Hλεκτρονικό περιοδικό με θέματα και ειδήσεις από την Εύβοια   ...στο διαδίκτυο από το 1999
Σερβιτόρος της Εύβοιας

Σύμπραξη Σχολικών Μονάδων και Παρεμβατικές Δραστηριότητες για την προώθηση της Ισότητας των Φύλων

Ισότητα των δύο φύλων - Έκδοση των Γυμνασίων και Λυκείων του νομού Ευβοίας. Μάιος 2004




- - -


Στόχοι & αποτελέσματα
Η Ισότητα των φύλων αποτελεί εδώ και πολλά χρόνια θέμα συζητήσεων, προβληματισμών όλων των συνειδητοποιημένων πολιτών και το σημείο αιχμής για τους έχοντες τα σκήπτρα της εξουσίας ανά την Υφήλιο.

Η ισότητα στην εκπαίδευση έχει πολλές φορές δώσει την αφορμή για συζητήσεις μεταξύ μαθητών και εκπαιδευτικών μέσα στο Σχολείο.

Έτσι εφέτος μας δόθηκε η ευκαιρία, στα πλαίσια του Προγράμματος «Ευαισθητοποίηση Εκπαιδευτικών και Παρεμβατικά Προγράμματα για την προώθηση της Ισότητας των Φύλων» (Ε.Π.Ε.Α.Ε.Κ. ΙΙ, Κατηγορία Πράξης 4.1.1α του Υπουργείου Εθνικής Παιδείας & Θρησκευμάτων, το οποίο υλοποιεί το Κέντρο Ερευνών για θέματα Ισότητας) να συνεργαστούμε με συναδέλφους από άλλα Σχολεία του Νομού Εύβοιας και να εκπονήσουμε ένα Παρεμβατικό Πρόγραμμα με κύριο στόχο τη διεύρυνση των πνευματικών οριζόντων των μαθητών μέσα από τη συγκριτική μελέτη του ρόλου των φύλων στις διάφορες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης και τη συνειδητοποίηση της ύπαρξης στερεότυπων αντιλήψεων για τις γυναίκες και τους άντρες.

Μέσα από τις εργασίες που τους ανατέθηκαν οι μαθητές είχαν τη δυνατότητα να εντοπίσουν τις αντιλήψεις και τις στάσεις των Ευρωπαϊκών κοινωνικών ως προς τα φύλα από τις πιο παραδοσιακές δομές τους, όπως η οικογένεια, ως τους πιο σύγχρονους χώρους έκφρασης, όπως το Διαδίκτυο. Μ' αυτό τον τρόπο ευαισθητοποιήθηκαν και θα αφυπνίστηκαν συνειδησιακά οι μαθητές μας, ως προς το ρόλο των φύλων ξεφεύγοντας από τα στενά όρια των τοπικών αντιλήψεων και υιοθετώντας μια ευρύτερη πολυπολιτισμική οπτική ως αυριανοί Ευρωπαίοι πολίτες.

Προσπαθήσαμε όλοι μας, ως εκπαιδευτικοί, να βοηθήσουμε τους αυριανούς πολίτες της Ευρώπης στην άρση των προκαταλήψεων και στη γόνιμη αμφισβήτηση των στερεοτύπων για τα φύλα σε τομείς της ατομικής και κοινωνικής δραστηριότητας όπως: οικογένεια, τύπος, μόδα, πολιτική, διαδικτιακή πληροφόρηση έτσι ώστε να καταστούν ικανοί να αναπτύξουν την κατάλληλη επιχειρηματολογία προκειμένου να αμφισβητήσουν τις στερεότυπες αντιλήψεις. Παράλληλα καλλιεργήθηκε η κριτική τους ικανότητα καθώς έμαθαν να δουλεύουν ερευνητικά και συνεργατικά αξιοποιώντας ποικίλο υλικό και τις νέες τεχνολογίες.

Μέσα από τις παρεμβάσεις που προτάθηκαν επιτεύχθηκε η συνειδητοποίηση από τις μαθήτριες και τους μαθητές των στερεότυπων αντιλήψεων και των προκαταλήψεων που υπάρχουν στο ευρύτερο κοινωνικό περιβάλλον που συχνά επικρατούν και στο χώρο της εκπαίδευσης και καθορίζουν τις μετέπειτα επιλογές των μαθητών όπως η επιλογή μορφωτικής και επαγγελματικής κατεύθυνσης. Η επαφή με εκπαιδευτικά ιδρύματα άλλων ευρωπαϊκών χωρών, μέσω διαδικτύου, και η σύγκριση των αντιλήψεων ως προς τη δυνατότητα ίσων ευκαιριών στην εκπαίδευση για τις μαθήτριες και τους μαθητές είχε σαν αποτέλεσμα τη γόνιμη ανταλλαγή και τον εμπλουτισμό των απόψεων των μαθητών.

Εκτός των άλλων ενισχύθηκε και η αξιοποίηση των εμπειριών και των συμπερασμάτων στη σχολική ζωή και πράξη όπως είναι η δραστηριοποίηση και η ισότιμη συμμετοχή στα κοινά. Θεωρούμε ότι η διερεύνηση του ρόλου των φύλων στην Ευρώπη βοήθησε τους μαθητές έτσι ώστε να αντιμετωπίσουν με νέα οπτική το μέλλον που ανοίγεται εμπρός τους.

Είναι γεγονός ότι επρόκειτο για μια προσπάθεια που απαιτούσε πολύτιμο χρόνο από τους μαθητές αλλά και από τους εκπαιδευτικούς που ενεπλάκησαν, όμως θέλουμε να πιστεύουμε ότι το αποτέλεσμα ήταν θετικό τόσο για τους μαθητές μας όσο και για εμάς τους ίδιους. Εξάλλου οι παρεμβατικές δραστηριότητες άνοιξαν το δρόμο για γόνιμες συζητήσεις και προβληματισμό ανάμεσα στους μαθητές αλλά και ανάμεσα σε εκπαιδευτικούς και μαθητές και κινητοποιήθηκε η μαθητική κοινότητα εντός και εκτός σχολικής μονάδας.

Κλείνοντας θα ήθελα να ευχαριστήσω τους/τις συναδέλφους μου για τη συμμετοχή τους και το ζήλο που επέδειξαν προκειμένου να φέρουμε σε πέρας τις δραστηριότητες που είχαμε αναλάβει, την Υπεύθυνη Αγωγής Υγείας κυρία Πεδιαδίτη για την πολύτιμη βοήθειά της και βέβαια το Κέντρο Ερευνών για θέματα Ισότητας για την ευκαιρία που έδωσε σε όλους μας να δουλέψουμε, να προβληματιστούμε και να μάθουμε μέσα από τα Παρεμβατικά Προγράμματα που υλοποίησε.

Λ. Κατσιμεντέ
Εκπ/κός 1ου Εν. Λυκ. Χαλκίδας
Υπεύθυνη Σύμπραξης Σχολικών Μονάδων: 1ου Ενιαίου Λυκείου Χαλκίδας, 4ου Ενιαίου Λυκείου Χαλκίδας, Ενιαίου Λυκείου Λίμνης, Ενιαίου Λυκείου Νέας Αρτάκης, 4ου Γυμνασίου Χαλκίδας.


© 1999-2010 Σερβιτόρος της Εύβοιας.
Απαγορεύεται η χρήση του περιεχομένου ή επανεκπομπή του, σε οποιοδήποτε μέσο,
μετά ή άνευ επεξεργασίας, χωρίς γραπτή άδεια του εκδότη.