Hλεκτρονικό περιοδικό με θέματα και ειδήσεις από την Εύβοια   ...στο διαδίκτυο από το 1999
Σερβιτόρος της Εύβοιας

Οι τρεις φοιτητές του ΤΕΙ Χαλκίδας θα υποβληθούν σε εξετάσεις στο στρατιωτικό νοσοκομείο

Κυριακή, 11 Φεβρουαρίου 2001, 13:44
Περισσότερα νέα από την τοπική επικαιρότητα


-
- - -

Συνεχίζουμε την παρουσίαση του θέματος για τους ραδιενεργούς κινητήρες που παίρνει μεγαλύτερες διαστάσεις λόγω των αποκαλύψεων για κοπή των ραδιενεργών μετάλλων του κινητήρα χωρίς να λάβουν τα αναγκαία προστατευτικά μέτρα εκθέτοντας σε μεγαλύτερο κίνδυνο τους εμπλεκόμενους.

(από τα "ΝΕΑ")
"Για ιατρικές εξετάσεις έχουν κληθεί οι τρεις νέοι που έχουν ήδη αποφοιτήσει από το ΤΕΙ Χαλκίδας και εκτέθηκαν σε ραδιενέργεια, ενώ έκαναν την πτυχιακή τους εργασία στους δύο επίμαχους κινητήρες. Οι κινητήρες τύπου J-33 με αριθμό Α-082435 και Α-084216 δόθηκαν προ πενταετίας από την Αεροπορία στο ΤΕΙ Χαλκίδας ύστερα από ενέργειες του καθηγητή του Τμήματος Μηχανολογίας Λεωνίδα Σουσάνη (πέθανε προ 2 μηνών, περίπου, λόγω προβλήματος στην καρδιά). Φυλάσσονταν σε στεγασμένο χώρο έξω από το ΤΕΙ όπου δεν είχαν τη δυνατότητα πρόσβασης οι σπουδαστές. «Δεν γίνονταν εργαστηριακά μαθήματα στους κινητήρες», δήλωσε ο πρόεδρος του ΤΕΙ Χαλκίδας Χρήστος Δεριζιώτης. Ο ίδιος όπως είπε ενημερώθηκε για το πρόβλημα στις 24 Ιανουαρίου από την Αεροπορία. Την ίδια ημέρα ζήτησε εγγράφως από την Ελληνική Επιτροπή Ατομικής Ενέργειας να τους ελέγξει και να γνωστοποιήσει τα αποτελέσματα των μετρήσεων στο ΤΕΙ. Την επομένη, κλιμάκιο της Αεροπορίας παρέλαβε τους δύο κινητήρες. «Τους μετρήσαμε πριν και είδαμε ότι υπήρχε μεγάλο ποσοστό συγκέντρωσης ραδιενέργειας στα μεταλλικά μέρη των κινητήρων. Ωστόσο, εάν απομακρύναμε τον μετρητή λίγα εκατοστά, το ποσοστό ραδιενέργειας ήταν φυσιολογικό», δήλωσε στα «ΝΕΑ» ο Κοσμάς Κουρουμπάς, προϊστάμενος του Τμήματος Μηχανολογίας του ΤΕΙ. Ο πρόεδρος Χρήστος Δεριζιώτης συμπλήρωσε ότι δεν υπάρχει κανένας κίνδυνος για σπουδαστές και εκπαιδευτικούς: «Το πόρισμα της ΕΕΑΕ θα εκδοθεί σύντομα, όμως οι καθηγητές που ασχολούνται με το θέμα είναι καθησυχαστικοί».

Ωστόσο, τρεις σπουδαστές έκαναν το 2000 την πτυχιακή τους εργασία επάνω στους κινητήρες. «Τα παιδιά έκαναν τομές με τροχό. Έχουν εισπνεύσει σκόνη των μετάλλων και ήδη έχουν ενημερωθεί να μεταβούν στο Στρατιωτικό Νοσοκομείο για να υποβληθούν σε εξετάσεις», είπε ο πρόεδρος του ΤΕΙ, ενώ ο κ. Κουρουμπάς συμπλήρωσε: «Θα ακολουθήσει το καθιερωμένο "χόλντινγκ" ώστε να διαπιστωθεί εάν υπάρχει συγκέντρωση ραδιενέργειας σε όργανα του σώματός τους».

Το θέμα βέβαια έχει αναστατώσει τους σπουδαστές οι οποίοι δεν είχαν ενημερωθεί επίσημα από το ΤΕΙ για όσα συνέβησαν. Ωστόσο το κλίμα ήταν ήρεμο και γιατί οι περισσότεροι σπουδαστές απουσίαζαν λόγω εξεταστικής περιόδου, αλλά και γιατί οι περισσότεροι δεν είχαν έρθει ποτέ σε επαφή με τους κινητήρες".


(από τα "ΝΕΑ")
Νέα διάσταση στην αποκάλυψη των «ΝΕΩΝ» για τους ραδιενεργούς κινητήρες αεροσκαφών που εντοπίστηκαν σε εργαστήρια σπουδαστών στη Χαλκίδα και στο Αιγάλεω και αποσύρθηκαν εσπευσμένα. Ο πρόεδρος της Επιτροπής Ατομικής Ενέργειας καθηγητής ΛεωνίδαςΚαμαρινόπουλος αποκάλυψε ότι ειδικά στο ΤΕΙ Χαλκίδας οι υπεύθυνοι προχώρησαν στην κοπή των ραδιενεργών μετάλλων του κινητήρα χωρίς να λάβουν τα αναγκαία προστατευτικά μέτρα! Και αύξησαν έτσι την έκθεση των εμπλεκομένων σε επικίνδυνη ακτινοβολία!

«Προχώρησαν παραπάνω ενώ δεν έπρεπε. Έκαναν κάποιες κοπές στον κινητήρα. Εκεί υπάρχει απ' τους υπευθύνους μια αμέλεια μπορούσα να χρησιμοποιήσω και άλλη έκφραση (!)», δήλωσε αυστηρά στον ραδιοσταθμό Αλφα Νιουζ ο κ. Καμαρινόπουλος. Ο πρόεδρος της Επιτροπής τόνισε ότι στις περιπτώσεις ύπαρξης είτε ραδιενεργών υλικών, όπως στη συγκεκριμένη περίπτωση του θορίου, είτε άλλων βαρέων μετάλλων είναι απαραίτητη η χρήση προστατευτικών μέτρων, όπως π.χ. κάποια μάσκα. Το μέτρο αυτό, ωστόσο, κατά τον καθηγητή, είναι το έσχατο το πρώτο είναι ότι δεν έπρεπε να γίνει χρήση κινητήρων με ραδιενέργεια στην εκπαίδευση. «Από πλευράς ακτινοπροστασίας, υπάρχει η βασική αρχή: καμία δόση δεν επιτρέπεται να προσλαμβάνεται αναιτιολόγητα (...). Απ' τη στιγμή, όμως, που έγινε, μπορώ να πω ότι υπήρξε μία έκθεση των παιδιών, την έχουμε υπολογίσει και είναι πολύ μικρή».

Ο υπουργός Παιδείας Πέτρος Ευθυμίου, που απ' τις 19 Ιανουαρίου, αυθημερόν, μετά τη δική του ενημέρωση, έστειλε επιστολή στον υπουργό Αμυνας Ακη Τσοχατζόπουλο για τον εντοπισμό της ραδιενέργειας στο ΣΕΚ Αιγάλεω, έχει ζητήσει απ' την Επιτροπή Ατομικής Ενέργειας να εισηγηθεί τυχόν πρόσθετες ενέργειες. Και συγκεκριμένα, αν τυχόν χρειάζονται ιατρικές εξετάσεις ή άλλους ελέγχους όλοι όσοι, καθηγητές και σπουδαστές, είχαν δραστηριοποιηθεί στα συγκεκριμένα εργαστήρια με τους κινητήρες των αεροσκαφών Τ-33.

Τα ερωτήματα που προκύπτουν είναι σε δύο κατευθύνσεις:

  • Ήξερε η Πολεμική Αεροπορία ότι τα κράματα στον κινητήρα είναι ραδιενεργά όταν προχώρησε στην παραχώρηση των κινητήρων Τ-33;
  • Το ΤΕΙ Χαλκίδας γνώριζε, όταν κατήρτιζε πρόγραμμα κοπής του κινητήρα, αν το κράμα ήταν κατάλληλο για τέτοια χρήση;

Για το δεύτερο ερώτημα ο κ. Καμαρικόπουλος είναι απόλυτος και τόνισε ότι δεν έπρεπε να γίνει η κοπή χωρίς προστατευτικά μέσα, ακόμα και αν ήξεραν ότι δεν έχει το ραδιενεργό θόριο. Όσον αφορά την Πολεμική Αεροπορία, πηγές της έλεγαν χθες ότι δεν γνώριζαν για εκπομπή ραδιενέργειας «άλλωστε, μόλις έγινε γνωστό αμέσως τους αποσύραμε». Οι ίδιες πηγές τόνιζαν, ωστόσο, ότι η παραχώρηση των κινητήρων των παλαιών αεροσκαφών έγινε με σκοπό την εκπαίδευση για τη λειτουργία τους και μόνο «και όχι για να τους τεμαχίσουν», πρόσθεταν. Απ' την πλευρά του, ο κ. Καμαρινόπουλος εξήρε την ευαισθησία της Αεροπορίας για άμεση απόσυρση των J-33 και πρόσθεσε ότι οι υπηρεσίες της δεν αξιολόγησαν τον κίνδυνο είτε επειδή δεν ήξεραν είτε επειδή θεώρησαν ότι η πρόσμειξη στο κράμα θορίου είναι ακίνδυνη.

Τρεις φοιτητές από το ΤΕΙ της Χαλκίδας είναι αυτοί που κινδύνεψαν περισσότερο από το ραδιενεργό υλικό των κινητήρων που μελετούσαν. Το θόριο είναι ραδιενεργό στοιχείο που υπάρχει στη φύση. Η ένταση της ακτινοβολίας του εξαρτάται από τα ραδιενεργά του ισότοπα· ωστόσο, το θόριο 232, το οποίο βρέθηκε στο μέταλλο των κινητήρων που εξέταζαν οι φοιτητές, σύμφωνα με τον ΛευτέρηΟικονόμου, πρόεδρο του Ινστιτούτου Τεχνολογίας και Έρευνας του Πανεπιστήμιου Κρήτης, είναι περίπου τέσσερις φορές λιγότερο ραδιενεργό από το ουράνιο και έχει χρόνο ζωής 14 δισεκατομμύρια χρόνια. Στους κινητήρες των αεροσκαφών Τ-33, το θόριο χρησιμοποιήθηκε προκειμένου να ενισχύσει την ποιότητα και την ανθεκτικότητα της συγκόλλησης των μετάλλων. Η ένταση της ακτινοβολίας των στοιχείων θορίου που υπάρχουν σε ένα μέταλλο δεν είναι σταθερή. "Οι φοιτητές που στο πλαίσιο της διατριβής τους ασχολήθηκαν με την κοπή του μετάλλου που εμπεριείχε θόριο είναι σαφές πως δέχθηκαν πολύ μεγαλύτερη ακτινοβολία από εκείνους που απλά το εξέτασαν", λέει στα ''ΝΕΑ'' ο κ. Λεωνίδας Καμαρινόπουλος, ο οποίος χθες είχε στα χέρια του τα πρώτα συμπεράσματα από την έκθεση των έξι εμπειρογνωμόνων που κλήθηκαν να απαντήσουν στο ερώτημα "πόση ακτινοβολία δέχθηκαν οι συγκεκριμένοι φοιτητές;". Σύμφωνα με αυτά, "στη χειρότερη περίπτωση, τα τρία παιδία δέχθηκαν ακτινοβολία αντίστοιχη με αυτή που δέχεται κάποιος όταν κάνει μια αξονική τομογραφία θώρακος". Ο κ. Καμαρινόπουλος, ωστόσο, τονίζει πως "κάθε επιπλέον δόση ακτινοβολίας, όσο μικρή κι αν είναι, θα πρέπει να αποφεύγεται, αν δεν υπάρχει στόχος ικανός να την αιτιολογεί". Ο κ. Οικονόμου εκτιμά πως "ο κίνδυνος μπορεί να είναι ελάχιστός, γιατί το θόριο διασπάται σε ακτινοβολία Α και μέσα σε ένα μέταλλο δεν εντοπίζονται παρά ελάχιστα χιλιοστά από το ραδιενεργό αυτό υλικό· ωστόσο, δεν υπάρχει κανένας λόγος να εκτίθεται κανείς ακόμη και σε τόσο μικρή ακτινοβολία..."

(από in.gr)
"Τομή στα ραδιενεργά μέταλλα του κινητήρα του αεροσκάφους, που χρησιμοποιούνταν για την εκπαίδευση των σπουδαστών στα εργαστήρια των ΤΕΙ Χαλκίδας, πραγματοποίησαν οι υπεύθυνοι στο ίδρυμα χωρίς να λάβουν τα απαραίτητα μέτρα, καταγγέλλει ο πρόεδρος της Επιτροπής Ατομικής Ενέργειας.

Ο πρόεδρος της Επιτροπής Ατομικής Ενέργειας, καθηγητής Λεωνίδας Καμαρινόπουλος, αποκάλυψε ότι στο ΤΕΙ Χαλκίδας οι υπεύθυνοι προχώρησαν στην κοπή των ραδιενεργών μετάλλων του κινητήρα που μελετούσαν οι σπουδαστές, χωρίς να πάρουν τα αναγκαία μέτρα ασφαλείας, αυξάνοντας με αυτό τον τρόπο την έκθεσή τους στην επικίνδυνη ακτινοβολία.

«Προχώρησαν παραπάνω, ενώ δεν έπρεπε. Έκαναν κάποιες κοπές στον κινητήρα. Εκεί υπάρχει από τους υπεύθυνους μία αμέλεια» τόνισε ο Λ.Καμαρινόπουλος. Ανέφερε μάλιστα ότι στις περιπτώσεις ύπαρξης είτε θορίου είτε άλλων βαρέων μετάλλων είναι απαραίτητη η χρήση προστατευτικών μέτρων, όπως για παράδειγμα μια ειδική μάσκα. Το μέτρο αυτό, κατά τον καθηγητή, είναι το λιγότερο που θα μπορούσε να ληφθεί, καθώς το πρώτο είναι να μη χρησιμοποιούνταν εξαρχής κινητήρες με ραδιενέργεια στην εκπαίδευση. «Από πλευράς ακτινοπροστασίας, υπάρχει η βασική αρχή: καμία δόση δεν επιτρέπεται να προσλαμβάνεται αναιτιολόγητα [...] Από τη στιγμή, όμως, που έγινε, μπορώ να πω ότι υπήρξε μία έκθεση των παιδιών, την έχουμε υπολογίσει και είναι πολύ μικρή.» Από την έκθεση στο ραδιενεργό υλικό των κινητήρων κινδύνευσαν περισσότερο τρεις φοιτητές του ΤΕΙ που μελετούσαν τον κινητήρα. «Οι φοιτητές που στο πλαίσιο της διατριβής τους ασχολήθηκαν με την κοπή του μετάλλου που εμπεριείχε θόριο είναι σαφές πως δέχτηκαν πολύ μεγαλύτερη ακτινοβολία από εκείνους που απλά το εξέτασαν» υποστηρίζει ο Λ.Καμαρινόπουλος.

Αναφορικά με την ποσότητα της ακτινοβολίας στην οποία εκτέθηκαν οι τρεις σπουδαστές, ο Λ.Καμαρινόπουλος απαντά ότι «στη χειρότερη περίπτωση, τα τρία παιδιά δέχτηκαν ακτινοβολία αντίστοιχη με αυτή που δέχεται κάποιος όταν κάνει μια αξονική τομογραφία θώρακος». Στο μεταξύ, ο υπουργός Παιδείας Πέτρος Ευθυμίου έστειλε επιστολή προς τον υπουργό Αμυνας Ακη Τσοχατζόπουλο για τον εντοπισμό της ραδιενέργειας στο Σχολικό Εργαστηριακό Κέντρο (ΣΕΚ) Αιγάλεω, και έχει ζητήσει από την Επιτροπή Ατομικής Ενέργειας να εισηγηθεί τυχόν πρόσθετες ενέργειες".

© 1999-2010 Σερβιτόρος της Εύβοιας.
Απαγορεύεται η χρήση του περιεχομένου ή επανεκπομπή του, σε οποιοδήποτε μέσο,
μετά ή άνευ επεξεργασίας, χωρίς γραπτή άδεια του εκδότη.