Hλεκτρονικό περιοδικό με θέματα και ειδήσεις από την Εύβοια   ...στο διαδίκτυο από το 1999
Σερβιτόρος της Εύβοιας

Πολλά τα ερωτηματικά για το Eurobulker

Αυλίδα - Μηνιαία εφημερίδα της Αυλίδας. Επικοινωνία με την εφημερίδα: Δ. Κουρνόπουλος Τηλ.: 6977003965
Έκδοση: Σεπτέμβριος 2000
Περισσότερα άρθρα από την έκδοση

Πολλά και δυστυχώς αναπάντητα είναι τα ερωτηματικά που προκύπτουν από την βύθιση του πλοίου EUROBULKER στον Νότιο Ευβοϊκό, την ώρα που φόρτωνε τσιμέντο.

Φυσικά το πλοίο που κόπηκε στα δύο δεν ήταν υπό ελληνική σημαία, ανήκε όμως σε Έλληνα πλοιοκτήτη, τον Σταύρο Ηλία, στον οποίο κατακυρώθηκαν πρόσφατα τα ναυπηγεία Αυλίδας, ενώ του δόθηκαν και άδειες δρομολόγησης υδροπτέρυγων στο Σαρωνικό τον περασμένο Ιούνιο.

Ας δούμε όμως τα ερωτηματικά που προκαλεί η βύθιση του EUROBULKER:

Κατ΄ αρχήν η φόρτωση στα πλοία της κατηγορίας αυτής γίνεται βάσει βιβλίου οδηγιών που έχει εκδώσει ο ISM. Γιατί εν προκειμένω δεν εφαρμόσθηκαν οι οδηγίες αυτές. Διέθετε το πλοίο το βιβλίο αυτό, ή δεν εφάρμοζε καν, το ISM;

Όλα τα φορτηγά πλοία σχεδιάζονται για να αντέχουν με πλήρες φορτίο κλυδωνισμού και ύψος κύματος ή ένταση ανέμου, μέχρι 12 μποφόρ. Σημειώνουμε ότι οι ασφάλειες δεν αποζημιώνουν ζημιές στο φορτίο που συνέβησαν από κακοκαιρία, αν έγιναν με καιρικές συνθήκες κάτω των 12 μποφόρ.

Το συγκεκριμένο πλοίο κόπηκε σαν. .. τσιγαρόχαρτο μέσα στο λιμάνι, σε συνθήκες πλήρους άπνοιας! Κάτι που σημαίνει ότι η λαμαρίνα του είχε ξεπεράσει προ πολλού τα όρια αντοχής της αλλά δεν το γνώριζε κανείς, γιατί κανένας δεν είχε κάνει πραγματικό έλεγχο (επιθεώρηση).

Ούτε ο Νηογνώμονας που κάλυπτε το πλοίο, ούτε κανένας αρμόδιος λιμενικός από αυτούς που υποτίθεται κάνουν αιφνιδιαστικούς ελέγχους στα ποντοπόρα! Έτσι μία λαμαρίνα που έπρεπε να αντέξει σε 12 μποφόρ, τσάκισε σαν. .. κουτάκι από αλουμίνιο σε σχεδόν ιδανικές καιρικές συνθήκες!

Η ρύπανση που προκλήθηκε στις ακτές ήταν μεγάλη γιατί ήταν. .. ασυνήθιστα μεγάλο το φορτίο καυσίμων που είχε το πλοίο. Όπως έγινε γνωστό στις δεξαμενές καυσίμων του υπήρχαν 700 - 800 τόνοι Fuel!

Όμως το πλοίο θα μετέφερε το τσιμέντο από τη Χαλκίδα στην Αλεξάνδρεια. Δηλαδή όλο το ταξίδι του ήταν περίπου 600 μίλια. Με βάση τις καταναλώσεις καυσίμων που έχουν τα πλοία του τύπου αυτού, για όλο το ταξίδι τα καύσιμα του δεν θα ξεπερνούσαν τους 120 τόνους. Τους 700 παραπανήσιους τόνους τι τους ήθελε; Αν το πλοίο είχε έρθει από "φθηνό" λιμάνι, κέντρο ανεφοδιασμού, θα ήταν λογικό να έχει "φουλάρει" με καύσιμα αφού εδώ θα τα έβρισκε ακριβότερα.

Όμως το δρομολόγιό του Χαλκίδα - Αλεξάνδρεια ήταν δεδομένο κάτι που σημαίνει ότι έπαιρνε καύσιμα από τον Πειραιά, και ως εκ τούτου δεν είχε κανένα λόγο να στοκάρει ακριβό πετρέλαιο!

Αλλωστε αυτές τις εποχές που το πετρέλαιο είναι ακριβό όλα τα πλοία παίρνουν καύσιμα ίσα - ίσα για το ταξίδι που πρόκειται να κάνουν.

Ποιο λόγο είχε το EUROBULKER να είναι φουλαρισμένο; Να που τώρα βυθίστηκε και όλο αυτό το πετρέλαιο ρύπανε τον Νότιο Ευβοϊκό. Το ερώτημα όμως παραμένει: Γιατί το πλοίο είχε τόσα καύσιμα; Γιατί δεν εφαρμόσθηκε ο ISM στην φόρτωση;

Πότε επιθεωρήθηκε για τελευταία φορά; Ποιος Νηογνώμονας το κάλυπτε; Ήταν σωστό το πιστοποιητικό αξιοπλοίας που είχε ή "πέτσινο";

Όλα αυτά είναι ερωτήματα που απασχολούν έντονα τον ναυτικό κόσμο, και σίγουρα θα πρέπει να απαντηθούν από την εταιρεία. Γιατί ένα τέτοιου είδους ατύχημα κρύβει πολλά.

Το Γιουρομπάλκερ είχε περάσει από έλεγχο, επειδή είχε προβλήματα στις 19 Απριλίου του 2000, από το Porth State Control στον Πειραιά. Εκεί σύμφωνα με το πόρισμα διαπιστώθηκαν προβλήματα στην γραμμή φόρτωσης και στα συστήματα πυρόσβεσης. Το σημαντικότερο όμως στο σχετικό πόρισμα είναι ότι διαπιστώθηκαν σοβαρότατα προβλήματα σταθερότητας και αντοχής των τοιχωμάτων, στα καπάκια που στεγανοποιούν τα αμπάρια που προορίζονται για την ασφάλεια του εμπορεύματος. Κατόπιν, μετά από αυτό το πόρισμα, απαγορεύτηκε ο απόπλους του Γιουρομπάλκερ και όπως γράφεται και μας πληροφορούν οι ειδικοί, όταν διαπιστώνονται τέτοια σοβαρότατα προβλήματα, το πλοίο χρειάζεται πολύμηνη επισκευή προκειμένου να επιτραπεί ο απόπλους του. Μετά από αυτό το πόρισμα καταπέλτη, είδαμε, μυστηριωδώς, να παίρνει άδεια απόπλου μέσα σε 10 μέρες και μάλιστα αφού επισκευάστηκε - άκουσον, άκουσον - μέσα στα ναυπηγεία του πλοιοκτήτη, να ναυπηγεία Χαλκίδας του κυρίου Σταύρου Ηλία.

Εδώ γεννάται ένα ερώτημα: Υπάρχει πόρισμα από τις αρμόδιες ελεγκτικές αρχές, μετά την επισκευή, ότι αντιμετωπίστηκαν - εντός ολίγων ημερών - αυτά τα σοβαρότατα προβλήματα που είχε το Γιουρομπάλκερ, προκειμένου να του δοθεί άδεια απόπλου;

© 1999-2010 Σερβιτόρος της Εύβοιας.
Απαγορεύεται η χρήση του περιεχομένου ή επανεκπομπή του, σε οποιοδήποτε μέσο,
μετά ή άνευ επεξεργασίας, χωρίς γραπτή άδεια του εκδότη.