Hλεκτρονικό περιοδικό με θέματα και ειδήσεις από την Εύβοια   ...στο διαδίκτυο από το 1999
Σερβιτόρος της Εύβοιας

4ο Γυμνάσιο Χαλκίδας

Ισότητα των δύο φύλων - Έκδοση των Γυμνασίων και Λυκείων του νομού Ευβοίας. Μάιος 2004




- - -


Προσωπικές εντυπώσεις μαθητών
Στην αρχή της χρονιάς η κ. Σαμπάνη μας μίλησε, με ενθουσιασμό γι' αυτό το πρόγραμμα. Η τιμή ήταν μεγάλη που μας επέλεξε για να υλοποιήσουμε τις σκέψεις της για το πρόγραμμα της ισότητας των δύο φύλων και έτσι εγώ ήμουν σύμφωνη απ' την αρχή. Συχνά στην καθημερινή μου ζωή βλέπω όλο τον κόσμο (τους γονείς μου, πολλούς καθηγητές κ.τ.λ.) να ξεχωρίζουν τα κορίτσια με τα αγόρια και αυτό με ενοχλούσε, ήθελα να το συζητήσω και να βρω τις αιτίες αυτής της ιδέας που έχουν τα άτομα μεγαλύτερης ηλικίας και σιγά - σιγά την περνάνε και σε πολλά παιδιά (και συνήθως αγόρια) της ηλικίας μου. Το συζητήσαμε στην τάξη, όλα τα παιδιά ήταν σύμφωνα για διαφορετικούς λόγους ο καθένας και έτσι ξεκινήσαμε την «δουλειά».

Όταν φτιάχναμε τα ερωτηματολόγια για τους καθηγητές και για τους γονείς είχα την περιέργεια να δω τι θα απαντήσει η πλειοψηφία και έβλεπα πως έχουν διαφορετική γνώμη ο καθένας. Αυτό με εντυπωσίασε και με ξάφνιασε. Στη συνέχεια κάναμε κάποιες επισκέψεις σε χώρους και σε ανθρώπους που θα μπορούσαν να μας βοηθήσουν στην έρευνά μας. Ευτυχώς όλοι ήταν πρόθυμοι να μας βοηθήσουν και έτσι έγινε. Τώρα, που βρισκόμαστε στην τελική ευθεία του προγράμματος αυτού, τα συναισθήματά μου είναι τα καλύτερα αφού έχουμε καταφέρει να πραγματοποιήσουμε όλα όσα είχαμε σκοπό να κάνουμε και που δεν έχουμε απογοητεύσει όλους όσους μας έδειξαν εμπιστοσύνη.
Σουμπάκα Μαίρη

****

Παρεμβατικό πρόγραμμα: «Ευαισθητοποίηση εκπαιδευτικών για την προώθηση της ισότητας των δύο φύλων»
Αρχές Ιουνίου του 2003, το σχολείο μας απάντησε θετικά, σχετικά με τη συμμετοχή του στη σύμπραξη τεσσάρων σχολικών μονάδων του Νομού Ευβοίας, για την υλοποίηση του παραπάνω προγράμματος.

Στα μέσα Νοεμβρίου του 2003, έγινε η πρώτη συνάντηση των εκπαιδευτικών υπεύθυνων για την εφαρμογή της παρεμβατικής αυτής δραστηριότητας στα σχολεία τους, με σκοπό την επιμόρφωσή τους στα σχετικά θέματα. Ακολούθησαν μερικές ακόμη συναντήσεις μέχρι και αρχές Φεβρουαρίου, όπου σταδιακά γινόταν καθοδήγηση για τον τρόπο εργασίας, παροχή πληροφοριακού υλικού...

Από αρχές Δεκεμβρίου του 2003 στο σχολείο μας, επιλέχτηκε ως ομάδα εφαρμογής του προγράμματος αυτού, το τμήμα Γ΄3 που αποτελείται από 21 παιδιά. Τους έγινε από την υπεύθυνη του προγράμματος (κ. Σαμπάνη Ευ. ΠΕ5) ενημέρωση για το θέμα και το στόχο του. Στη συνέχεια οι μαθητές και οι μαθήτριες του τμήματος απάντησαν σε ερωτηματολόγια του ΚΕΘΙ, σχετικά με την ηλικία, το φύλο, την οικογένειά τους, το επίπεδο ζωής τους, το μορφωτικό επίπεδο γονέων...

Αργότερα ακολούθησαν άλλες απαντήσεις τους στο ερωτηματολόγιο με θέμα: «Η ζωή του σχολείου» που επιλέχτηκε από την ενότητα 1: «Σχολείο, ακαδημαϊκή επίδοση και επιλογές ζωής». Συγκεντρώθηκαν οι απαντήσεις και σχολιάστηκαν από το σύνολο των μαθητών.

Ο ρόλος των φύλων στον ελληνικό και ευρωπαϊκό έντυπο τύπο
Ονομάζομαι Σαμπάνη Ευαγγελία και εργάζομαι ως καθηγήτρια Γαλλικής γλώσσας στο 4ο Γυμνάσιο Χαλκίδας.

Συνεργάστηκα με το Γ΄ 3 τμήμα του σχολείου μου για να εφαρμόσω παρεμβατικό πρόγραμμα του ΚΕΘΙ με θέμα «Ευαισθητοποίηση εκπαιδευτικών σε θέματα ισότητας των φύλων». Θέμα της σύμπραξης των πέντε σχολείων όπου ανήκα ήταν: «Ο ρόλος των φύλων στην Ευρώπη της διεύρυνσης», ενώ θέμα της δικής μας παρεμβατικής δραστηριότητας: «Τα φύλα στον τύπο».

Ακολούθησα τις οδηγίες των επιμορφωτών μας, αυτοσχεδίασα, άκουσα γνώμες συναδέλφων με περισσότερη εμπειρία σε «προγράμματα» και όλα αυτά τα έκανα πράξεις. Μετά το ξεπέρασμα της αρχικής αμηχανίας μου, η θετική διάθεση των μαθητών μου, η καλή συνεργασία μαζί τους καθώς και η ολοένα και πιο θετική πορεία της έρευνάς μας, με χαροποίησαν.

Η ρύθμιση των «οικονομικών» του προγράμματος, δημιούργησαν μια δυσκολία, η οποία ξεπεράστηκε αρκετά εύκολα χάρις στην ευγενέστατη και ακούραστη συμπαράσταση των συντονιστριών της σύμπραξής μας Κα Κατσιμεντέ και Κα Παπακωνσταντίνου.

Μέσα από αυτή την εμπειρία μου είδα και άλλες όψεις των μαθητών μου. Ενδιαφέρθηκαν για το πρόγραμμα και συμμετείχαν ενεργά ακόμη και οι «αδιάφοροι» μαθητές.

Στη σύμπραξη συνεργάστηκα με συναδέλφους από τους οποίους πήρα και πολλά στοιχεία, για έναν αποτελεσματικότερο τρόπο συνεργασίας.
Απόλαυσα την απλόχερη φιλοξενία των συντονιστριών μας, στο χώρο του σχολείου τους όπου γίνονταν συναντήσεις.

Η γεύση που μου αφήνει όλο αυτό που μεσολάβησε, είναι μια γεύση ικανοποίησης για την καλή πορεία και το τελικό αποτέλεσμα του προγράμματος, καθώς και για τη συμμετοχή μου σε αυτό.
Οι πολλές ώρες δουλειάς που απαιτήθηκαν, οι δυσκολίες σε πρακτικά θέματα (επαφή με υπηρεσίες συμπλήρωσης εντύπων, ατελείωτες μετακινήσεις για επαφές, προσκόμισης υλικού κ.α.) αρχίζουν να απομακρύνονται και να μένουν έτσι, μόνο τα θετικά και είναι πολλά!

Ελπίδα και στόχος μου είναι η ευαισθητοποίηση των νέων αυτών ανθρώπων να αποτελεί ουσιαστικά «εργαλείο» για την επικράτηση ισοτιμίας και δικαιοσύνης στις αποφάσεις και τις συμπεριφορές τους, όταν εκείνοι θα είναι «ενεργοί πολίτες».

Θέλω να ευχαριστήσω θερμά για την πολύτιμη βοήθειά τους: τις συναδέλφους μου συντονίστριες, τον διευθυντή του σχολείου μας Κο Καρατσόλια και τη Γραμματέα του σχολείου μας, τις ψυχολόγους του ΟΚΑΝΑ και πάνω από όλα τους μαθητές και τις μαθήτριες μου που στάθηκαν συνεχώς δίπλα μου.

Σημαντικές παραμένουν οι συνεργασίες μας με το ραδιόφωνο 9,65 (του εργατικού κέντρου) τη μεγαλύτερη σε κυκλοφορία στο Ν. Ευβοίας εφημερίδα «Ευβοϊκή Γνώμη» καθώς και με τα γραφεία της Ευρωπαϊκής Ένωσης στη Χαλκιδα.

Τα Συμπεράσματά μας...
Τα συμπεράσματα στα οποία καταλήξαμε είναι:

Στο χώρο των διδασκόντων του σχολείου μας υπάρχει ένα ποσοστό 35% όπου βάσει απαντήσεών του, επηρεάζεται από το φύλο των μαθητών και των μαθητριών ως προς τη συμπεριφορά του απέναντί τους. Η πλειοψηφία όμως είναι θετική προς την ισότιμη αντιμετώπιση των παιδιών.

Το ποσοστό ανδρών γυναικών στο χώρο της δημοσιογραφίας δεν διαφέρει, στο ξεκίνημα του επαγγέλματος. Οι γυναίκες δημοσιογράφοι όμως, αν και χαρακτηρίστηκαν ως «πιο εργατικές και υπεύθυνες» εγκαταλείπουν σύντομα το επάγγελμά τους λόγω της «σκληρής» φύσης του, που δύσκολα συνδυάζεται με τις οικογενειακές υποχρεώσεις.

Σύμφωνα με τις πληροφορίες από το Γραφείο της Ευρωπαϊκής Ένωσης, σταδιακά, μειώνονται οι διαφορές των ποσοστών της συμμετοχής των γυναικών στα κέντρα λήψης αποφάσεων, στην πρόσβαση σε «ανδρικά» επαγγέλματα, της από κοινού ανάληψης ευθυνών για το μεγάλωμα και διαπαιδαγώγηση των παιδιών, καθώς τόσο γι' αυτά, όσο και για τους ηλικιωμένους υπάρχει φροντίδα από κοινωνικούς φορείς καθώς και νομοθετικές ρυθμίσεις για γονικές άδειες, επιδόματα οικογενειακής φύσεως, αντίστοιχα για ίσες αμοιβές, για ίσες ώρες εργασίας, στηρίζουν ολοένα και περισσότερο τη πρόσβαση των άνεργων γυναικών ανά την Ευρώπη.

Από το χώρο του ΟΚΑΝΑ, μεταξύ άλλων πληροφορηθήκαμε πως η άνιση αντιμετώπιση των ανθρώπων με άξονα το φύλο τους (καθώς και το χρώμα, την προέλευση, την εργασία τους, τη σωματική διάπλαση...) οδηγεί, συχνά, σε ψυχικές διαταραχές που ίσως οδηγήσουν και σε εξαρτήσεις...

Η προσεκτική ματιά στα άρθρα και τις εφημερίδες που συλλέξαμε, μας πληροφόρησαν για τη θέση που παίρνει το έντυπο στα θέματα «Ισότητας». Εγκυρα και μεγάλης κυκλοφορίας περιοδικά, εφημερίδες, προσεγγίζουν συνήθως με αντικειμενικότητα την είδηση και κάνουν το σχετικό σχολιασμό. Αλλά κυρίως τοπικές εφημερίδες αλλά και έντυπα όπου η ενημέρωση είναι «κοινωνικό σχόλιο» προβάλλουν τη γυναίκα ως αντικείμενο πόθου και εκμετάλλευσης, προσβάλλοντας κάθε έννοια περί σεβασμού της προσωπικότητας.

Το έντυπο υλικό (άρθρα, φωτογραφίες) που επιλέξαμε αναρτήθηκαν σε πίνακες, στο χώρο του σχολείου, όπου όλα τα παιδιά είχαν πρόσβαση. Σε καθένα απ' αυτά υπήρχε αντίστοιχος, εύστοχος σχολιασμός.

Η έρευνά μας, ολοκληρώθηκε με την επίσκεψη όλων μας στην εφημερίδα της Αθήνας «ΤΑ ΝΕΑ». Εκεί ο κ. Αντωνόπουλος μας ενημέρωσε για τη δουλειά του δημοσιογράφου, για την ιστορική διαδρομή της «ισότητας» στην Ελλάδα, από την αρχαία εποχή μέχρι σήμερα, για τα ποσοστά ανδρών - γυναικών που εργάζονται στην εφημερίδα. Ξεναγηθήκαμε στο χώρο όπου το λευκό χαρτί... γίνεται μέσο μεταφοράς της είδησης...

Όλο το παραπάνω υλικό, που καταγράφτηκε και σε CD για να είναι πιο εύχρηστο, θα διατηρηθεί στο χώρο του σχολείου μας όπου ο οποιοσδήποτε ενδιαφερόμενος θα έχει πρόσβαση για άντληση πληροφοριών σχετικών με την «ισότητα» και τη δικαιοσύνη. Θα χρησιμεύσει επίσης για την έκδοση εντύπου της σύμπραξής μας, όπου και τα πέντε σχολεία θα αναφέρονται στο πρόγραμμά τους.

Η ομάδα του Γ΄ του σχολείου μας: Νικοβιάς Αλέξανδρος, Ξύδη Αννα, Παγουρτζή Ευγενία, Παπαγεωργίου Μαρία, Παπαδοπούλου Σταυρούλα, Παπαναστασίου Γιώργος, Πνευματικός Κων/νος, Προβαλέγγιου Ουρανία, Ράζου Σταυρούλα, Σιμιτζή Χριστίνα, Σκοπελίτη Αγγελική, Σουμπάκα Μαρία, Σταύρου Βασίλης, Τζοτζόκος Ξενοφών, Τρίκκας Χρήστος, Τσολακίδης Σταύρος, Τσότσος Λάμπρος, Τσούτσικας Ευστάθιος, Χαραλάμπου Ελένη, Χόντζα Βασιλική, Νικολάου Κυριακή

Προσωπικές εντυπώσεις παιδιών που συμμετείχαν στο πρόγραμμα
Απ' το πρόγραμμα «Ισότητα των φύλων» αποκόμισα νέες εμπειρίες. Για να επιτευχθεί το επιθυμητό αποτέλεσμα, υπήρξε πολλή δουλειά για να ολοκληρωθεί ο κάθε τομέας. Μέσα απ' τη συνεργασία υπήρξε λιγότερος κόπος και περνούσε ευχάριστα η ώρα μας. Επίσης ενημερωθήκαμε για θέματα που αφορούσαν τα δυο φύλα. Επισκεφθήκαμε τον ΟΚΑΝΑ, την εφημερίδα ΤΑ ΝΕΑ και ραδιοφωνικούς σταθμούς. Υπήρξε μεγάλη προθυμία γιατί ήταν κάτι το ενδιαφέρον. Θα ήθελα να ξανασυμμετάσχω σε κάτι παρόμοιο.
Στάθης Τσούτσικας Γ3

Μ' άρεσε αυτό το πρόγραμμα που δουλέψαμε μαζί με την κ. Σαμπάνη γιατί εγώ και άλλοι πιστεύω ότι μάθαμε πολλά για την ισότητα των φύλων. Πήγα σε μέρη που δεν είχα πάει όπως στο Γραφείο της Ε.Ε. ή στο Ραδιοφωνικό Σταθμό των Εργαζομένων. Συνεργάστηκα με άλλους για να μάθω καινούργια πράγματα. Γενικά ήταν πολύ ωραία όλα γιατί είχαμε συνεργασία και όχι άγχος.
Γιώργος Παπαναστασίου Γ3

Όταν η καθηγήτριά μας, μας ανακοίνωσε για το πρόγραμμα της Ισότητας των δύο φύλων, σκέφτηκα ότι θα ήταν πολύ ενδιαφέρον, αλλά δεν πίστευα ότι θα υπήρχε τόση μεγάλη ανταπόκριση απ' τα άλλα παιδιά. Καθώς κάναμε διάφορες εργασίες, μάθαινα περισσότερα πράγματα και τελικά η πρώτη μου σκέψη επιβεβαιώθηκε. Επισκεφθήκαμε πολλά μέρη με μεγάλο ενδιαφέρον. Στο τέλος όλοι οι κόποι μας επιβραβεύτηκαν αφού είχαμε ένα πολύ καλό αποτέλεσμα.
Μαρία Παπαγεωργίου Γ3

Από την αρχή που η καθηγήτριά μας, κ. Σαμπάνη, μας ανακοίνωσε για το πρόγραμμα της ισότητας των δυο φύλων ήθελα να συμμετάσχω και να αναλάβω όσο το δυνατόν περισσότερες εργασίες σχετικά μ' αυτό. Η αλήθεια είναι ότι δεν περίμενα να αφοσιωθώ και να ενδιαφερθώ τόσο όμως δεν περίμενα να υπάρξει και τόση μεγάλη συμμετοχή από τους συμμαθητές μου, όμως, ευτυχώς, διαψεύστηκα. Επισκεφθήκαμε πολλές υπηρεσίες όμως την Ε.Ε., το ραδιοφωνικό σταθμό των εργαζομένων, τον ΟΚΑΝΑ, φτιάξαμε ερωτηματολόγια και πήραμε τις αντιλήψεις - σκέψεις των καθηγητών, των γονέων, καθώς και των ανθρώπων που γνωρίσαμε, πλουτίζοντας έτσι τις γνώσεις μας αλλά και συγκεντρώνοντας πληροφορίες για το πρόγραμμά μας. Τέλος, επισκεφθήκαμε την εφημερίδα «ΤΑ ΝΕΑ». Τώρα, νιώθω τυχερή που μου δόθηκε ευκαιρία να συμμετάσχω σ' ένα τέτοιο πρόγραμμα.
Ελενα Χαραλάμπου Γ3


© 1999-2010 Σερβιτόρος της Εύβοιας.
Απαγορεύεται η χρήση του περιεχομένου ή επανεκπομπή του, σε οποιοδήποτε μέσο,
μετά ή άνευ επεξεργασίας, χωρίς γραπτή άδεια του εκδότη.