Σερβιτόρος της Εύβοιας
Newsletter - Μάθετε πρώτοι τα νέα
  Eγγραφή
 980 εγγεγραμμένα μέλη Διαγραφή
Αναζήτηση στον "Σερβιτόρο"

Όλες οι λέξεις   Οποιαδήποτε
Αναζήτηση στον Eυβοϊκο κατάλογο
15 Φεβρουαρίου 2005
 
ΠΡΟΤΕΙΝΟΥΜΕ
Μάθετε για τον Ιωάννη Βελισσαρίου

ΔΕΛΤΙΑ ΤΥΠΟΥ
Μπορείτε να στείλετε δελτία τύπου στο email [email protected]
και στο fax 2221079394


 
Συζητήστε το θέμα στο forum
Παρρησία - Νοέμβριος 2002
Οι επισημάνσεις του συντονιστή καθηγητή για την ποίηση της ζωής

Δεν θα ήταν ποτέ δυνατόν όλοι ή οι περισσότεροι άνθρωποι να είμαστε ποιητές, αλλά θα ήταν δυνατόν να είμαστε ποιητικοί, να αντιλαμβανόμαστε και να ζούμε την πραγματικότητα ποιητικά, εφόσον όλοι φέρουμε εμφύτως το χάρισμα του ποιητικού αισθητηρίου, το οποίο, εάν εγκαίρως τύχει της απαιτούμενης καλλιέργειας, αναπτύσσεται και ευδοκιμεί, ενώ στην αντίθετη και, δυστυχώς, συνήθη περίπτωση, φθίνει και εκλείπει, ανεπιστρεπτί. Ήδη, κατά τη διάρκεια της εφηβικής ηλικίας, όπως η κοινή εμπειρία πιστοποιεί, ολοκληρώνεται η διαδικασία είτε της οριστικής θεμελίωσης είτε της οριστικής εκρίζωσης του ποιητικού αισθητηρίου.

Κρίσιμα, επί του προκειμένου, είναι τα μαθητικά χρόνια και άκρως καθοριστικός ο ρόλος των εκ του κοινωνικού περιβάλλοντος παρεχομένων ερεθισμάτων, δεδομένου ότι «εύπλαστον και υγρόν η νεότης και ταις τούτων ψυχαίς τα μαθήματα εντήκεται» (Αριστοτέλης). Κατά συνέπεια, αν υπάρχει τόση πολλή πεζότητα και τόση λίγη ποιητικότητα στον κόσμο μας, είναι διότι απλούστατα αυτό επιλέγει η ίδια μας η κοινωνία, το σχολείο και η οικογένεια. Έλεγε, μάλιστα, με πικρή αισιοδοξία, ο φιλόσοφος Γιντού Κρισναμούρτι ότι: «αρκεί μια γενιά ανθρώπων να μεγαλώσει τα παιδιά της μαθαίνοντάς τα ν' αγαπούν την ειρήνη και πόλεμος ποτέ δεν θα ξαναγίνει».

Αλλά, αντί να φανταστούμε και να οραματιστούμε έναν κόσμο ειρηνικό και, βεβαίως, ποιητικό, σπεύδουμε οι πλείστοι να καταδικάσουμε το όραμα, υπερασπιζόμενοι το κοινωνικό μας κατεστημένο, στο όνομα ενός ψευδεπίγραφου ρεαλισμού και απατηλού ορθολογισμού. Επιμένουμε να επιλέγουμε το δρόμο της πεζότητας, τον εύκολο δρόμο αναμφίβολα, που δεν μπορεί παρά να είναι... κατηφορικός.

Τοιουτοτρόπως, κληροδοτείται σε κάθε καινούργια γενιά μια αντιποιητική πραγματικότητα, η οποία βασίζεται, κατά κύριο λόγο στη βία, στον ανταγωνισμό, στον ατομικισμό, στην υλοφροσύνη, στην κακογουστιά, στη ρηχότητα, στην αλαζονεία, στην απάθεια. Αν, λοιπόν, εντός αυτής της πραγματικότητας, ένα παιδί γράφει ποιήματα, στην ουσία κάνει αντίσταση αντιστέκεται στον ολοκληρωτισμό της πεζότητας, αψηφώντας και αντιμετωπίζοντας με «αρετήν και τόλμην» το φόβο, την ντροπή και το χλευασμό, που συνιστούν αιχμές μιας μεθοδευμένης απειλής εκ μέρους του απρόσωπου κατεστημένου.

Όμως, κατά τον Εντγκάρ Μορέν, πλησιάζει η ώρα μιας νέας πανανθρώπινης επανάστασης, της ποιητικής επανάστασης, η οποία προβλέπεται να αλλάξει τον κόσμο και να επαναπροσδιορίσει την πραγματικότητα με κριτήρια ποιητικά. Αυτός είναι και ο στόχος των Αγώνων μας, έστω και στα στενά γεωγραφικά πλαίσια του τόπου μας, να σταλούν μηνύματα και να δοθούν ερεθίσματα, ώστε να κρατηθεί ζωντανή η έμφυτη ποιητικότητα των παιδιών, εκ της οποίας πηγάζει η αγάπη, η ειλικρίνεια, η καλαισθησία, η ανιδιοτέλεια, η ευαισθησία, η σεμνότητα, ο οραματισμός.

Μπορεί, βέβαια, η ποίηση να «διδάσκεται» στα σχολεία, αλλά ας μην ξεγελιόμαστε. Δεν έχει καμία σχέση με ποίηση η νεκροτομική προσέγγιση ενός ποιήματος, στα πλαίσια διεκπεραίωσης της λεγόμενης διδακτέας ύλης. Είναι φυσικό τούτο, αν αναλογιστούμε ότι η ομορφιά και η αθωότητα, τα όπλα της ποίησης (σύμφωνα με τον Οδυσσέα Ελύτη), θέτουν ευρύτερα υπό αμφισβήτηση παν τι δογματικό και εξουσιαστικό της ζωής μας.

Τέλος, άξια επισήμανσης είναι η αδυναμία ακόμα και ειδημόνων των ποιητικών πραγμάτων να αντιληφθούν κάποιες ζωτικές παραμέτρους του ζητήματος, όπως λόγου χάριν το γεγονός ότι η ενέργεια των παιδιών να γράφουν και να δημοσιοποιούν ένα ποίημα τους, υπό καθεστώς αποθάρρυνσης και αρνητικότητας, αποτελεί από μόνη της ένα ποίημα, ένα ανεκτίμητης αξίας επαναστατικό ποίημα, ανεξαρτήτως της όποιας λογοτεχνικής αξίας της συμμετοχής τους.

Όντως, θα είχαν πολύ μικρότερη σημασία και προσφορά οι απευθυνόμενοι σε παιδιά γυμνασιακής και λυκειακής ηλικίας Ποιητικοί μας Αγώνες, αν απλώς και μόνον αποσκοπούσαν στην ανάδειξη κάποιων νεαρών ταλέντων του ποιητικού λόγου, κατά τον τρόπο των ποιητικών διαγωνισμών για ενηλίκους, στους οποίους έχει ομολογουμένως παρεισφρήσει αρκετή... πεζότητα. Οπωσδήποτε, μας ενδιαφέρουν τα δέντρα, αλλά επιμένουμε να βλέπουμε το δάσος πρώτα...
Δημ. Μπαρσάκης


 «  Προηγούμενo άρθρoΕπόμενo άρθρo  » 

PLAY247.GR
HP 65W Power Adapter/Charger (DC359A)
Έχετε τη δύναμη όταν την χρειάζεστε, όπου την χρειάζεστε, οποτεδήποτε - με έναν πρόσθετο φορτιστή εναλλασσόμενου ρεύματος 65W. Κρατήστε έναν στο γραφείο σας, άλλον στο σπίτι - και έναν στη βαλίτσα σας... Τιμή: 32,00€ Τιμή με ΦΠΑ: 37,76€

Πρότεινε την σελίδα σε κάποιον φίλο


 
Τα δεδομένα της 8ης διοργάνωσης
8οι Πανευβοϊκοί Μαθητικοί Αγώνες Ποίησης 2002
Τα μέλη της Κριτικής Επιτροπής
Οι επισημάνσεις του συντονιστή καθηγητή για την ποίηση της ζωής
Η Τελετή Απονομής
Το καλωσόρισμα της "Παρρησίας"
Το μήνυμα του Υπουργού Παιδείας
Χαιρετισμός από τον Δήμαρχο Μεσσαπίων, Κον Αντώνη Μπαζώτη
Α΄ Βραβείο Γυμνασίου
Β΄ Βραβείο Γυμνασίου
Γ΄ Βραβείο Γυμνασίου
Α΄ Βραβείο Λυκείου
Β΄ Βραβείο Λυκείου
Γ΄ Βραβείο Λυκείου
 
Παρρησία - Νοέμβριος 2004 - (17 άρθρα)
Παρρησία - Μάιος 2004 - (13 άρθρα)
Παρρησία - Νοέμβριος 2003 - (15 άρθρα)
Παρρησία - Μάιος 2003 - (12 άρθρα)
Παρρησία - Νοέμβριος 2002 - (14 άρθρα)
Παρρησία - Μάρτιος 2002 - (17 άρθρα)
Παρρησία - Μάρτιος 2001 - (26 άρθρα)
Παρρησία - Σεπτέμβριος 2000 - (12 άρθρα)
Παρρησία - Μάρτιος 2000 - (14 άρθρα)
Παρρησία - Μάιος 1999 - (16 άρθρα)
Παρρησία - Μάρτιος 1999 - (15 άρθρα)

PLAY247.GR
Acer Aspire 1674WLMi GR P4-HT 3.4 GHz/1024 MB/15.4"/80GB
Ελληνικό Λογισμικό και Πληκτρολόγιο!
Η σειρά Acer Aspire 1670 σχεδιάστηκε για να παρέχει λύσεις στις αυξανόμενες επιχειρησιακές ανάγκες των υπαλλήλων από τις μικ... Τιμή: 1.485,00€ Τιμή με ΦΠΑ: 1.752,30€