Hλεκτρονικό περιοδικό με θέματα και ειδήσεις από την Εύβοια   ...στο διαδίκτυο από το 1999
Σερβιτόρος της Εύβοιας

1ο - 2ο Νηπιαγωγείο Ερέτριας

Η Περιβαλλοντική Εκπαίδευση στην Εύβοια - Έκδοση του Γραφείου Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης της Διεύθυνσης Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Νομού Εύβοιας. Η επιμέλεια είναι της Θάλειας Καλαμπαλίκη, Υπεύθυνης Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης. Νοέμβριος 2000
Περισσότερα άρθρα από την έκδοση

«Οι φίλοι μας τα βιβλία»

Σκοπός - Στόχοι του προγράμματος

  • α. Ιστορία του βιβλίου
  • β. Να γνωρίσουν τα παιδιά πως κατασκευάζεται ένα βιβλίο
  • γ. Να κατανοήσουν πόσο σημαντικά είναι τα βιβλία για την εξέλιξη των ανθρώπων
  • δ. Ανακύκλωση χαρτιού

Συνεργασία
1. Σταυρούλα Τσολάκου, βιβλιοπώλης, 2. Συραγώ Περικλειδάκη, μητέρα, 3. Δήμος Ερέτριας, 4. Τερζάκης Θεόδωρος, συμβολαιογράφος, 5. Κουτσούρης Γιώργος, υποθηκοφύλακας, 6. Γονείς, 7. Μαριαννίνα Κριεζή, συγγραφέας, 8. 2ο Δημοτικό Σχολείο Ερέτριας

Δραστηριότητες

  1. Συγκέντρωση γονέων και εμπλοκή αυτών στο πρόγραμμα της Περιβαλλοντικής Εκπ/σης. Φέρνουν εφημερίδες και περιοδικά για ανακύκλωση.
  2. Τα παιδιά κατασκευάζουν του κουτί της ανακύκλωσης, όπου θα συγκεντρωθούν τα χαρτιά και το στολίζουν με εικόνες και πρόσωπα που τα ίδια έκοψαν.
  3. Επίσκεψη στο βιβλιοπωλείο. Εκεί τα παιδιά συζητούν με την Κα Τσολάκου για τα είδη των βιβλίων και για τον τρόπο που φτάνουν μέχρι τα χέρια μας.
  4. Συζήτηση, στην τάξη για την ιστορία του βιβλίου από τον Γουτεμβέργιο μέχρι σήμερα.
  5. Φέρνουμε στο σχολείο γραφομηχανές και κομπιούτερ και τα παιδιά γράφουν σ' αυτά με το δικό τους τρόπο τα παραμύθια τους.
  6. Γνωριμία με συγγραφείς και ποιητές. Μιλάμε γι' αυτούς και τους γνωρίζουμε μέσα απ' τις φωτογραφίες και τα έργα τους. Τα παιδιά φαντάζονται και ζωγραφίζουν όσους συγγραφείς δεν έχουμε φωτογραφίες τους.
  7. Κατασκευάζουμε τρενάκι με βιβλία (παραμύθια - ποιήματα) διαφόρων συγγραφέων και διαβάζουμε τις επιλογές των νηπίων.
  8. Δραματοποίηση αγαπημένων παραμυθιών.
  9. Φτιάχνουμε την προσωπογραφία μας με κομματάκια εφημερίδας.
  10. Κατασκευάζουμε κούκλες κουκλοθεάτρου με μπαλόνια, εφημερίδες και κόλλα. Όταν οι κούκλες στεγνώνουν, τις βάφουν, τις ντύνουν και τις παίζουν.
  11. Ανακυκλώνουμε χαρτί χρησιμοποιώντας μίξερ, ψιλή σίτα, ταψιά και εφημερίδες.
  12. Φτιάχνουμε βιβλία χαρούμενα, θυμωμένα, με παιχνίδια, με φρούτα, με σχήματα και με ταξίδια στην παραμυθοχώρα. Βιβλία με ζωγραφιές και κείμενα των παιδιών.
  13. Ζωγραφίζουμε το ανακυκλωμένο χαρτί και φτιάχνουμε κάρτες.
  14. 2 Απρίλη, γενέθλια του Χανς-Κρίστιαν Αντερσεν. Τα γιορτάζουμε κάνοντας μια γιορτούλα, όπου τα παιδιά παίζουν κουκλοθέατρο με τις κούκλες που τα ίδια έφτιαξαν και παρουσιάζουν τα έργα:
    • α) Ο Γιώργος Μαρίνος γράφει τα ποιήματα για τα χρώματα.
    • β) «Ήταν ένα χαρτάκι μια φορά» της Αντιγ. Παρούση και του Αλ. Κυριτσοπούλου.
  15. Έκθεση βιβλίου 2 - 5 Απρίλη
  16. Η συγγραφέας Μαριαννίνα Κριεζή έρχεται στο σχολείο μας και συζητά μαζί με τα παιδιά.

Αξιολόγηση
Τελειώνοντας το πρόγραμμα, τα παιδιά είχαν κατανοήσει την αξία του βιβλίου και την πορεία του μέσα στο χρόνο. Απέκτησαν θετική στάση απέναντι στο φυσικό περιβάλλον και στην οικονομία του φυσικού πλούτου. Έμαθαν την διαδικασία της ανακύκλωσης, ανακυκλώνοντας τα ίδια παλιές εφημερίδες. Επίσης έγραψαν βιβλία και γνώρισαν από κοντά συγγραφείς.

Συμπεράσματα - Προτάσεις
Τα μικρά παιδιά ανταποκρίθηκαν θετικά στην πρόσκλησή μας να γνωρίσουν την ιστορία του βιβλίου και να επεξεργασθούν χαρτί. Έδειξαν μεγάλη προθυμία και ενδιαφέρον και κατάφεραν να ευαισθητοποιήσουν και τους γονείς τους στο πρόγραμμα της Περιβαλλοντικής Εκπ/σης.

Ο Piaget τονίζει:» Στόχος μας είναι να δημιουργήσουμε ανθρώπους ικανούς να κάνουν καινούρια πράγματα και όχι απλώς να αντιγράψουν τις προηγούμενες γενιές. Ανθρώπους ικανούς να ανακαλύπτουν, να δημιουργούν και να εφευρίσκουν».

Λαμβάνοντας υπόψη την βασική αυτή αρχή, θεωρούμε πως ο χώρος του νηπιαγωγείου είναι ιδανικός για τη λειτουργία τέτοιων προγραμμάτων.

Μαίρη Γιαγκουδάκη, Ευαγγελία Γιαγκουδάκη, Αιμιλία Κωνσταντίνου, Ελένη Γκιτέρτσου

© 1999-2010 Σερβιτόρος της Εύβοιας.
Απαγορεύεται η χρήση του περιεχομένου ή επανεκπομπή του, σε οποιοδήποτε μέσο,
μετά ή άνευ επεξεργασίας, χωρίς γραπτή άδεια του εκδότη.