Hλεκτρονικό περιοδικό με θέματα και ειδήσεις από την Εύβοια   ...στο διαδίκτυο από το 1999
Σερβιτόρος της Εύβοιας

3/θ Δημοτικό Σχολείο Ασμηνίου

Η Περιβαλλοντική Εκπαίδευση στην Εύβοια - Έκδοση του Γραφείου Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης της Διεύθυνσης Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Νομού Εύβοιας. Η επιμέλεια είναι της Θάλειας Καλαμπαλίκη, Υπεύθυνης Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης. Νοέμβριος 2000
Περισσότερα άρθρα από την έκδοση

"Παραδοσιακά παραμύθια της Β. Εύβοιας"

Αφορμή - Κριτήρια επιλογής του θέματος
Το 1996 με τη συμμετοχή των μαθητών του σχολείου μας, η ομάδα διάπλασης παιδικής φαντασίας έγραψε και έκδωσε παραμύθια (το λυκάκι που το λέγαν Σοφοκλή, η ιστορία της Χιονούλας, η περιπέτεια της Δροσούλας και το μελισσάκι Μπάκι - Μπλάκι). Με μεγάλη μας χαρά είδαμε ότι τα παραμύθια είχαν απήχηση και αγαπήθηκαν από τα παιδιά λάβαμε δεκάδες γράμματα παιδιών που μας έλεγαν να συνεχίσουμε.

Αυτό στάθηκε αφορμή φέτος να προσπαθήσουμε να συγκεντρώσουμε τα παραδοσιακά παραμύθια του τόπου μας.

Σκοπός του προγράμματος
Σκοπός μας είναι να συμβάλλουμε στη συνέχιση της παράδοσης προσαρμόζοντας σ' αυτή τα νέα υγιή δεδομένα ισορροπημένης συνύπαρξης ανθρώπου και περιβάλλοντος.

Συνεργασία
Στην προσπάθειά μας αυτή συνεργαστήκαμε με την κοινότητα Ασμηνίου και ιδιαίτερα με τον πρόεδρο κ. Κωνσταντινίδη Ιωάννη ο οποίος μας στήριξε οικονομικά. Με το φιλόλογο κ. Κουτσούγερα Δημήτρη υπεύθυνο περιβαλλοντικής εκπαίδευσης του Γυμ. Ιστιαίας, ο οποίος μας στήριξε με τις πολύτιμες συμβουλές του και την ηθική του συμπαράσταση. Με το δάσκαλο της Ειδικής Αγωγής Μπαρούτη Αρη, ο οποίος μας βοήθησε στην καταγραφή.

Δραστηριότητες

  • Πλησιάσαμε τους γέροντες - αφηγητές του χωριού μας και καταγράψαμε παραμύθια σε κασετόφωνο. Δημιουργήσαμε έτσι τα θεμέλια της φωνοθήκης μας.
  • Κατόπιν καταγράψαμε τα παραμύθια στο χαρτί.
  • Τέλος τα παιδιά ανάπλασαν τα παραμύθια εμπλουτίζοντάς τα με προσωπικές εμπειρίες.

Αξιολόγηση
Το πρόγραμμα υλοποιήθηκε σύμφωνα με τον αρχικό σχεδιασμό. Τα παιδιά αγκάλιασαν με ενθουσιασμό το πρόγραμμα αν και δεν έλειψαν οι αντιδράσεις των γονιών που είδαν το πρόγραμμα εμπόδιο στη μάθηση. Τα προβλήματα εξομαλύνθηκαν με μια ομιλία - ενημέρωση προς τους γονείς.
Συναντήσαμε επίσης δυσκολία ως προς τους γέροντες αφηγητές. Η αφήγηση των παραμυθιών είναι μια τέχνη που τείνει να εκλείψει από την εποχή μας καθώς οι γέροντες αφηγητές σταμάτησαν να αφηγούνται και αντικαταστάθηκαν από το «κουτί» που λέγεται τηλεόραση.

Παρόλες τις δυσκολίες έγινε:

  • α. Μερική καταγραφή λαϊκών παραμυθιών και στοχεύουμε να δουλέψουμε πάνω στο ίδιο θέμα και στη νέα σχολική χρονιά ώστε η λαϊκή παράδοση να γίνει υπόθεση όχι μόνο του σχολείου μας αλλά και του ευρύτερου κοινωνικού περιβάλλοντος.
  • β. Τα παιδιά ένιωσαν μεγάλη χαρά.
  • γ. Έκλεισε η τηλεόραση και ακούστηκε το παραμύθι.
  • δ. Τα παιδιά έμαθαν να συνεργάζονται.
  • ε. Απέδειξαν ότι μπορούν να συμμετέχουν στο πρόγραμμα της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης.

Χριστίνα Βεζυρέλλη

© 1999-2010 Σερβιτόρος της Εύβοιας.
Απαγορεύεται η χρήση του περιεχομένου ή επανεκπομπή του, σε οποιοδήποτε μέσο,
μετά ή άνευ επεξεργασίας, χωρίς γραπτή άδεια του εκδότη.