Hλεκτρονικό περιοδικό με θέματα και ειδήσεις από την Εύβοια   ...στο διαδίκτυο από το 1999
Σερβιτόρος της Εύβοιας

Εν Αυλίδι... Η τραγωδία της ντροπής (5)

Παρρησία - Μαθητικό περιοδικό περιβαλλοντικού και πολιτιστικού περιεχομένου, που εκδίδεται στο Γυμνάσιο Ψαχνών Ευβοίας υπό το συντονισμό του φιλόλογου Δημήτρη Μπαρσάκη, ως περιβαλλοντικό/πολιτιστικό Πρόγραμμα Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης. Τεύχος 11. Μάιος 2004

Εν Αυλίδι... Η τραγωδία της ντροπής

Η στάση της Εφορείας Αρχαιοτήτων Ευβοίας
Επικοινωνήσαμε τηλεφωνικά, μετά από αρκετές προσπάθειες με την Έφορο Αρχαιοτήτων κ. Αμαλία Καραπασχαλίδου, ελπίζοντας σε μια έγκυρη και υπεύθυνη ενημέρωση σχετικά με την κατάσταση των αρχαιολογικών χώρων της Αυλίδας.

Στην πρώτη μας γενική ερώτηση, η κ. Καραπασχαλίδου απάντησε με την εξής αφοπλιστική ερώτηση:

"Γιατί ασχολείστε με την Αυλίδα; Δεν υπάρχει κάτι άλλο πιο κοντά σας;". Μας χαρακτήρισε προκαταβολικά σκληρούς δημοσιογράφους και θεώρησε ότι επικρίνουμε το έργο της και ότι την ελέγχουμε, πριν καν προλάβουμε να θέσουμε κάποια ουσιαστικά ερωτήματα...

Δηλώνοντας ότι δεν μπορεί να στραφεί εναντίον της Υπηρεσίας της, υποστήριξε ότι δεν έχουν τη βοήθεια κανενός, ότι κάποιοι τους πολεμούν μα δεν ξέρουν ποιοι, κι ότι ωστόσο υπάρχει φροντίδα για τον αρχαιολογικό χώρο, δηλαδή ότι έχουν τοποθετηθεί πινακίδες!

Σ' αυτό το σημείο παρατηρήσαμε ότι οι πινακίδες δεν εξυπηρετούν κανένα σκοπό, αφού δεν είναι ικανές (λόγω της θέσης τους) να κατευθύνουν τον επισκέπτη προς τον αρχαιολογικό χώρο. Αναφέραμε μάλιστα την περίπτωση όπου η μικρή πινακίδα με την επιγραφή "Ναός Αυλιδείας Αρτέμιδας" βρίσκεται πίσω από μια μεγάλη πινακίδα του Τσιμεντάδικου, η οποία απαγορεύει τη διέλευση στους μη έχοντες εργασία! Η κ. Καραπασχαλίδου απάντησε ότι αυτό δεν είναι δική της δικαιοδοσία κι ευθύνη, συμπληρώνοντας ότι κάποιο άγνωστο χέρι τοποθετεί τις πινακίδες τους αλλού κι ότι η ίδια δεν μπορεί να μιλήσει για λογαριασμό της Εταιρείας Τσιμέντων! Κάτι τέτοιο, βέβαια, δεν το ζητήσαμε. Ως Προϊσταμένη της ΙΑ΄ΕΠΚΑ θα θέλαμε να μας μιλήσει η κ. Καραπασχαλίδου.

Έτσι, η τηλεφωνική συνομιλία, μεταξύ του μαθητή Δημήτρη Αντωνίου και της Προϊσταμένης της Εφορείας Αρχαιοτήτων Ευβοίας... έκλεισε απότομα ως εξής:

Μαθητής: Υπάρχουν κάποια προβλήματα;

Προϊσταμένη: Τι είδους προβλήματα εννοείς; Δεν καταλαβαίνω...

Μαθητής: Εκεί, στην περιοχή...

Προϊσταμένη: Κοίταξε να δεις... για άλλου είδους προβλήματα μη με ρωτάς... για περιβαλλοντικά και τέτοια. Ρώτησε άλλους, δεν είμαι εγώ, δεν ανήκουμε σε περιβαλλοντικό...

Μαθητής: Όταν πήγαμε εκεί...

Προϊσταμένη: Εμείς έχουμε να κάνουμε με τις αρχαιότητες. Θα σου πω μόνο αυτό και θα κλείσω, διότι έχω πάρα πολλή δουλειά. Έχουμε αναθέσει και υποβάλαμε στο Υπουργείο Πολιτισμού μελέτη ενοποίησης και ανάδειξης του αρχαιολογικού χώρου της Αυλίδας και περιμένουμε να εγκριθεί από...

Μαθητής: Πότε;

Προϊσταμένη: Είναι δυο χρόνια τώρα... Να εγκριθεί από το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο, διότι αν δεν εγκριθεί και μετά να εξευρεθεί χρηματοδότηση, εμείς δεν μπορούμε να προχωρήσουμε, πρέπει να έχουμε την έγκριση...

Μαθητής: Πώς θα αναδειχθεί;

Προϊσταμένη: Καλά, τώρα, δε θα σου πω αυτή τη στιγμή, να σου αναλύσω τη μελέτη. Η μελέτη έχει σταλεί στο Υπουργείο. Θα σου αναλύσω τώρα τη μελέτη πώς θα γίνει;
ΜαθητήςΣ: Δυο λόγια μόνο...

Προϊσταμένη: Ε, δεν μπορώ να σου πω αυτή τη στιγμή, να σου αναλύσω ολόκληρη μελέτη...

Μαθητής: Όταν πήγαμε εκεί, βρήκαμε μια εικόνα μερικής... εγκατάλειψης, δεν υπήρχε φύλακας...

Προϊσταμένη: Μη μου λες ότι είναι εγκατάλειψη. Τη στιγμή που συνταξιοδοτήθηκε ο φύλακας, τι θέλεις να κάνω; Θα πάω να στηθώ εγώ;

Μαθητής: Και δεν μπορούμε να βρούμε κάποιον άλλο φύλακα;

Προϊσταμένη: Όχι, δεν μπορούμε! Νομίζεις ότι έτσι εύκολο είναι; Αυτά εγκρίνονται από το Υπουργείο Πολιτισμού. Ο φύλακας έχει συνταξιοδοτηθεί εδώ και 7-8 χρόνια. Έχει ζητηθεί αλλά δεν έχει αντικατασταθεί. Ποιον θα στείλω;

Μαθητής: Τι ενέργειες κάνατε γι' αυτό;

Προϊσταμένη: Λοιπόν, κοίταξε να δεις... επειδή αυτή τη στιγμή αισθάνομαι ότι είσαι ένας αυστηρός κριτής, έλα στην ηλικία μου, τράβηξε ό,τι έχω τραβήξει και δώσε τις μάχες που έχω δώσει εγώ, και μετά έλα να συζητήσουμε... έτσι αγόρι μου;

Μαθητής: Για τη λατόμηση του Μεγάλου Βουνού...

Προϊσταμένη: Σε αφήνω, σε αφήνω...

Μαθητής: Για τη λατόμηση του Μεγάλου Βουνού έχετε να μας πείτε κάτι;
Προϊσταμένη: Όχι, όχι! Τελειώνω, κλείνουμε. Εντάξει; Γεια χαρά!

Μαθητής:!!!

Τελευταίες εξελίξεις
Κάτι έχουμε ακούσει για την άρνηση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου, πριν δυόμισι χρόνια, να επιτρέψει τη συνέχιση της λατόμησης του Μεγάλου Βουνού στο Τσιμεντάδικο. Αλλά πριν από μήνες δόθηκε και πάλι η άδεια. Πώς έγινε; Ποιοι συνηγόρησαν; Ποιος θα μας ενημερώσει; Έστω, ας διαψεύσει κάποιος τις πληροφορίες μας.

Αντί επιλόγου... Ευριπίδης

Στίχοι από την τραγωδία "Ιφιγένεια η εν Αυλίδι" (σταχυολόγηση και μετάφραση Δημήτρη Μπαρσάκη)

Έμολον αμφί παρακτίαν ψάμαθον Αυλίδος
εναλίας
(στ. 164-5)

Στο ακρογιάλι τ' αμμουδένιο έφτασα της
θαλασσόβρεχτης Αυλίδας

Πολύθυτον δε δι' άλσος Αρτέμιδος
ήλυθον ορομένα
(στ. 185-6)

Από της Αρτεμης το άλσος πέρασα, όπου
αμέτρητες προσφέρονται θυσίες.

Πού το τας Αιδούς
ή το τας Αρετάς έχει
σθένειν τι πρόσωπον
οπότε το μεν άσεπτον έχει
δύνασιν, α δ' Αρετά κατόπισθεν
θνατοίς αμελείται,
Ανομία δε νόμων κρατεί;
(στ. 1089-95)

Πού να'ναι η Ντροπή
και πού η Αρετή
να 'ναι κρυμμένη,
τώρα που η ασέβεια δεσπόζει
καθώς οι άνθρωποι
την Αρετή δεν λογαριάζουν
κι η Ανομία κάθε νόμο καταργεί;

Φευ!
τι' αν λάβοιμι των εμών αρχήν κακών;
(στ. 1123-4)

Αλίμονο!
των συμφορών μου πού να ψάξω την αρχή;

Δάκρυα παρέξω, ταύτα γαρ δυναίμεθ' αν
(στ. 1215)

Να κλάψω θέλω, μόνο τούτο μ' απομένει!

© 1999-2010 Σερβιτόρος της Εύβοιας.
Απαγορεύεται η χρήση του περιεχομένου ή επανεκπομπή του, σε οποιοδήποτε μέσο,
μετά ή άνευ επεξεργασίας, χωρίς γραπτή άδεια του εκδότη.