Hλεκτρονικό περιοδικό με θέματα και ειδήσεις από την Εύβοια   ...στο διαδίκτυο από το 1999
Σερβιτόρος της Εύβοιας

Προτάσεις για καλύτερη παιδεία

Βόρεια Εύβοια - Μηνιαία εφημερίδα ενημέρωσης της βόρειας Εύβοιας. Επικοινωνία: Πάνος Βασιλόπουλος Τηλ.: 22270 31261 email: [email protected]
Έκδοση: Απρίλιος 2002
Περισσότερα άρθρα από την έκδοση
Περισσότερες εκδόσεις

Οι ραγδαίες μεταβολές που χαρακτηρίζουν τη σύγχρονη τεχνο-επιστήμη, αναδεικνύουν κυρίαρχο αίτημα και στόχο της νέας εποχής την κοινωνία της γνώσης. Σε συνδυασμό με την μεγάλη ερήμωση της περιφέρειας - βλέπε χωριά Βόρειας Εύβοιας - απαιτούν, πέρα από το σχεδιασμό-στήριξη της Πολιτείας και μια κινητικότητα από τους γονείς και το Δήμο, προς πολλές κατευθύνσεις για να υπάρξει ελπίδα καλύτερης εκπαίδευσης και έναν από τα κίνητρα συγκράτησης του πληθυσμού στα μικρά χωριά.

Ειδικότερα μία από τις κατευθύνσεις που πρέπει να δώσουν προτεραιότητα οι γονείς των μικρών σχολείων, είναι η συνένωσή τους με άλλα, για να δημιουργηθεί ένα πολυθέσιο σχολείο ή αν υπάρχει ήδη να ενσωματωθούν σε αυτό.

Η ιδέα αυτή δεν είναι τωρινή, αλλά εδώ και μια εικοσαετία που άλλαξαν τα αναλυτικά προγράμματα, τα μικρά σχολεία ονομάστηκαν σχολεία ανάγκης χωρίς προοπτική γιατί:

1. Τα βιβλία είναι γραμμένα για πολυθέσια σχολεία.

2. Γίνεται κύκλος των περισσότερων μαθημάτων (κάθε δεύτερο σχ. έτος οι μαθητές δεν ακολουθούν τα μαθήματα της τάξης τους αλλά της επομένης).

3. Ένας ή δυο εκπαιδευτικοί ασχολούνται με όλες τις τάξεις.

4. Δεν υπάρχουν ειδικότητες (αγγλικών, φυσικής αγωγής κ.ά.)

5. Δεν υπάρχει δυνατότητα για ενισχυτική διδασκαλία.

6. Δεν υπάρχουν εργαστήρια Φυσικής - Χημείας και Ηλεκτρονικών Υπολογιστών (92 σχολεία της Εύβοιας θα αποκτήσουν Η/Υ μέχρι 22-6-2002).

7. Δεν υπάρχει προοπτική για λειτουργία ολοήμερου σχολείου με όλα τα οφέλη που συνεπάγεται.

8. Δεν υπάρχει μεγάλη δυνατότητα εκδηλώσεων και δραστηριοτήτων, ούτε λειτουργίας Συλλόγου Γονέων και γενικότερα υπάρχει μια κοινωνική απομόνωση.

Κλείνοντας όμως ένα σχολείο έχεις και αρνητικές επιπτώσεις (που πρέπει να λαμβάνονται σοβαρά υπόψη) γιατί:

1. Η μεταφορά των μαθητών (ταξί - λεωφορείο δωρεάν) και το άγνωστο περιβάλλον δημιουργεί άγχος στους γονείς.

2. Δυσχεραίνεται η συχνή προσωπική επαφή του γονιού με το σχολείο λόγω απόστασης.

3. Οι κάτοικοι αισθάνονται πιο έντονη την εγκατάλειψη μετά και την κατάργηση των κοινοτήτων.

4. Μειώνονται κάπως οι θέσεις εργασίας των εκπαιδευτικών.

Πρέπει λοιπόν, οι γονείς, ζυγίζοντας τα θετικά και αρνητικά στοιχεία που προαναφέραμε (ίσως υπάρχουν και άλλα), να πάρουν τις αποφάσεις τους και να πιέσουν προς όλες τις κατευθύνσεις, ώστε να δημιουργηθούν οι κατάλληλες υποδομές και συνθήκες λειτουργίας πολυθέσιων σχολείων με προοπτικές.

Αυτή θα είναι μια προσπάθεια που την οφείλουν στα παιδιά τους, για ένα καλύτερο αύριο και να μην περιμένουν από την πολιτεία να ξεκινήσει τη διαδικασία, γιατί η πολιτεία σκεπτόμενη το πολιτικό και οικονομικό κόστος, δε θα πιέσει καταστάσεις προς την κατεύθυνση που αναφέραμε.

Όλα τα παραπάνω πηγάζουν από μια πραγματικότητα, που ζούμε εδώ και αρκετά χρόνια στο 6/θ Δημοτικό Σχολείο Κηρίνθου, που διαφορετικά θα λειτουργούσε το πολύ 3/θέσιο (40 μαθητές είναι από Κήρινθο), τώρα με 80 μαθητές, αποτελεί παράδειγμα συνένωσης, δίνοντας άλλες προοπτικές εκπαίδευσης, σε μαθητές έξι χωριών (Κηρίνθου, Ζ. Πηγής, Φαράκλας, Καλυβίων, Μετοχίου και Σπαθαρίου).

Με αφορμή την εισαγωγή των Ηλεκτρονικών Υπολογιστών και στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση, θα ήθελα να επισημάνω τα υπέρ και τα κατά, υπογραμμίζοντας ότι θα πρέπει να εκμεταλλευτούμε τα πλεονεκτήματα και να ελαττώσουμε τα μειονεκτήματα, για να υπάρξει επιτυχία αυτής της προσπάθειας.

ΠΛΕΟΝΕΚΤΗΜΑΤΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΤΩΝ Η/Υ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

  • Το μάθημα γίνεται πιο κατανοητό, πιο ευχάριστο.
  • Ο Η/Υ έχει υπομονή, δεν «τραβάει ποτέ τα αυτιά των παιδιών» και δεν κάνει από μόνος του κοινωνικές διακρίσεις.
  • Ευνοείται η εξατομικευμένη διδασκαλία.
  • Παρέχει ανάδραση στο μαθητή σχετικά με την ορθότητα των απαντήσεών του.
  • Δίνεται άμεση ενίσχυση στο μαθητή.
  • Εξαιτίας της βαθμιαίας πορείας ο μαθητής ελέγχει την πρόοδό του.
  • Ο χειρισμός του υπολογιστή κρατάει το μαθητή εργαζόμενο για αρκετό χρονικό διάστημα.
  • Του δίνει τη δυνατότητα να αναπτύξει μεθοδικό κι επιστημονικό τρόπο σκέψης.
  • Αναδύει νέες δυνατότητες μάθησης και νέες διαστάσεις διδακτικής.
  • Ο Η/Υ μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως διδακτικό μέσο σε όλα τα μαθήματα.
  • Ευνοεί την επικοινωνία μεταξύ των ανθρώπων και τη διάδοση πληροφοριών και γνώσεων.
  • Δημιουργεί τις ευκαιρίες για συνεχή επιμόρφωση των εκπαιδευτικών.

ΜΕΙΟΝΕΚΤΗΜΑΤΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΤΩΝ Η/Υ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

  • Η προγραμματισμένη διδασκαλία παρουσιάζει ομοιομορφία σε βάρος της ενασχόλησης με τη σύνθετη γνώση και τη δημιουργική μάθηση.
  • Τα εκπαιδευτικά προγράμματα συχνά φτιάχνονται από μη ειδικούς στα παιδαγωγικά.
  • Παρατηρείται επιτάχυνση στην προσπάθεια μάθησης έτσι που το νευρικό μας σύστημα είναι δύσκολο να παρακολουθήσει το ρυθμό.
  • Ο Η/Υ μπορεί να συμβάλει στην κοινωνική απομόνωση και μοναξιά των παιδιών αφού η μάθηση από κοινωνική διαδικασία γίνεται ατομική υπόθεση.
  • Ο Η/Υ αναπτύσσει μια αίσθηση εξάρτησης που μπορεί να μειώσει την εμπιστοσύνη του μαθητή στις δικές του δυνάμεις.
  • Η πρόσβαση στην πληροφορία και τη νέα τεχνολογία είναι άνιση ανάμεσα στις ιεραρχημένες κοινωνικές τάξεις.
  • Πιθανά προβλήματα υγείας από τη συνεχή και παρατεταμένη χρήση του υπολογιστή.

Ο ΔΙΕΥΘΥΝΤΗΣ ΧΡΗΣΤΟΣ ΚΕΝΤΡΗΣ

© 1999-2010 Σερβιτόρος της Εύβοιας.
Απαγορεύεται η χρήση του περιεχομένου ή επανεκπομπή του, σε οποιοδήποτε μέσο,
μετά ή άνευ επεξεργασίας, χωρίς γραπτή άδεια του εκδότη.