Hλεκτρονικό περιοδικό με θέματα και ειδήσεις από την Εύβοια   ...στο διαδίκτυο από το 1999
Σερβιτόρος της Εύβοιας

Βαρύτατες ευθύνες στη δημοτική αρχή Αιδηψού για την καθυστέρηση στο δίκτυο αποχέτευσης επιρρίπτει ο Β. Κεδίκογλου

Παρασκευή, 22 Μαΐου 2009, 16:51
Περισσότερα νέα από την τοπική επικαιρότητα

Ερωτήματα για τη μεγάλη καθυστέρηση στο δίκτυο αποχέτευσης της Αιδηψού θέτει ο πρώην βουλευτής του ΠΑΣΟΚ, Βασίλης Κεδίκογλου, επιρρίπτοντας σοβαρές ευθύνες στη δημοτική αρχή. Παράλληλα ο κ. Κεδίκογλου επιχειρεί να αναδείξει τις πτυχές του σήριαλ του βιολογικού του δήμου Αιδηψού, παραθέτοντας διάφορα στοιχεία και ημερομηνίες.

Η β' φάση του έργου ξεκίνησε στις 20 Δεκεμβρίου 2002 και κόστισε 3.733.197,36 ευρώ. Ο ανάδοχος του έργου υπέβαλε από τις 26/11/2008 αίτημα παραλαβής του έργου, κάτι που δεν έχει γίνει ακόμα.

Σύμφωνα με τον κ. Κεδίκογλου, προϋπόθεση για την έναρξη των διαδικασιών κατασκευής της Β' φάσης ήταν δήλωση του δήμου στο σχετικό Τεχνικό Δελτίο ότι η Α' φάση έχει περαιωθεί και τα έργα αυτής ευρίσκονται εν λειτουργία. Η δήλωση αυτή δόθηκε στην Περιφέρεια, χωρίς η Α'φάση να έχει περαιωθεί. Η φάση αυτή περιλαμβάνει τους κεντρικούς συλλεκτήριους αγωγούς, (με αναμονές για τη σύνδεση των κτιρίων) τα δύο αντλιοστάσια και τον καταθλιπτικό αγωγό αποστολής των λυμάτων στο Βιολογικό Καθαρισμό (ΒΙΟΚΑ). Οι εργασίες άρχισαν στις 14/3/1997, συνεχίστηκαν και ολοκληρώθηκαν έως την 27/12/2002 μέχρι του σημείου της συνδεσμολογίας των αντλιοστασίων με τον Υποσταθμό παροχής ηλεκτρικού Ρεύματος και την απόσμηση του δικτύου. Μέχρι το σημείο αυτό το κόστος της Α' Φάσης ανήλθε σε 5.948.824,99 ευρώ. Η απόσμηση κόστους περί τις 60.000 ευρώ δεν κατασκευάστηκε ούτε πιστοποιήθηκε.

Ο δήμος, σύμφωνα πάντα με τον πρώην βουλευτή, δεν περιέλαβε την κατασκευή του Υποσταθμού, έργο κόστους 50.000 ευρώ στο αντικείμενο της σύμβασης ούτε προχώρησε αυτοτελώς στην κατασκευή του. Ο Υποσταθμός είναι προϋπόθεση λειτουργίας του δικτύου. Χωρίς ρεύμα δεν λειτουργούν τα αντλιοστάσια, η εγκατάσταση απόσμησης, ούτε το σύστημα ηλεκτρονικής ανίχνευσης διαρροών.

Ελλείψει του υποσταθμού αλλά και για οικονομικούς λόγους - τους οποίους πιστοποιεί η επιτροπή παραλαβής του έργου - ο ανάδοχος διέκοψε εξ' αντικειμένου τις εργασίες, με δήλωσή του, χωρίς να καταγγείλει την σύμβαση. Οι υπολειπόμενες εργασίες, κατά τον χρόνο διακοπής, για την πλήρη λειτουργία του έργου, (του κόστους του υποσταθμού περιλαμβανομένου) δεν υπερέβαιναν τις 150.000 ευρώ. Γι' αυτό το ευτελές ποσόν, που ήταν όσες οι ετήσιες καθαρές εισπράξεις του δήμου από τα βυτιοφόρα η Αιδηψός από το Δεκέμβριο του 2002 παραμένει χωρίς αποχέτευση. Ο Υποσταθμός κατασκευάστηκε στις 30/6/2007 τεσσεράμισυ χρόνια αργότερα.

Ο δήμος με την απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου 323/18.12.2007 πέντε χρόνια μετά τη διακοπή των εργασιών, διέλυσε τη σύμβαση. Με τη διάλυση, εκτός των άλλων συνεπειών π.χ. πολύ ακριβότερες οι τιμές για όσες εργασίες εκτελεσθούν του λοιπού, παύει η συμβατική υποχρέωση του αναδόχου να λειτουργήσει το έργο επί 18μηνο χωρίς πρόσθετη αμοιβή.

Η ΤΥΔΚ στις 29/1/2008 βεβαιώνει την περαίωση των εργασιών της Α' Φάσης και στις 18/6/2008 γίνεται η προσωρινή και οριστική παραλαβή του έργου. Η επιτροπή παραλαβής διαπιστώνει ότι οι λογαριασμοί 10ος, 13ος, 14ος, 15ος, 16ος παραμένουν ανεξόφλητοι συνολικού ποσού, κατά την εκτίμηση του αναδόχου 1.929.621,61 ευρώ εκ των οποίων 595.131,81 ευρώ είναι οι τόκοι ότι έχει εκτελεστεί όλο το φυσικό αντικείμενο της εργολαβίας, όπως η βεβαίωση της ΤΥΔΚ, εκτός της μονάδας απόσμησης του Κεντρικού αντλιοστασίου Α2 που δεν κατασκευάστηκε, ούτε πιστοποιήθηκε. Η επιτροπή, χωρίς να αναφέρεται στην αιτία, διατυπώνει την άποψη ότι ένα τμήμα του συλλεκτηρίου αγωγού, με τα εις αυτό περιλαμβανόμενα φρεάτια, χρήζει ανακατασκευής και υπολογίζει την δαπάνη καταλογισμού εις βάρος του αναδόχου σε 177.405,60 ευρώ.

Μετά τη σύνταξη του πρωτοκόλλου παραλαβής ο ανάδοχος με αναφορά του προς τη Διεύθυνση Αυτοδιοίκησης Ευβοίας αποδέχεται να αποκαταστήσει το φερόμενο ως προβληματικό τμήμα του αγωγού με τα φρεάτια χωρίς αμοιβή, αδαπάνως, με καταβολή επί πλέον 30.000 ευρώ και αυτά μόνον αν η επιβλέπουσα υπηρεσία πιστοποιήσει ότι η έμφραξη δεν οφείλεται σε υπαιτιότητα του. Ακόμη προσφέρεται, πλην της αποκατάστασης, να θέσει και το έργο σε λειτουργία κατά τους όρους της αρχικής σύμβασης, σε χρόνο συνολικά ενός μηνός. Συνοδεύει δε την πρόταση του με το σύνολο των εγγυητικών επιστολών Τραπέζης, (οι οποίες αφού το έργο παρελήφθη έπρεπε να έχουν επιστραφεί), ποσού 614.000 ευρώ πληρωτέες επί τη εμφανίσει.

Ο δήμαρχος Αιδηψού χωρίς να ερωτήσει τη Διευθύνουσα Υπηρεσία δεν αποδέχεται την πρόταση του αναδόχου και παρήγγειλε τη σύνταξη μελέτης αποκατάστασης βλαβών και λειτουργίας του αποχετευτικού δικτύου με προϋπολογισμό του έργου 500.000 ευρώ.

Ενάμιση χρόνο μετά τη διάλυση της εργολαβίας και ένα χρόνο από την οριστική παραλαβή του εκτελεσθέντος έργου ο δήμαρχος θυμήθηκε ότι το έργο είναι κατεπείγον για την πόλη και παρέσυρε το Δημοτικό Συμβούλιο να λάβει απόφαση, το έργο να εκτελεστεί «χωρίς δημοσίευση σχετικής προκήρυξης» με πρόσκληση περιορισμένου αριθμού εργοληπτών. ¨Ένα χρόνο μετά την οριστική παραλαβή του έργου και επτά χρόνια από την διακοπή των εργασιών η επίκληση του κατεπείγοντος για την εκτέλεση ενός έργου διάρκειας κατασκευής ενός μηνός στερείται νομιμότητας και οδηγεί σε ποικίλους συνειρμούς.

Η τελευταία εξέλιξη, όπως τονίζει ο κ. Κεδίκογλου δημιουργεί τα παρακάτω ερωτήματα:

  • Οι εποπτεύουσες αρχές πως δικαιολογούνται να μην έχουν αντιληφθεί την ανακρίβεια της δήλωσης του δήμου περί περάτωσης και λειτουργίας της Α'φάσης των έργων. Για την ακρίβεια της δήλωσης αυτής μόνη αρμοδία να αποφανθεί ήταν η Διευθύνουσα το έργο ΤΥΔΚ; Αφού η λειτουργία της Α' φάσης ήταν προϋπόθεση για την ένταξη του έργου της Β' Φάσης στο Κ.Π.Σ.; Γιατί δεν ερωτήθηκε η ΤΥΔΚ πριν αποφασισθεί η ένταξη της στο Γ' ΚΠΣ.
  • Οι εποπτεύουσες αρχές πως εξηγείται να μην αντελήφθησαν ότι η έλλειψη του υποσταθμού παροχής ρεύματος ήταν κομβικό στοιχείο του έργου και ότι η παράλειψη του επέτρεπε ποικίλες πιέσεις και συνειρμούς;
  • Στις 27/12/2002 που ο ανάδοχος διέκοψε τις εργασίες της Α' Φάσης υπολείπονταν: η απόσμηση, η συνδεσμολογία του αντλιοστασίου και ο υποσταθμός, συνολικού κόστους 150.000 ευρώ. Ποιά πίεση ασκήθηκε στο δήμο και πως, (σε ένα πλούσιο μάλιστα δήμο) να διαθέσει την πίστωση αυτή ώστε το έργο να λειτουργήσει, όταν από τα τέλη βοθρολυμάτων και μόνον ο δήμος εισέπραξε καθαρά υπέρ το 1 εκατ. ευρώ.
  • Η διάλυση της σύμβασης μόνο αρνητικά επιδρά στο δήμο. Οδηγεί σε υψηλότερο κόστος αποπεράτωσης και με δεδομένο την τελευταία απόφαση του Δ.Σ. περί συνεχίσεως των εργασιών με πρόσκληση περιορισμένου αριθμού εργοληπτών, παραπέμπει σε ποικίλους συνειρμούς. Η διάλυση ήταν δυνητική απόφαση. Ερωτήθηκε η ΤΥΔΚ όταν δόθηκε η έγκριση της διάλυσης; Πως είναι νόμιμη μια απόφαση που οδηγεί σε μεγαλύτερο κόστος;
  • Που στηρίζεται η νομιμότητα της απαίτησης του δήμου να διατεθούν 500.000 ευρώ για την αποκατάσταση ζημιών και την λειτουργία του δικτύου και η άρνησή του στην πρόταση του αναδόχου με πλήρεις εγγυήσεις για αδάπανη αποκατάσταση και λειτουργία;

Ο κ. Κεδίκογλου, στη συνέχεια της ανακοίνωσής του, σημειώνει ότι βιολογικός καθαρισμός της Αιδηψού ετέθη σε λειτουργία την 30/12/1999 και σ' αυτόν καταλήγουν και βοθρολύματα άλλων περιοχών και λειτούργησε άψογα για όσο χρόνο την εποπτεία του είχε ο ανάδοχος, έως την 30/12/2001. Μετά την αποχώρηση του αναδόχου ο δήμος εγκατέλειψε την εγκατάσταση στην τύχη της, διέκοψε τη συντήρηση και ασχολήθηκε με την είσπραξη τελών καθαρισμού από τα βυτιοφόρα. Τα λύματα ανεπεξέργαστα, με ποικίλους κινδύνους από την ανάπτυξη αεροβίων μικροβίων, διοχετεύονταν στη θάλασσα. Αποτέλεσμα ήταν να παρέμβει η υπηρεσία των Επιθεωρητών Περιβάλλοντος οι οποίοι με έκθεση τους διαπίστωσαν την καταστροφή της εγκατάστασης, διετύπωσαν όλες τις παραβάσεις του δήμου, εισηγήθηκαν την αποκατάσταση της λειτουργίας του ΒΙΟΚΑ με εργασίες συντήρησης και την επιβολή προστίμου το οποίον και επεβλήθη, ύψους 65.000 ευρώ από την Περιφέρεια. Το έργο της συντήρησης δημοπρατήθηκε, οι εργασίες συνεχίζονται. Και το κόστος υπολογίζεται περί τις 500.000 ευρώ. Ένα σκέλος του λειτουργεί.

Η δαπάνη αποκατάστασης γίνεται με επιχορήγηση από το πρόγραμμα Θησέας και ΣΑΤΑ. Ο κ. Κεδίκογλου χαρακτηρίζει την επιχορήγηση παράνομη, υποστηρίζοντας ότι τα κονδύλια του Προϋπολογισμού Επενδύσεων δεν επιτρέπεται να καλύπτουν δαπάνες συντήρησης πολλώ δε μάλλον όταν οι δαπάνες προήλθαν από παραβατικές πράξεις του δήμου, όπως διαπιστώνει η έκθεση των επιθεωρητών και επί πλέον η συγκεκριμένη εγκατάσταση έχει τους δικούς της πόρους. Κάθε βυτιοφόρο προκαταβάλλει τίμημα καθαρισμού.

Ως προς τον ΒΙΟΚΑ, σύμφωνα με τον ίδιο, ο δήμος αδιαφόρησε για ένα έργο κόστους 3.346.103,00 ευρώ. Αφέθηκε έξι χρόνια χωρίς συντήρηση και πλην των ζημιών απαξιώθηκε.

Ο πρώην βουλευτής κάνει γνωστό ακόμα ότι ο ανάδοχος διεκδικεί με Εφετειακές αποφάσεις, καθώς ισχυρίζεται, ποσόν 2.083.432,28 εκατ. ευρώ εκ των οποίων 642.626,96 είναι τόκοι.

Καταλήγει, υπογραμμίζοντας "ότι το Ελληνικό Δημόσιο εμπιστεύτηκε στο δήμο Αιδηψού συνολικά 13,028 εκατ. ευρώ από την 2/08/1996 με αρχική έναρξη εργασιών την 14/3/1997 και έργο ωφέλιμο έως σήμερα δεν υπάρχει. Το έργο είναι έτοιμο σε ένα μήνα να λειτουργήσει. Οι οικονομικές διαφορές δεν αποτελούν ανασταλτικό παράγοντα, θα λυθούν από τα Δικαστήρια. Ο δήμαρχος όμως το κρατά δέσμιο, φορτώνοντας το δήμο με τόκους.

Η αποχέτευση εκτελέστηκε με τρεις συμβάσεις εργολαβίας: 1. Του Βιολογικού Καθαρισμού 2. Η Α' φάση του δικτύου 3. Η Β' φάση του δικτύου. Ανάδοχος και των τριών εργολαβιών ήταν η ΧΑΛΚΙΣ ΑΤΕΤΕ.

Το λόγο έχουν πλέον οι εποπτικές αρχές της νομιμότητας και πρωτίστως η Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας, η οποία τελευταίως, αναγνωρίζοντας κάποιες πράξεις της, απέδειξε ότι και οξύνοιαν διαθέτει και ευήκοον ους, φαίνεται δε να διακατέχεται από ανώτερο πολιτισμό. Σημαντικό ρόλο θα έχει, καθώς είναι αυτονόητο, ο Γενικός Επιθεωρητής Δημόσιας Διοίκησης".

© 1999-2010 Σερβιτόρος της Εύβοιας.
Απαγορεύεται η χρήση του περιεχομένου ή επανεκπομπή του, σε οποιοδήποτε μέσο,
μετά ή άνευ επεξεργασίας, χωρίς γραπτή άδεια του εκδότη.