Το Συμβούλιο της Επικρατείας με την 1158/2002 απόφασή του είχε κρίνει ότι όλα τα Λιμενικά ταμεία της Εύβοιας, πλην του Λιμενικού ταμείου της Χαλκίδας είναι νομικώς ανυπόστατο από το 1980, γιατί κατά το σκεπτικό της απόφασης, το Π.Δ 1100/1980 " περί συγχωνεύσεως των Λιμενικών ταμείων του Νομού Ευβοίας" καταργούσε όλα τα Λιμενικά ταμεία του Νομού και όριζε την ενσωμάτωση τους και την συγχώνευσή τους σε ένα ταμείο υπό τον τίτλο Λιμενικό Ταμείο Εύβοιας με έδρα την Χαλκίδα (αρ1 του Π.Δ 1100/1980) Και ενώ αυτά όριζε το Προεδρικό διάταγμα με κρυστάλλινης διαύγειας διατύπωση νομοθετικού ορισμού και ενώ το Συμβούλιο επικρατείας με την αναφερόμενη απόφασή του με εδραίο και αδιάσειστο νομικό σκεπτικό τα έκρινε νομικώς ανυπόστατα από το 1980!! !
Τα Λιμενικά ταμεία της Εύβοιας αυτά ως νομικά φαντάσματα εναντίον και σε πείσμα του Π.Δ και της αποφάσεως του Σ.Ε εξακολούθησαν να λειτουργούν να αποφασίζουν κάτω φυσικά από την εποπτεία και τον έλεγχο του Λιμενικού ταμείου της Χαλκίδας. Τώρα, πως είναι νομικώς έγκυρο το Λιμενικό ταμείο της Χαλκίδας το οποίο ποτέ δεν καταργήθηκε και ήταν πάντα νόμιμο να ασκεί έλεγχο νομιμότητας και εποπτείας σε όλα τα Λιμενικά ταμεία της Εύβοιας που ήταν καταργημένα από το 1980!!! και νομικώς ανυπόστατα από τότε, ομολογώ ότι αδυνατώ να κατανοήσω. Ενώ όλοι περιμέναμε και ελπίζαμε ότι τα Λιμενικά ταμεία όλης της χώρας θα καταργηθούν και θα αντικατασταθούν από τα Δημοτικά Λιμενικά ταμεία εκδίδετε άλλη απόφαση της 9/4/2003 του Π.Δ που μιλά για επαναλειτουργία, επανίδρυση, επανασύσταση ουσιαστικά όλων των Λιμενικών ταμείων της Εύβοιας και είναι ο χρόνος ενάρξεως ισχύος του.
Το Π.Δ όμως δεν ρυθμίζει τις αποφάσεις, τις πράξεις και τις ενέργειες των Λιμενικών ταμείων από το 1980 που κρίθηκαν νομικώς ανυπόστατα έως και την 1/4/2002 χρόνο δημοσιεύσεως της απόφασης του συμβουλίου Επικρατείας που τα κήρυξε και αυτή νομικώς ανυπόστατα. Δεν κάνω αναφορά στο διάστημα από 1/4/2002 έως την 9/4/2003γιατί αυτά λειτουργούσαν όχι ως αυτόνομα και αυτοτελή ΝΠΔΔ αλλά ως βοηθητικές διοικητικές υπηρεσίες υπό τον έλεγχο και την εποπτεία του Λιμενικού ταμείου Χαλκίδας. Τίθεται όμως το ερώτημα: ποια είναι η νομική τύχη των πράξεών τους στο διάστημα αυτό; ένα νομικό χάος δημιούργησε η δραστηριότητά τους. πώς να θεωρηθούν έγκυρες οι πράξεις τους ενώ αυτά ήταν νομικώς ανύπαρκτα από το 1980;
Είχα υποστηρίξει προ 20ετίας και από τότε συνεχώς ότι τα Λιμενικά ταμεία πρέπει να αντικατασταθούν από τα Δημοτικά Λιμενικά ταμεία με ένα σκεπτικό το οποίο και σήμερα και στο μέλλον θα είναι ισχυρό και στέρεο. Ο εδαφικός χώρος σε παραθαλάσσιο Δήμο ή κοινότητα αδιχοτόμητος, ενιαίος, αδιαίρετος πρέπει να ανήκει και να διαχωρίζεται από τον Δήμο ή την κοινότητα. Δικαιοδοσία επ αυτού του χώρου να έχει μόνο η τοπική αυτοδιοίκηση. Τα Δημοτικά και κοινοτικά συμβούλια είναι τα πρωτοκύταρα της Δημοκρατίας, η λαϊκή έκφραση των τοπικών κοινωνιών. Δεν διορίζονται από τον Βουλευτή, οι Δήμοι και οι κοινότητες διαθέτουν υπηρεσίες, οικονομικούς πόρους για ανάπλαση των χώρων αυτών και για την περιβαλλοντική αναβάθμισή τους η οποία φυσικά δεν αρχίζει με την κοπή των δέντρων.
Τα Δημοτικά και κοινοτικά συμβούλια είναι φερέγγυοι δανειολήπτες, μπορούν να συνάπτουν δάνεια για την αξιοποίηση του παραλιακού χώρου. Είναι περισσότερο υπεύθυνα από τα ολιγάριθμα και διορισμένα πρόσωπα των Λιμενικών ταμείων τα οποία δεν είναι δοσίλογα έναντι των τοπικών κοινωνιών. Ο έλεγχος των Δημοτικών και τοπικών συμβουλίων είναι δημόσιος - ο λαός παρακολουθεί τις συνεδριάσεις και τοποθετείται - οι αποφάσεις τους αντανακλούν κατά κανόνα το Δημοτικό ή κοινοτικό συμφέρον. Οι περίβλεπτοι χώροι σε ένα παραθαλάσσιο Δήμο ή κοινότητα το σημείο αναφοράς τους, η καλύτερη ζώνη τους είναι η παραλία. Με ποια νομική λογική, με ποιο σκεπτικό ο νόμος αποσπά την διαχείριση αυτών των πολύτιμων χώρων από την τοπική αυτοδιοίκηση - την τοπική κυβέρνηση - και την παραδίδει σε διορισμένη ομάδα - εξαίρεση αποτελεί ο Λιμενάρχης και ο Τελώνης - η οποία δεν έχει την ικανότητα, την πείρα των στελεχών της τοπικής αυτοδιοίκησης; σας διαβεβαιώνω ότι υπάρχουν άτομα διορισμένα στα Λιμενικά ταμεία που δεν ξέρουν κολύμβηση ερρέτω το γρηγορότερο τέτοιος νόμος.
Πρέπει να καταργηθούν τα Λιμενικά ταμεία και να αντικατασταθούν από τα Δημοτικά Λιμενικά ταμεία, τα οποία θα διαχειρίζονται τον ενιαίο παραλιακό χώρο του Δήμου ή της κοινότητας όταν ο δρόμος κατατέμνει, διαιρεί, αποσπά και συρρικνώνει τα εδαφικά όρια ενός δήμου ή μιας κοινότητας απ' το φυσικό δικαιούχο του, όταν του παίρνει πολύτιμη γη η οποία αξιοποιούμενη ενισχύει τα οικονομικά των ΟΤΑ τότε ο νόμος αυτός προσβάλει τη Λαϊκή κυριαρχία, υπονομεύει τους οικονομικούς πόρους των ΟΤΑ και είναι αμφιβόλου συνταγματικότητας.
Γ. Σταρατζής Δικηγόρος παρα Αρείο πάγο
|