά ή άνευ επεξεργασίας, χωρίς γραπτή άδεια του εκδότη.