Hλεκτρονικό περιοδικό με θέματα και ειδήσεις από την Εύβοια   ...στο διαδίκτυο από το 1999
Σερβιτόρος της Εύβοιας

1ο Ενιαίο Λύκειο Χαλκίδας

Ισότητα των δύο φύλων - Έκδοση των Γυμνασίων και Λυκείων του νομού Ευβοίας. Μάιος 2004




- - -


Φύλο & Διαδίκτυο στην Ευρώπη της διερεύνησης
Είναι φανερό ότι οι Νέες Τεχνολογίες και η Κοινωνία της Πληροφορίας παίζουν σημαντικό ρόλο στη σύγχρονη Ευρώπη σε κάθε τομέα: τον εργασιακό, τον κοινωνικό, τον πολιτιστικό.

Για αυτό το λόγο επιλέξαμε να ασχοληθούμε στα πλαίσια της παρεμβατικής μας δραστηριότητας με το ρόλο των φύλων στην Κοινωνία της Πληροφορίας, αξιοποιώντας το ανεξάντλητο απόθεμα ερεθισμάτων που είχαμε από την έρευνά μας στο Διαδίκτυο.

Διαπιστώσαμε λοιπόν, ότι η ισότητα έχει κατακτηθεί αλλά περισσότερο τυπικά παρά ουσιαστικά και ότι παρόλο που η γυναίκα συμμετέχει αρκετά στην κοινωνική ζωή, την εκπαίδευση, την πολιτική απουσιάζει ωστόσο από τα ισχυρά κέντρα αποφάσεων. Η ισότητα δεν ισχύει στην πράξη λόγω προκαταλήψεων, οικονομικών συμφερόντων αλλά και της μοιρολατρικής και παθητικής στάσης των ιδίων των γυναικών.

Συνειδητοποιήσαμε μέσα από την ενασχόλησή μας με το θέμα πως το Διαδίκτυο αποτελεί μια πολυτιμότατη πηγή πληροφόρησης σχετικά με τα θέματα ισότητας και τα δικαιώματα της γυναίκας, που θα μας είναι πολύ χρήσιμη στο μέλλον εφόσον εμείς καλούμαστε να σπουδάσουμε, να εργαστούμε και να δημιουργήσουμε στα πλαίσια της Ενωμένης Ευρώπης της διεύρυνσης. Καλό είναι να γνωρίζουμε τις δυσκολίες, τις υποχρεώσεις και το πως θα διεκδικήσουμε τα δικαιώματά μας. Εξάλλου σήμερα η έγκριση του κοινοτικού κεκτημένου στον τομέα της ισότητας των φύλων αποτελεί, όπως διαπιστώσαμε, απαραίτητη προϋπόθεση για την προσχώρηση νέων κρατών - μελών στην Ε.Ε.

Συμπερασματικά, θα λέγαμε ότι οι Νέες Τεχνολογίες και η Κοινωνία της Πληροφορίας, προσφέρουν σημαντικές δυνατότητες στα πεδία του κοινωνικού και γεωγραφικού αποκλεισμού, της επιχειρηματικότητας, της εκπαίδευσης και της κατάρτισης. Οι γυναίκες σήμερα στην Ευρωπαϊκή Ένωση είναι παραγωγοί και χρήστες τους, όμως η υποεκπροσώπησή τους στα επαγγέλματα που αφορούν στις Νέες Τεχνολογίες προκύπτει ως συνέπεια της αντίστοιχης ανισότητας στην εκπαίδευση. Το χάσμα στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση αποτελεί και μια από τις αιτίες του χάσματος στην απασχόληση. Οι δυσκολίες είναι σε μεγάλο ποσοστό αποτέλεσμα στερεοτύπων και προκαταλήψεων που επιδρούν αρχικά στην εκπαίδευση και έπειτα στην απασχόληση των γυναικών.

Η γνώση και η πληροφόρηση όμως είναι το πρώτο βήμα για την άρση των στερεοτύπων και των προκαταλήψεων και την εφαρμογή της ισότητας των φύλων σε όλους τους τομείς.
Ρόγκα Ιωάννα - Μαθήτρια της Γ΄ τάξης του 1ου Ενιαίου Λυκείου Χαλκίδας

****

«Σχολιασμός του Μανιφέστου γυναικών που υιοθετήθηκε στο κλείσιμο της Ευρωπαϊκής συνέλευσης της 12/11/2003»
Στο Μανιφέστο Γυναικών οι απόψεις που εκφράστηκαν καυτηρίαζαν συνταγματικές συνθήκες που αγνοούν την ισότητα των δύο φύλων, οξύνοντας την πατριαρχία, εξαφανίζουν το κράτος πρόνοιας και ευνοούν την ιμπεριαλιστική πολιτική. Σε συνάφεια μ' αυτά οι σύγχρονες γυναίκες τάσσονται εναντίον της συμφωνίας του Σένγκεν, της βιαιότητας και του πολέμου. Κατακρίνουν, επίσης την περιθωριοποίηση των γυναικών εξαιτίας της φτώχιας, της επαγγελματικής ανισότητας και της άνισης γυναικείας συνταξιοδότησης.

Συμπερασματικά, διαπιστώνει κανείς το σημαντικό βαθμό στον οποίο ενεργοποιούνται οι σύγχρονες ευρωπαίες σχετικά με τα θέματα που δεν παύουν να αναδεικνύονται διαχρονικά και να απασχολούν γενικότερα τον σύγχρονο άνθρωπο.

Κατ' αυτόν τον τρόπο διαψεύδονται οι προκαταλήψεις εις βάρος των γυναικών οι οποίες τις θέλουν έρμαια του ανδρικού πληθυσμού και υποχείρια της καταναλωτικής μανίας που χαρακτηρίζει τη σημερινή εποχή. Η θριαμβευτική λήξη της συνέλευσης έστειλε το μήνυμα σε όλο τον κόσμο ότι οι γυναίκες είναι παρούσες, αγωνίζονται, προτείνουν λύσεις και οραματίζονται μια πρωτοποριακή ευρωπαϊκή και όχι μόνο κοινότητα που θα αποτελεί πρότυπο μίμησης για όλους τους λαούς και όλες τις εποχές.
Ροδούλα Σαμαρτζή και Ελευθερία Σιδέρη, μαθήτριες της Γ΄ τάξης

****

«Η ισότητα των φύλων στην Ευρώπη όπως φαίνεται στο Διαδίκτυο»
Όσον αφορά την πλοήγηση στο διαδίκτυο, υπολογίζεται πως σε περίπου 7 χρόνια από τώρα, άνδρες & γυναίκες θα τη χρησιμοποιούν εξίσου, σύμφωνα με έρευνα. Σύμφωνα με την ίδια αυτή έρευνα το Μάιο του 2003, το 42% αυτών που σέρφαραν στο ίντερνετ (35.000.000 άτομα) ήταν γυναίκες! Το ποσοστό αυτό είναι ανεβασμένο κατά 2% σε σχέση με το 2002 & το 2010 προσδοκάται ισότητα στη χρήση του διαδικτύου από τα 2 φύλα κατά τον Tom Ewing, το συντονιστή αυτής της έρευνας. Ο ίδιος υποστηρίζει πως υπάρχει αντίληψη πως το διαδίκτυο είναι ένας ανδροκρατούμενος χώρος, κάτι το οποίο πρέπει να αλλάξει και να δημιουργηθούν ιστοσελίδες που θα προσελκύουν τις γυναίκες.

Η Σουηδία & η Αγγλία έχουν το μεγαλύτερο ποσοστό γυναικών που σερφάρουν στο διαδίκτυο στην Ευρώπη (45%). Μόνο η Ιταλία έχει ποσοστό λιγότερο από 40%.

Φυσικά δεν είναι περίεργο πως οι ιστοσελίδες που προσελκύουν τις γυναίκες περισσότερο έχουν θέματα σχετικά με ψώνια, ταξίδια, ομορφιά, υγεία και εκπαίδευση. Οι πληροφορίες που αναζητούν είναι ειδικευμένες και πρακτικές και οι ιστοσελίδες στις οποίες απευθύνονται πολύ καλοφτιαγμένες.

Έτσι, συμπεραίνουμε πως οι γυναίκες παρά την «ανικανότητα» που θέλουν να τους φορτώνουν οι άνδρες πως έχουν, αποδεικνύεται πως έχουν ιδιαίτερη ικανότητα και μάλιστα αρέσκονται στο να χρησιμοποιούν τη σύγχρονη τεχνολογία. Τόσο που μάλιστα σε λίγα χρόνια θα γίνεται σε ίδιο βαθμό με τους άνδρες.
Σκορδέλη Ειρήνη, Τάρλα Μαρία, Σκούρου Κατερίνα, Σακκή Κατερίνα.

****

«Η γυναίκα στην πολιτική στην Ευρώπη και ειδικά στην Ιταλία»
Ένα από τα πρωταρχικά αιτήματα των πολιτών είναι η τοποθέτηση του ανθρώπου πάνω από όλα. Αίτημα που όμως βλέπουν συχνά να τίθεται σε δεύτερη μοίρα έναντι άλλων ζητημάτων που θεωρούνται «σημαντικότερα» όπως για παράδειγμα πολιτειακές μεταβολές, οικονομικές αλλαγές ή επιχορηγήσεις πολιτικών κομμάτων. Η αποστασιοποιημένη στάση των πολιτικών από τα πραγματικά προβλήματα των ανθρώπων απωθούν όλο και περισσότερο τις γυναίκες από την πολιτική. Για το λόγο αυτό το ενδιαφέρον τους για τις πολιτικές εξελίξεις μειώνεται ανησυχητικά με το πέρασμα του χρόνου. Ενδεικτικά σύμφωνα με μια έρευνα 47,2% των ερωτηθέντων γυναικών δεν μιλούν ποτέ για την πολιτική, 22% ασχολείται καθημερινώς και 31% παρακολουθούν πολιτικές συνομιλίες. Παράλληλα με αυτή άλλες δυο έρευνες που πραγματοποιήθηκαν εκ μέρους της ΣΕ (EUROBAROMETER 1987, IFOP-GALLUP, France, 1996) απέδειξαν ότι η ευρωπαϊκή κοινή γνώμη επιθυμεί να αυξήσει το πλήθος των γυναικών πολιτικών για μια «πιο ανθρώπινη πολιτική σκηνή».

Σύμφωνα με τις έρευνες αυτές στις Σκανδιναβικές χώρες, όπου οι γυναίκες είναι πλέον ενεργό μέρος της πολιτικής ζωής, άλλαξε σημαντικά η διεύθυνση της πολιτικής: πολύ μεγαλύτερο βάθος δόθηκε σε θέματα παιδείας, υγείας και οικονομίας της κοινωνίας, χωρίς να υπάρξουν ιδιαίτερες διαμάχες μεταξύ των αντιπροσώπων των κομμάτων. Συγχρόνως διαπιστώθηκε ότι στις Κάτω Χώρες υπάρχει μεγάλη διαφορά στη συμπεριφορά μεταξύ γυναικών και ανδρών μέσα στα Κοινοβούλια. Οι γυναίκες δεν επιθυμούν να χρονοτριβούν με πολλές διαμάχες και συζητήσεις οι οποίες καθυστερούν κατά πολύ τις κοινοβουλευτικές δραστηριότητες. Σε γενικές γραμμές το γενικό ενδιαφέρον στρέφεται περισσότερο προς τον άνθρωπο. Οι ίδιες είναι λιγότερο επιθετικές, περισσότερο δημοκρατικές και προσεκτικές στις ανάγκες των ψηφοφόρων, έτοιμες για αλλαγή και σκληρή ομαδική δουλειά. Οι γυναίκες πολιτικοί προτιμούν συνήθως πολιτικές μεθόδους που δίνουν βάση στην αμφίδρομη σχέση πολιτών και πολιτείας. Μια άκρως εναλλακτική θα λέγαμε μορφή άσκησης της εξουσίας που μπορεί να αντικαταστήσει την τωρινή μη ικανοποιητική πολιτική των κρατών.

Όλα αυτά τα στοιχεία φανερώνουν ότι η κουλτούρα και οι συνήθειες της κοινωνίας αλλάζουν, δίνοντας έτσι ελπίδες όχι μόνο για ένα καλύτερο μέλλον για τις γυναίκες αλλά για ολόκληρη την κοινωνία. Προς αυτή την κατεύθυνση και θέλοντας να αποτρέψει την συνεχή περιθωριοποίηση των γυναικών από την πολιτική σκηνή, η ΕΕ όρισε κάποιες βασικές προϋποθέσεις που καλούνται να πληρούν τα κράτη μέλη. Διότι δεν αρκεί η αποδοχή της εισόδου της γυναίκας στον πολιτικό στίβο. Οφείλουν να ληφθούν τα κατάλληλα μέτρα για την ομαλή και συμπληρωματική ένταξή τους.

Σκοπός λοιπόν αυτού του άρθρου είναι να λειτουργήσει συμπληρωματικά στο έργο της Ε.Ε. υπέρ της ένταξης της γυναίκας στην πολιτική και να ευαισθητοποιήσει την κοινή γνώμη.

Παρά τη νομική αναγνώριση της ισότητας των δύο φύλων στην πολιτική οι γυναίκες βρίσκονται στην εξουσία σε πολύ μικρότερο βαθμό. Τα αίτια που προκάλεσαν αυτήν την υποεκπροσώπηση των γυναικών στην εξουσία είναι ποικίλα. Ο κυριότερος ίσως λόγος είναι το πρότυπο που υπερισχύει στην κοινωνία και θέλει τον άντρα ως το μόνο άξιο «πρωταγωνιστή» της πολιτικής σκηνής.

Παράλληλα με αυτά τα «φυσιολογικά» εμπόδια οι γυναίκες έρχονται να αντιμετωπίσουν και τον ίδιο τους τον εαυτό. Πράγματι πολλές είναι οι φορές όπου οι γυναίκες αυτοαποκλείονται από την πολιτική και προτιμούν να αποτραβηχτούν σε άλλες μορφές άσκησης της εξουσίας.

Για το λόγο αυτό και οι περισσότερες γυναίκες στράφηκαν στην τοπική αυτοδιοίκηση, σε θρησκευτικές ή εκπαιδευτικές οργανώσεις και κυρίως στον εθελοντισμό ασκώντας έτσι μια πιο «ανθρώπινη» πολιτική.
Από τους μαθητές της Γ΄ τάξης του 1ου Εν. Λυκείου Χαλκίδας.

****

«Ενα αληθινά φεμινιστικό site» THE 3RD WWWAVE
Το 3ο κύμα είναι ένα γκρουπ που αποτελείται από γυναίκες, οι οποίες αισθάνονται πάθος για τα γυναικεία δικαιώματα και εξαιτίας αυτού του γεγονότος αποφάσισαν να δημιουργήσουν μια ιστοσελίδα στον κυβερνοχώρο, η οποία θα περιέχει απόψεις γυναικών για γυναικεία θέματα - δικαιώματα και για το φεμινισμό. Αυτή η ιστοσελίδα περιέχει ιστορικές πληροφορίες, συζητήσεις για πολιτική, σεξουαλισμό, καθημερινή ζωή, αθλήματα και διασκέδαση.

Αυτό το γκρουπ των γυναικών δίνει μια νέα μορφή στο φεμινισμό, φέρνοντας πίσω τη ζωντάνια των γυναικών, οι οποίες καταπιάνονται με επαγγέλματα, οικογένεια, λεφτά και προσωπική ελευθερία στον αλλόφρονα κόσμο. Συμπέρασμα αυτών είναι ότι οι γυναίκες πρέπει να εργάζονται περισσότερο έτσι ώστε να θεωρηθούν ικανές.

Στη συνέχεια, προβάλλουν την αγανάκτησή τους, ως προς τους ρόλους των γυναικών μέσα στην κοινωνία σε σχέση με των ανδρών. Απομακρύνονται από τον παλαιότερο φεμινισμό και δημιουργούν ένα νέο κύμα, το οποίο ανταποκρίνεται στη γυναίκα του σήμερα.

Τέλος, καταλήγουν στην έκθεση παραδειγμάτων για την ανισότητα των δυο φύλων ως προς τον οικονομικό - οικογενειακό τομέα.

ΣΧΟΛΙΟ: Συμπεραίνουμε λοιπόν ότι οι γυναίκες προσπαθούν να ενεργοποιηθούν ώστε να καταπατήσουν το φαλοκρατισμό που κυριαρχεί στις μέρες μας, και να δραστηριοποιηθεί η ισότητα ανάμεσα στα δύο φύλα στην κοινωνία του σήμερα...
Επιμέλεια: Δήμητρα Πουλή, Ελένη Περιστερίδου, Έλενα Σπυριδάκη, μαθήτριες της Γ΄ τάξης του 1ου Εν. Λυκείου Χαλκίδας.

****

«Επιστήμη και κοινωνία στην Ευρώπη»
Στις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες, ο αριθμός γυναικών πτυχιούχων είναι αναλογικά υψηλότερος από τον αριθμό ανδρών πτυχιούχων. Ωστόσο, στην επιστημονική αγορά εργασίας εξακολουθούν να κυριαρχούν οι άνδρες. Οι γυναίκες αντιμετωπίζουν εμπόδια στην επιστημονική εργασία τους απλά και μόνο επειδή είναι γυναίκες, με αποτέλεσμα να υποεκπροσωπούνται στις επιστήμες και στα όργανα λήψης αποφάσεων που ασχολούνται με επιστημονικά θέματα.
Παύλου Αγγελική, Παύλου Κατερίνα, Πουλοπούλου Χρύσα.

****

Σχολιασμός άρθρου από γυναικείο αγγλικό site
Η συγγραφέας εξηγεί ότι προσπαθεί συνεχώς να υποστηρίζει τις γυναίκες, χαίρεται όταν οι γυναίκες καταλαμβάνουν κορυφαίες θέσεις σε διάφορους τομείς. Όμως πάντοτε απογοητεύεται από την απόδοση αυτών των γυναικών. Είναι γενικώς αποδεκτό ότι γυναίκες δεν συμπεριφέρονται σωστά μεταξύ τους. Αλληλοϋποβλέπονται και ποτέ δεν υποστηρίζει η μία την άλλη. Όμως η κατάσταση αυτή πρέπει να διορθωθεί.

Μέσα από αυτό το κείμενο είναι εύκολο να κατανοήσουμε το ρόλο της γυναίκας στο χώρο του θεάματος σήμερα. Οι γυναίκες ακολουθούν κατά γράμμα τους σκληρούς κανόνες του, οι οποίοι έχουν θεσπιστεί από τους άντρες αλλά και από τις γυναίκες. Όπως είναι φυσικό υπάρχουν και οι εξαιρέσεις του κανόνα όμως γενικά οι γυναίκες είναι υποχρεωμένες να ακολουθούν αυτό το γενικό αντιφεμινιστικό και ανθυγιεινό πρότυπο. Η θέση της γυναίκας στην ποπ κουλτούρα είναι καθαρά θέση βιτρίνας γι' αυτό και είναι αναγκασμένη να ακολουθεί τις επιταγές της μόδας κάθε φορά που αυτές αλλάζουν. Ακόμα πιο δυσάρεστο είναι το γεγονός ότι αυτό το πρότυπο ζωής έχει επιβληθεί μαζικά στην κοινωνία μας.
Σπυριδάκης Δημήτρης, Στάθης Δημοσθένης.

****

«Η ισότητα στην Ευρώπη της διεύρυνσης»
«Το άρθρο αναφέρεται στην είσοδο των νέων χωρών στην Ε.Ε. και την ισότητα των γυναικών στην Ευρώπη».... «Παρατηρείται ότι σε πολλές χώρες οι γυναίκες έχουν αρχίσει να αναλαμβάνουν ενεργό ρόλο στην αγορά εργασίας. Παρόλ' αυτά πολλές επιλέγουν και τους δυο ρόλους, και της νοικοκυράς και της εργαζόμενης»... «Η ισότητα των φύλων αποτελεί αναγκαία προϋπόθεση για την ένταξή τους στην Ε.Ε.».
Σκουλίδης Αιμίλιος, Πετρά Αιμιλία, Πισσαρίδης Θανάσης, Σοφία Βασίλη, Σπυριδάκης Δημήτρης.

****

«Γυναίκες και Διαδίκτυο»
«Το κυριότερο αίτιο της μειωμένης πρόσβασης των γυναικών στο Διαδίκτυο είναι ο φόβος. Ένα σημαντικό όμως πλεονέκτημα που προσφέρει αυτή η ανωνυμία, ένα βήμα ισότητας. Στο Διαδίκτυο κρινόμαστε από τις ιδέες μας και όχι από την εμφάνιση ή το φύλο μας».
Ελένη Περιστερίδου, Δήμητρα Πουλή.

****

Σχολιασμός συνέντευξης υποψήφιας βουλευτού
«Ερευνα έδειξε ότι το 85% στην Ελλάδα θα προτιμούσε γυναίκα πρωθυπουργό. Πιστεύω ότι η γυναίκα σε οποιαδήποτε θέση ευθύνης πρέπει να λειτουργεί με την ειδική ευθύνη να ρίχνει γέφυρες στις άλλες γυναίκες». «Στην περίπτωση αυτή θα υπήρχε μια διαφορετική προσέγγιση στην πολιτική και κοινωνική διάσταση του δημόσιου βίου».
Μανώλη Παχούλης, Πηλιχός Κων/νος.

****

«Σχολιασμός στατιστικών στοιχείων για τη συμμετοχή των νέων γυναικών στους διάφορους τομείς της εκπαίδευσης»
«Παρατηρούμε ότι οι μαθήτριες στα πεδία της πληροφορικής και των φυσικομαθηματικών επιστημών βρίσκονται κατά μέσο όρο σε ένα ποσοστό 38% σε όλες τις χώρες. Το 2001 υπήρξε μια μείωση του ποσοστού αυτού σε σχέση με το 2000 σε πολλές χώρες. Ωστόσο σε αρκετές όπως η Βουλγαρία, η Ρουμανία, και η Πολωνία το ποσοστό ξεπερνά το 60%. Οι χώρες με χαμηλό γυναικείο δυναμικό σε αυτό το χώρο είναι η Τουρκία, η Σλοβενία και η Σλοβακία».


© 1999-2010 Σερβιτόρος της Εύβοιας.
Απαγορεύεται η χρήση του περιεχομένου ή επανεκπομπή του, σε οποιοδήποτε μέσο,
μετά ή άνευ επεξεργασίας, χωρίς γραπτή άδεια του εκδότη.