Σερβιτόρος της Εύβοιας
Newsletter - Μάθετε πρώτοι τα νέα
  Eγγραφή
 982 εγγεγραμμένα μέλη Διαγραφή
Αναζήτηση στον "Σερβιτόρο"

Όλες οι λέξεις   Οποιαδήποτε
Αναζήτηση στον Eυβοϊκο κατάλογο
04 Φεβρουαρίου 2005
 
ΠΡΟΤΕΙΝΟΥΜΕ
Μάθετε για την Ελένη Χατζηαργύρη

ΔΕΛΤΙΑ ΤΥΠΟΥ
Μπορείτε να στείλετε δελτία τύπου στο email [email protected]
και στο fax 2221079394


 
Συζητήστε το θέμα στο forum
«Περιδιαβαίνοντας τη Χαλκίδα» Ιστορικά & Νεοκλασικά κτίρια - Μάιος 1998
Ο πορθμός του Εύριπου

Ο πορθμός Εύριπος αποτελεί το στενότερο μέρος του Ευβοϊκού κόλπου και σχηματίστηκε, όπως και ο υπόλοιπος Ευβοϊκός κόλπος, από το μεγάλο τεκτονικό σεισμό, καθώς κατεβυθίσθη ολόκληρο το προϋπάρχον οροπέδιο κατά μήκος του Ευβοϊκού κόλπου και καλύφθηκε από τη θάλασσα. Στους πύργους δε αυτούς που χρησίμευαν ως οχυρώματα κατά τον Πελοποννησιακό πόλεμο, τοποθετήθηκε ξύλινη γέφυρα. Επί της βασιλείας του Ιουστινιανού η γέφυρα αντικαταστάθηκε με απλή συγκοινωνία που έγινε με κινητές σανίδες.

Το έτος 1687: Κατά τους τελευταίους χρόνους της Τουρκοκρατίας τμήμα αυτής μεταβλήθηκε σε κινητή ξύλινη, για τη δίοδο των πλοίων (η θάλασσα είναι αβαθής ώστε δεν είναι δυνατόν να διέρχονται πλοία μεγάλα)^ η γέφυρα αυτή κατόπιν μεταβλήθηκε σε ακίνητη και διατηρήθηκε μέχρι το 1858.

Η δε ακίνητη αντικαταστάθηκε από την κινητή ξύλινη. Χρήματα που δαπανήθηκαν 1.000.000 περίπου δραχμές. Τελευταία ο πορθμός εξεβαθύνθη και διευρύνθη αναλόγως των αναγκών της σήμερα σε βάθος 8.50 μ. και πλάτος 40 μ., με τρόπο ώστε και μεγάλα θωρηκτά να διέρχονται απολύτως, η υπάρχουσα ξύλινη γέφυρα αντικαταστάθηκε από περιστροφική και σιδερένια από τις τελειότερες και δαπανήθηκαν για τη συντέλεση των έργων τούτων 1.700.000 δραχμών περίπου.

Θαυμασμό προκαλεί στους ξένους το παλιρροϊκό φαινόμενο του Πορθμού του Ευρίπου με εναλλαγή του ρεύματος ανά 6ωρο περίπου. Η μέση ταχύτητα του ρεύματος ανέρχεται σε έξι (6) περίπου μίλια, σε ορισμένες όμως περιπτώσεις φτάνει μέχρι εννιά (9) μίλια.

Δυο φορές το μήνα, κατά το πρώτο και τελευταίο τέταρτο της σελήνης, παρουσιάζονται ανωμαλίες ρευμάτων, που οφείλονται στην έλξη της σελήνης, σε αυτές τις περιπτώσεις δεν ακολουθείται κανονική εναλλαγή, αλλά το ρεύμα θα μεταβάλλει τη διεύθυνσή του σε μικρά χρονικά διαστήματα ή η ροή θα εξακολουθεί να είναι σε αυτή τη διεύθυνση για πολλές ώρες.

Για τη λύση του φαινομένου του Ευρίπου, ασχολήθηκαν κατά καιρούς απο την αρχαιότητα μέχρι πρότινος, πολλοί δικοί μας και ξένοι επιστήμονες, που έδωσαν διάφορες εξηγήσεις.

Στους μετέπειτα χρόνους, κατά το μεσαίωνα του 1669 ο Ιησουίτης Βαβινος έκαμε ανακριβείς παρατηρήσεις αφού έμεινε δυο χρόνια στη Χαλκίδα, μετά απ' αυτόν ο Ενετός Κορονέλη Δόππερ το 1703. Στον αιώνα μας ασχολήθηκαν ο Νάζερ και ο διευθυντής του Αστεροσκοπείου Αθηνών Σμιθ. Εκείνος όμως που ξεπέρασε όλους τους προηγούμενους, μελετώντας το ζήτημα της παλίρροιας από όλες τις απόψεις, είναι ο αείμνηστος συμπολίτης μας Αρθούρος Μάνσελ, υποναύαρχος του Αγγλικού ναυτικού και υδρογράφος, κρατώντας τακτικά σημειώσεις από πολλά χρόνια από το σπίτι του που ήταν πάρα πολύ κοντά στον πορθμό.

Υπάρχει ο θρύλος ότι ο Αριστοτέλης κατά την αρχαιότητα έκανε μελέτες για την εξήγηση του παλιρροϊκού φαινομένου χωρίς να βρει λύση, έπεσε στον πορθμό και πνίγηκε.

Η κίνηση των ρευμάτων που παρατηρείται στην πόλη μας είναι ένα φαινόμενο που δεν υπάρχει πουθενά στον κόσμο. Τα ρεύματα απ' ότι έχει παρατηρηθεί οφείλουν την ιδιόμορφη ροή τους στη Σελήνη.

Τα ρεύματα αλλάζουν ροή κάθε έξι ώρες. Δηλαδή: Τρέχουν έξι ώρες από το Βορά προς το Νότο, ηρεμούν για ένα διάστημα 8 λεπτών περίπου και μετά τρέχουν από το Νότο προς το Βορά.

Έχουμε δηλαδή ανά 24ωρο, 4 αλλαγές. 4x6 ώρες + 4x8 λεπτά = 24 ώρες + 30 περίπου λεπτά. Αν η αλλαγή έγινε στις 12 το μεσημέρι, την επόμενη μέρα τα ρεύματα θα αλλάξουν στις 12:30 το μεσημέρι. Κάθε μέρα λοιπόν προστίθεται ένα μισάωρο στην αλλαγή.

Τα ρεύματα ακολουθούν τον κύκλο της σελήνης και έχουν δύο τριήμερα διαστήματα που δεν έχουν 6ωρη ροή.

Τα διαστήματα αυτά είναι:

1. Όταν το φεγγάρι είναι 6-7 ημερών τα ρεύματα παύουν να έχουν τακτή ροή και ρέουν άτακτες ώρες. Επανέρχονται στην τακτή τους ροή όταν η σελήνη είναι 9-10 ημερών.

2. Το δεύτερο τριήμερο ακαταστασίας είναι όταν η σελήνη είναι 21-22 ημερών και επανέρχονται στην τακτή τους ροή όταν η σελήνη είναι 23-24 ημερών.

Και στις δυο ακαταστασίες τα ρεύματα επανέρχονται στην τακτή τους ροή το βράδυ στις 12 και τρέχουν πάντα από Βορά προς Νότο.

Η ονομασία του Ευρίπου υποστηρίζεται ότι προήλθε από τη σύνθεση «Ευριπή» από τη δύναμη του ρεύματος. Ο πορθμός έχει σήμερα άνοιγμα 40 μ., το βάθος της θάλασσας του είναι 24 πόδια, περίπου 7 μ. και 40 εκ.

Αρχή κατασκευής τεχνικών έργων εις τον πορθμό του Ευρίπου, έγινε πρώτα το 411 π.Χ. όταν οι Ευβοείς και οι Θηβαίοι συμμάχησαν εναντίον των Αθηναίων και το οχύρωσαν, αφήνοντας μόνο στενό σημείο για τη διέλευση μικρών πλοίων.

Κτίστηκαν πύργοι στις δυο πλευρές του πορθμού, για να προασπίζουν από ξηρά και θάλασσα την πόλη, επικοινωνούσαν δε μεταξύ τους με γέφυρα.

Κατά καιρούς ανάλογα με τις διαμορφώσεις που έπαιρνε το στενό του πορθμού με τα επ' αυτού έργα - προσχώσεις, οχυρά, πύργοι - η γέφυρα ήταν διαφορετική, τόσο ως προς την κατασκευή της, όσο και προς το μήκος λειτουργίας της.


 «  Προηγούμενo άρθρoΕπόμενo άρθρo  » 

PLAY247.GR
Wireless Infrared Keyboard
Αυτό το μοναδικό πληκτρολόγιο, έχει 2 LED στο κάτω και ένα στο πάνω μέρος της βάσης του. Ο συνυπολογισμός των 2 LED στο κάτω μέρος το καθιστά πλήρως συμβατό για PDA και Smartphones που έχουν την θύρα ... Τιμή: 58,47€ Τιμή με ΦΠΑ: 69,00€

Πρότεινε την σελίδα σε κάποιον φίλο


 
Πρόλογος
Ιστορικά της Χαλκίδας
Περιγραφή της Χαλκίδας από περιηγητές
Η Χαλκίδα του κυρ Αλέξανδρου
Καθημερινή ζωή
Οι Εβραίοι της Χαλκίδας
Εβραϊκή Συναγωγή και χριστιανικοί ναοί
Ισραηλίτικη κοινότης
Τζαμιά
Φυλακές
Κάστρο Καράμπαμπα
Φλοίσβος
Σιδηροδρομικός σταθμός Χαλκίδας
Κάστρο
Η Κατεδάφιση
Το εσωτερικό του κάστρου
Η τάφρος
Εύριπος
Ο πορθμός του Εύριπου
Τα εγκαίνια της γέφυρας
Η Γέφυρα Πορθμού του Ευρίπου Σήμερα
Μακεδονική αρχιτεκτονική
Νεοκλασική Αρχιτεκτονική
Το αρχοντικό της οδού Παίδων
Το νεοκλασικό στην Παίδων και Κώτσου γωνία
Η Σχολή Πεζικού
Λαογραφικό Μουσείο
Νεοκλασικό κτίριο Κώτσου 36
Διώροφο νεοκλασικό κτίριο στην οδό Παναστασίου και Κώτσου στη Χαλκίδα
Αγία Παρασκευή Χαλκίδος
Κτίριο Πλατεία Αγ. Παρασκευής
Το νεοκλασικό της Βαρατάση 17
Οδός Τραπεζουντίου και Βαρατάση
Ναός Αγίας Βαρβάρας
Δικαστικό Μέγαρο Χαλκίδας
Ταχυδρομικό ταμιευτήριο Χαλκίδας
Αρχαιολογικό Μουσείο Χαλκίδας, οδός Ελ. Βενιζέλου
Νεοκλασικό κτίριο, οδός Βενιζέλου 19 και Δημ. Βασιλείου
Κτίριο οδών Μπαλαλαίων και Κριεζώτου
Κτίριο οδών Ερμού και Κριεζώτου
Κτίριο οδών Ερμού και Φαρμακίδου
Κτίριο οδού Κριεζώτου
Κτίριο οδού Κριεζώτου Ιδιοκτησίας Ηλία Λεβή
Κτίριο οδού Γαζέπη 6
Κτίριο οδού Γαζέπη 44
Κτίριο οδού Γαζέπη 28
Αγιος Δημήτριος
Κτίριο Πλατείας Σαραφιανού (Αγ. Δημητρίου)
Νεοκλασικό της οδού πλ. Δημάρχου Σαραφιανού 4
Oικία Τσάλλα
Κτίριο οδού Τζαβέλλα 18
Κτίριο Τζαβέλλα 20
Κριεζώτειο
Κτίριο οδού Τζαβέλλα 41
Σπίτια οδού Χατζοπούλου - Αριθμός 42
Σπίτια οδού Χατζοπούλου - Αριθμός 47
Σειρήνα Χαλκίδας
Οικία Καρακλή
Τα σπίτια της οδού Σαλονικιού
Ιερός Ναός Αγ. Νικολάου
Οικία Χατζηγιάνη στην οδό Μιχ. Κακαρά 4
Βύρωνος και Αντωνίου
Κτίριο Καστριώτη
Το κτίριο των οδών Βύρωνος και Περικλέους Σταύρου
Κτίριο οδού Περικλέους Σταύρου 7
Το κτίριο επί των οδών Νεοφύτου και Βώκου
Το νεοκλασικό ιδιοκτησίας Νικολάου Μπέσκου - Αβάντων
Δημοτικό Ωδείο Χαλκίδας Νίκος Σκαλκώτας
Το κτίριο της οδού Αβάντων 22
Το κτίριο επί των οδών Αποστόλη και Αβάντων
Το νεοκλασικό της οδού Αβάντων
Το κτίριο της οδού Μιχ. Κακαρά 66Α
Το κτίριο της οδού Γκορτζή
Παναγία Οδηγήτρια
Το κτίριο της οδού Μιαούλη 32
Το κτίριο της οδού Μιαούλη
«Κόκκινο Σπίτι»
Το «Σπίτι με τα αγάλματα»
Το κτίριο της οδού Τζιαρντίνι
Ξενοδοχείο Λούσυ
Αβένα
Ξενοδοχείον Παλίρροια
Δημαρχείο κτίριο Κότσικα
Ξενοδοχείο το «Πάνθεον»
Εργοστάσιο Μακαρονοποιίας
Κατακόμβες
Το κτίριο της οδού Αρεθούσης 42
Εργοστάσιο Σαπωνοποιίας
Κτίριο ιδιοκτησίας ΚΤΕΛ
Περιοχή Αγιος Στέφανος
Το παρεκκλήσιον του Αγίου Στεφάνου Χαλκίδας
Πηγή Αρέθουσα
 
Φώτης Κόντογλου - Δεκέμβριος 1999 - (14 άρθρα)
Βυζαντινά και μεταβυζαντινά μνημεία στην ευρύτερη περιοχή της Χαλκίδας - Δεκέμβριος 1999 - (19 άρθρα)
«Περιδιαβαίνοντας τη Χαλκίδα» Ιστορικά & Νεοκλασικά κτίρια - Μάιος 1998 - (92 άρθρα)

PLAY247.GR
Olympus C-350 Zoom 3.2 MP/16 MB xD-Picture Card/3x opt/3.3x dig
Συνδυάζοντας εξαιρετική απόδοση, ευκολία χειρισμού, ελκυστική σχεδίαση και χαμηλή τιμή, η CAMEDIA C-350 ZOOM αποτελεί ένα καταπληκτικό μέσο για να απολαύσετε την ποιότητα των 3.2 megapixels. Διαθέτει ... Αρχική Τιμή: 236,44€ Τιμή Προσφοράς: 224,62€ Τιμή Προσφοράς με ΦΠΑ: 265,05€ Κέρδος: 5%