Θρήνος για τη φύση... αναμένοντας το χρόνο μηδέν

Δευτέρα, 18 Ιανουαρίου 2010, 19:18

της Γιάννας Κορέλη - Μπουλουγούρη, - [email protected]
Ψυχολόγου - Ψυχοθεραπεύτριας,
Προέδρου του Συλλόγου Προστασίας Περιβάλλοντος Χαλκίδας

Ο Σύλλογος Προστασίας Περιβάλλοντος Χαλκίδας, μετά από όλες τις τελευταίες κινητοποιήσεις όλων μας για την περιβόητη καύση του RDF από την ΑΓΕΤ, το λιθάνθρακα, το οδικό δίκτυο, την υγεία, την ασφάλεια, τις φωτιές, το εξασθενές χρώμιο κ.ο.κ. αφουγκραζόμενος χρόνια τώρα τον παλμό και την πορεία της ζωής μας, παίρνει θέση και επισημαίνει:

  • 1. Χρόνια τώρα παρατηρούμε, διαπιστώνουμε, καταγράφουμε και διαμαρτυρόμαστε. Αποτέλεσμα: Περνούν τα χρόνια και εμείς στα ίδια και χειρότερα. Αυτό μας τρομοκρατεί μέχρις πανικού.
  • 2. Έχουν αλλάξει τα πράγματα σε όλα τα επίπεδα. Η δυναμική του κόσμου μας, έφερε σε αυτό το κομβικό σημείο ασφυξίας όλον τον πλανήτη μας.
  • 3. Τώρα πια είναι ανάγκη να σκεφτόμαστε πλανητικά πρώτα και μετά τοπικά, αν θέλουμε να συνεχιστεί η ιστορία μας, αν αγαπάμε τη ζωή και τα παιδιά μας. Η μέριμνα για το περιβάλλον μας είναι μονόδρομος πιά και θα βρεθούμε όλοι σε μία Σταυροφορία για την βελτίωση της προστασίας του περιβάλλοντος, της υγείας και της ποιότητας ζωής μας, αν θέλουμε να είμαστε άνθρωποι και όχι άρρωστα καθηλωμένα όντα, καταναλωτές μόνον και όχι πολίτες.

Το νησί μας, η Εύβοια, πάντα πρωτοπορούσε σε όλα. Έδωσε τα φώτα του στον παγκόσμιο πολιτισμό. Εδώ στην Ερέτρια άνθισε η φημισμένη σχολή του Μενεδήμου, όπου δεν δεχόταν τον κατακερματισμό της αλήθειας. Η Ολιστική Σκέψη ήταν εκείνη που διατηρούσε, έσωζε και μεταμόρφωνε τα πράγματα. Πως το ξεχάσαμε;

Σκεφτόμαστε αποσπασματικά σήμερα, εστιάζοντας μόνο στο τι και τα οφέλη του. Παιδαριωδώς σκεφτόμαστε. Οι ενήλικες όμως και οι υπεύθυνοι πολίτες δεν αρκούνται στο τι, με κάθε τρόπο και δυναμική, αλλά και στο πως. Με φρόνηση, σύνεση, λαμβάνοντας υπ' όψιν την εντροπία που ακολουθεί. Οι ενήλικες και υπεύθυνοι άνθρωποι, οφείλουν να μη δημιουργούν, αλλά να λύνουν προβλήματα. Βρίσκουν τη χρυσή τομή ανάμεσα στη διατήρηση του είναι και στην ανάπτυξη χωρίς να καταστρέφουν, αλλά να μεταμορφώνουν και να μετεξελίσσονται.

Ο Σύλλογος Προστασίας Περιβάλλοντος Χαλκίδας καταλήγει, οτι πέρα από τα επι μέρους προβλήματα, που τα εντάσσει στο πλαίσιο του νοικοκυρέματος, της ευπρέπειας, της αισθητικής και της υγιεινής, που μπορούμε όλοι από τις θέσεις μας να φροντίζουμε και να παίρνουμε πρωτοβουλίες και να κινούμεθα με την Τοπική Αυτοδιοίκηση. Υπάρχουν τα μεγάλα, τα παγκόσμια, τα πλανητικά, από τα οποία εξαρτώμεθα. Αυτά είναι:

  • 1. Κλιματικές αλλαγές και συνέπειες σε όλα τα επίπεδα.
  • 2. Ενεργειακό.
  • 3. Χωροταξική ρύθμιση.
  • 4. Προστασία των εναπομείναντων δασών και αναδάσωση.
  • 5. Μεταλλαγμένα, διατροφή.

Αν δεν συμπράξουμε με όλους ανά τον κόσμο, για αυτά, δεν θα είναι δυνατόν να υπάρξει συνέχεια ζωής και μέλλον. Είναι από τα πλέον εμποδιστικά προβλήματα για Αειφόρο Ανάπτυξη.

Για το πρώτο: Παρουσιάστηκε ήδη την άνοιξη 2007 με την εαρινή σύνοδο κορυφής το συνολικό πακέτο μέτρων, από το οποίο προκύπτουν όλα όσα θα πρέπει να γίνουν στο αμέσως επόμενο διάστημα, προκειμένου να υπάρξει αναστροφή της αρνητικής πορείας που έχουν διεθνώς προσλάβει τα προβλήματα περιβάλλοντος. Η Ευρωπαϊκή επιτροπή θέτει δέσμη προτάσεων, με διάφορους στόχους φιλόδοξους, σχετικά με τις εκπομπές αερίων θερμοκηπίου και τις ΑΠΕ. Πιστεύει οτι η επίτευξη διεθνούς συμφωνίας για το μετά το 2012 πλαίσιο, θα οδηγήσει σε μείωση κατά 30% των εκπομπών από τις αναπτυγμένες χώρες μέχρι το 2020. Η επιτροπή προτείνει να δεσμευτεί τώρα η Ευρωπαϊκή Ένωση να μειώσει τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου κατά 20% μέχρι το 2020, ιδίως με τη λήψη μέτρων στον τομέα της ενέργειας. Οι προκλήσεις σχετικά με το κλίμα είναι ιδιαίτερα πιεστικές. Το ανησυχητικό είναι οτι σύμφωνα με τις υπάρχουσες προβολές, η ενεργειακή πολιτική και η πολιτική μεταφορών, οδηγούν όχι σε μείωση, αλλά σε αύξηση κατά 5% μέχρι το 2030. Ο στόχος της Ευρωπαϊκής Ένωσης πρέπει να γίνει αντιληπτός στο πλαίσιο της ανάγκης για ανάληψη διεθνούς δράσης από τα βιομηχανοποιημένα κράτη με αντικείμενο την αλλαγή κλίματος. Όταν θα έχουν αναληφθεί οι σχετικές δεσμεύσεις η ΕΕ θα χρειαστεί να κάνει περισσότερα. Συνεπώς θα πρέπει να τεθεί ο υψηλότερος στόχος της μείωσης εκπομπών κατά 30% έως το 2030 και 60-80% έως το 2050. Με τις ισχύουσες τάσεις και πολιτικές, η εξάρτηση της ΕΕ από τις εισαγωγές ενέργειας, από σήμερα μέχρι το 2030 θα φθάσει από το 50% στο 65% του συνόλου κατανάλωσης ενέργειας. Επιπλέον, η εσωτερική αγορά ενέργειας δεν έχει ολοκληρωθεί. Πράγμα που δεν επιτρέπει στους πολίτες της ΕΕ και στην Ευρωπαϊκή οικονομία να αξιοποιήσουν πλήρως τα οφέλη, από την απελευθέρωση στον τομέα της ενέργειας.

Η δέσμη μέτρων που πρότεινε η επιτροπή, αποσκοπεί στην παροχή λύσεων στις προκλήσεις αυτές με βάση τρεις κεντρικούς άξονες:

  • 1. Μία πραγματική εσωτερική αγορά ενέργειας. Στόχος είναι να δοθεί στους χρήστες ενέργειας της ΕΕ, πολίτες και επιχειρήσεις, πραγματική δυνατότητα επιλογής και να δρομολογηθούν οι τεράστιες επενδύσεις που απαιτούνται στον τομέα της ενέργειας. Η ενιαία αγορά, είναι χρήσιμη όχι μόνο για την ανταγωνιστικότητα αλλά και για την αειφορεία και ασφάλεια. Όμως για την επίτευξη αυτών των στόχων χρειάζονται άλλες ενέργειες: Διαχωρισμός παραγωγής από διανομή ενέργειας, χρειάζεται ανεξάρτητος ρυθμιστικός έλεγχος λαμβάνοντας υπ' όψιν την Ευρωπαϊκή αγορά καθώς και τα εθνικά μέτρα για την υλοποίηση του στόχου.
  • 2. Επιτάχυνση της μετάβασης σε μορφές ενέργειας με χαμηλές εκπομπές άνθρακα. Η επιτροπή προτίθεται να διατηρήσει την ηγετική θέση της Ευρωπαϊκής Ένωσης στις ΑΠΕ, προτείνοντας τον υποχρεωτικό στόχο μέχρι το 2020, το 20% της συνολικής σύνθεσης των ενεργειακών πηγών της να προέρχεται από ΑΠΕ. Αυτό θα απαιτήσει μαζική ανάπτυξη της ανανεώσιμης ενέργειας για παραγωγή ηλεκτρισμού, καυσίμων, θέρμανσης και ψύξης. Για την ταχύτερη έκβαση, η ΕΕ θα προτείνει ένα Στρατηγικό Σχέδιο για τις ενεργειακές τεχνολογίες την προσεχή επταετία. Θα αυξήσει κατά 50% τις ετήσιες δαπάνες της για έρευνα στον τομέα της ενέργειας. Σε κάθε κράτος-μέλος εναπόκειται να αποφασίσει που θα βασιστεί η ηλεκτροπαραγωγή του ως προς τον κοινό διεθνή στόχο για μείωση εκπομπών θερμοκηπίου. Πυρηνική ενέργεια (ομάδα υψηλού επιπέδου από εκπροσώπους Εθνικών Ρυθμιστικών Αρχών σε θέματα πυρηνικής ασφάλειας με σκοπό την κοινή προσέγγιση και τη θέσπιση Ευρωπαϊκών κοινών κανόνων, όσον αφορά στο θέμα της πυρηνικής ασφάλειας και προστασίας-προϋποθέσεις-διαχείρηση πυρηνικών αποβλήτων-ακτινοπροστασία του κοινού-παροπλισμού πυρηνικών εγκαταστάσεων, δημιούργησε τη συνθήκη EURATOM, το πλέον προηγμένο πλαίσιο για την πυρηνική ενέργεια. Υπάρχουν 52 αντιδραστήρες στην Ευρωπαϊκή Ένωση των 27 χωρών. Η πυρηνική ενέργεια αντιπροσωπεύει το 30% της παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας στην Ευρώπη), λιθάνθρακα, φυσικό αέριο; Ρωτάει ο ΣΠΠΧ τη κυβέρνηση, τη Διακομματική μας Επιτροπή. Πού θα βασιστούμε σε σχέση με όλα αυτά σε βάθος χρόνου έστω;
  • 3. Ενεργειακή απόδοση. Η ΕΕ για εξοικονόμιση του 20% συνολικής κατανάλωσης μέχρι το 2020, προτείνει χρήση οχημάτων πιό αποδοτικών, αυστηρότερες προδιαγραφές για τις συσκευές, καλύτερη ενεργειακή απόδοση στα υπάρχοντα κτίρια στην ΕΕ και βελτίωση της απόδοσης θέρμανσης, καθώς και παραγωγής, μεταφοράς και διανομής ηλεκτρικής ενέργειας. Προτείνει μία νέα διεθνή συμφωνία για την ενεργειακή απόδοση.

Οι προτάσεις που στρέφονται γύρω από αυτούς τους τρεις άξονες, θα πρέπει να υποστηρίζονται από μία συνεκτική-αξιόπιστη εξωτερική πολιτική. Το φαινόμενο του θερμοκηπίου και οι συνέπειες των κλιματικών αλλαγών είναι το σημαντικότερο περιβαλλοντικό πρόβλημα σήμερα, που απασχολεί την παγκόσμια κοινότητα. Η χώρα μας λαμβάνει μέτρα για την αντιμετώπισή του, που εντάσσονται σε μία ολοκληρωμένη πολιτική που βασίζεται σε δέκα συγκεκριμένα μέτρα (από την εμπορία ρύπων, ως το χωροταξικό σχέδιο για τις ΑΠΕ, τα επιχειρησιακά σχέδια αντιμετώπισης της ατμοσφαιρικής ρύπανσης στις πόλεις και την επέκταση του μετρό). Η δέσμευση που έχει αναλάβει η χώρα μας από το ΠΡΩΤΟΚΟΛΛΟ ΤΟΥ ΚΙΟΤΟ, θα υλοποιηθεί από τη συγκεκριμένη πολιτική. Η δέσμευση της Ελλάδας να μην αυξήσει πάνω από 25% τις εκπομπές αερίων από το 2008 έως το 2012, σε σχέση με το έτος βάσης 1990, δεν απέδωσε. Το 2004 αυξήθηκαν κατά 24% και αυξάνονται κι άλλο, θα φθάσουν το 40% και για δε το 2020 θα φτάσουν στο 58%. Είτε θα υποχρεωθούμε σε αγορά δικαιωμάτων, είτε στην καταβολή τεράστιου προστίμου. Να λάβουμε υπ' όψιν οτι από το παγκόσμιο κέντρο κλιματικών αλλαγών προειδοποιούν, οτι αν δεν περιοριστεί το φαινόμενο του θερμοκηπίου τα επόμενα χρόνια θα δούμε βίαιο ξέσπασμα πολέμων σε διάφορα σημεία του πλανήτη για τον έλεγχο νερού, τις καλλιέργειες να μειώνονται δραματικά στη νότια Ευρώπη και ασθένειες όπως ελονοσία-δάγγειος πυρετός να εξαπλώνονται, ενώ το 1/3 ζώων και φυτών παγκοσμίως θα τελεί υπό εξαφάνιση. Η θερμοκρασία θα ανέβει, το επίπεδο της θάλασσας θα ανέβει πολύ, θα αυξηθούν οι βροχοπτώσεις σε τροπικές περιοχές και θα μειωθούν σε άλλες. Στη νότια Ευρώπη η κλιματική αλλαγή θα προκαλέσει άνοδο της θερμοκρασίας και ξηρασία, έλλειψη νερού και μείωση καλλιεργειών. Στην Ασία αλλά κυρίως στην Αφρική ως το 2020, 75 εώς 250 εκατομμύρια άνθρωποι δεν θα έχουν νερό.

Η σημαντικότερη πηγή αερίων του θερμοκηπίου και δη διοξειδίου του άνθρακα, είναι η παραγωγή και χρήση ηλεκτρικής ενέργειας. Η ζήτηση ενέργειας στην Ελλάδα καλύπτεται σε ποσοστό 94% από συμβατικά καύσιμα. Η εμμονή της χώρας μας στη χρήση του λιγνίτη δεν φαίνεται αδικαιολόγητη, δεδομένου οτι κατέχει την έκτη θέση στον κατάλογο των μεγαλύτερων λιγνιτοπαραγωγικών χωρών του κόσμου. Η βιομηχανία τσιμέντου είναι πηγή εκπομπής διοξειδίου του άνθρακα και φθοριούχων ενώσεων, η διάθεση απορριμάτων και ο αγροτικός τομέας πηγές εκπομπής μεθανίου. Η κατανομή αυτή μας υποδεικνύει και τα πεδία στα οποία πρέπει να κατευθυνθεί η προσπάθεια και μάλιστα η ηλεκτροπαραγωγή από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, η ανάπτυξη των οποίων αποτελεί βασική προτεραιότητα της παγκόσμιας κοινωνίας, με στόχο την προστασία του περιβάλλοντος και την αντιμετώπιση του φαινομένου του θερμοκηπίου. Χρειάζεται πολιτική για την καλλιέργεια ενεργειακών φυτών για απορρόφηση του διοξειδίου του άνθρακα και για την παραγωγή βιοενέργειας. Υπάρχει κενό ενημέρωσης, χρειάζεται πληροφόρηση των παραγωγών από την πολιτεία για τις εναλλακτικές δυνατότητες στην αγροτική παραγωγή. Με βάση τις υποχρεώσεις μας, που απορρέουν από τις κοινοτικές οδηγείες, ως το 2010 το 5,7% των καυσίμων των μεταφορών να είναι βιοκαύσιμα και το 1,2% της ηλεκτροπαραγωγής να προέρχεται από ενέργεια που παράγεται από βιομάζα. Ρωτάει ο ΣΠΠΧ: Το κράτος προς τα που θα στρέψει τις επενδύσεις του; Ας αποφασίσει η Διακομματική μας Επιτροπή.

Θεσμικές εξελίξεις ως προς την ορθή κατεύθυνση αποτελούν τόσο η εφαρμογή του συστήματος εμπορευσίμων αδειών εκπομπής αερίων του θερμοκηπίου όσο και η ψήφιση του νόμου 3468/2006 για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας από ΑΠΕ και συμπαραγωγή ηλεκτρισμού και θερμότητας. Το Φεβρουάριο του 2007 θεσπίστηκε και Ειδικό χωροταξικό Πλαίσιο ΑΠΕ. Σκοπός του ειδικού πλαισίου είναι:

  • 1. Η διαμόρφωση πολιτικών χωροθέτησης έργων ΑΠΕ ανά κατηγορία δραστηριότητας και χώρου, βάσει των διαθέσιμων σε εθνικό επίπεδο στοιχείων.
  • 2. Η καθιέρωση κριτηρίων χωροθέτησης που θα επιτρέπουν τη δημιουργία βιώσιμων εγκαταστάσεων ΑΠΕ και την αρμονική ένταξή τους στο φυσικό και ανθρωπογενές περιβάλλον.
  • 3. Η δημιουργία ενός αποτελεσματικού μηχανισμού χωροθέτησης των ΑΠΕ, ώστε να επιτευχθεί ανταπόκριση στους στόχους των Εθνικών και Κοινοτικών πολιτικών. Επιδιώκεται ένα σαφές σύνολο ενιαίων κανόνων και κριτηρίων στις Αδειοδοτούσες Αρχές και στις ενδιαφερόμενες επιχειρήσεις.

Σήμερα οι διάφορες υπηρεσίες χρησιμοποιούν διαφορετικά κριτήρια για τη χωροθέτηση. Αποτέλεσμα: Σύγχυση, επιβάρυνση περιβάλλοντος, πληθώρα προσφυγών, χρονοτρίβηση, καθυστέρηση μεγάλων επενδύσεων παραγωγής πράσινης ενέργειας και συνεπώς αποθάρρυνση.

Θέμα ειδικό Ελληνικού ενδιαφέροντος η διείσδυση του φυσικού αερίου, η διασύνδεση των δικτύων του ηλεκτρικού συστήματος, ιδίως στα νησιά, κανόνες υγιούς ανταγωνισμού στον ενεργειακό τομέα και στις ΑΠΕ, η εξοικονόμηση ενέργειας στα κτίρια, ο απρογραμμάτιστος και αποσπασματικός χαρακτήρας των νομοθετικών και άλλων παρεμβάσεων της πολιτικής εξουσίας, που έρχεται ως συνέπεια ελλείψεως οικονομικού και κοινωνικού προγραμματισμού, συνακόλουθα δε και χωροταξικού, αντίθετα προς τους ορισμούς του άρθρου 106 παρ. 1 του Συντάγματος. Έτσι οι αιολικοί σταθμοί μπορούν με βάση το νόμο να εγκαθίστανται παντού, στην κυριολεξία σε περιοχές τουριστικές, σε περιοχές αγροτοτουριστικές, σε περιοχές ιδιαίτερου οικολογικού ενδιαφέροντος, σε δημόσιες εκτάσεις, σε κοινόχρηστους χώρους. Ο νόμος 2941/2001 προσπαθεί να ξεπεράσει φραγμούς που έθεσε το ΣτΕ για εγκαταστάσεις μέσα στα δάση και δασικές εκτάσεις. Ο νόμος αυτός είναι ιδιαίτερα προκλητικά ευνοϊκός για τους επιχειρηματίες αιολικών σταθμών, αλλά περιβαλλοντικά δυσμενής. Η χώρα μας επειδή έχει χάσει έδαφος για το επιθυμητό ποσοστό του 12% της ηλεκτρικής ενέργειας παραγόμενης από ΑΠΕ, βάσει οδηγίας 96/2002 ΕΟΚ, συντελείται τώρα κοσμογονία λειτουργίας αιολικών σταθμών και όταν ξεπεραστούν οι γραφειοκρατικές αγκυλώσεις θα λάβει ακόμα μεγαλύτερες διαστάσεις. Τα δύο μας νησιά, Εύβοια και Σκύρος, αποτελούν σε πανελλαδικό επίπεδο προνομιακό χώρο για την εγκατάσταση αιολικών σταθμών, χάρις στις κρατούσες συνθήκες ισχυρών ανέμων, ιδίως στο νότιο τμήμα της Καρυστίας.
Θέλουμε ενεργειακό ισοζύγιο, είναι που είναι η Ελλαδίτσα μας μια σταλιά, που είστε βουλευτές της Εύβοιας από όλα τα κόμματα για αυτό το θέμα;
Συντονιστείτε και πάρτε θέση.

Αξιομνημόνευτη είναι, τέλος, η σημαντική τεχνολογία, διεθνώς αναγνωρισμένη, που απέκτησε η χώρα μας στο σχεδιασμό και κατασκευή ανεμογεννητριών. Αυτή να εξάγουμε! Εκεί που σχεδιάζεται εκτεταμένη εφαρμογή αιολικής ενέργειας (Βραζιλία, Αργεντινή, Ινδίες) που στην Ελλαδίτσα μας; Ας εξάγουμε τα φώτα μας εμείς και οι άλλοι το χώρο τους να κάνουμε πανηγύρι.

Και κάτι άλλο, η ΡΑΕ αποτελεί εθνικό όργανο, η σύσταση και αρμοδιότητες του οποίου προβλέπονται από την οδηγία 96/1992 ΕΟΚ. Παρά τους ορισμούς της οδηγίας, η ΡΑΕ δεν αποτελεί ανεξάρτητη διοικητική αρχή, κατά την έννοια του άρθρου 101 του Συντάγματος, εφόσον στερείται αποφασιστικής αρμοδιότητας και ο ρόλος της περιορίζεται σε υποβολή εισηγήσεων, η αποδοχή των οποίων εναπόκειται στην κρίση του αρμόδιου υπουργού, που εν προκειμένω είναι ο Υπουργός Αναπτύξεως. Ο νόμος 2941/2001 λύνει τα χέρια στους επενδυτές μέσα στα δάση. Επιχειρεί η πολιτική εξουσία να ανατρέψει τις συνέπειες της νομολογίας του ΣτΕ. Με το νόμο αυτό ανατρέπεται η προστατευτική περί των δασών νομολογία και αποτελεί απειλή κατά των δασών και δασικών εκτάσεων, ειδικά για την Εύβοια. Πάει η δασοσκεπής βορειοκεντρική Εύβοια. Υπάρχει νομοθετική ατολμία, λόγω πολιτικού κόστους, για ξεκάθαρη έκδοση κανονιστικών πράξεων . Έτσι εξουσιοδοτείται η Διοίκηση να νομοθετήσει με κανονιστικές πράξεις. Συνεπώς και αυτή δεν τολμά, όταν καλείται λόγω εξουσιοδότησης να προσθέσει τις προβλεπόμενες κανονιστικές ρυθμίσεις. Φαύλος κύκλος λοιπόν... Η Διοίκηση, μωρέ, θα το κάνει αυτό; Όχι η αιρετή Ανώτατη Αρχή; Τότε τι Αρχή είναι;

Το ΚΑΠΕ, έχει υπό εξέλιξη χωροταξική μελέτη, για την ορθολογική κατανομή αιολικών σταθμών. Είναι υποχρέωση του κράτους για το νομό Ευβοίας, επιβάλλεται τόσο πολιτικά, όσο και νομικά, να ανασταλούν οι εκδόσεις αδειών εγκατάστασης αιολικών σταθμών, μέχρι να καταρτιστεί η εθνική ή τουλάχιστον η περιφερειακή χωροταξική μελέτη. Να μην κατακλυστεί ο νομός από αιολικούς σταθμούς, που θα υπερβαίνουν κατά πολύ τη «φέρουσα ικανότητα» του. Η συνάρτηση της φυσικής διαμόρφωσης και ανθρώπινης δραστηριότητας σε αυτή τη χωρική ενότητα αποτελεί το όριο της βιώσιμης ανάπτυξής της. Τα 2/3 της συνολικής ελληνικής παραγωγής ηλεκτρισμού με αιολική ενέργεια, υπολογίζεται οτι θα παράγεται στην Εύβοια, ιδίως στη νότια Καρυστία. Να λάβουμε υπ' όψιν το ΚΑΠΕ λοιπόν και το Συνήγορο του Πολίτη που πατριωτικά προτείνει πχ για τις πυρκαγιές και για άλλα εφικτότατα πράγματα αξιοποιώντας την εμπειρία του και συνεισφέρει στο δημόσιο διάλογο έτσι.

Σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ένωσης έχουν εγκριθεί για καλλιέργεια μεταλλαγμένα φυτά, χωρίς επαρκή έρευνα για τις επιπτώσεις τους στο περιβάλλον και την υγεία. Ο ΣΠΠΧ έχει ασχοληθεί με το θέμα επανειλημμένως και εμπράκτως. Θα αναλάβει η Ελληνική κυβέρνηση τις δέουσες πρωτοβουλίες, τόσο σε εθνικό, όσο και σε Ευρωπαϊκό επίπεδο και εμείς εδώ σε τοπικό, για την ανάσχεση της εισαγωγής και της απελευθέρωσης ΓΤΟ στο περιβάλλον, την κήρυξη των ζωνών ως ζωνών ελεύθερων από μεταλλαγμένα και την ενίσχυση των σχετικών δεσμών για τη θωράκιση της Ευρώπης από την εισβολή των μεταλλαγμένων, έπειτα και από το γεγονός οτι η πλειοψηφία των πολιτών τα απορρίπτει. Ας μην αφηνόμαστε στο ισοπέδωμα και την μονοδιάσταση, έτσι προστατεύεται η ζωή και η υγεία.

Να ληφθούν υπ'οψιν οι 10 προτάσεις που είχε υποβάλλει από τις 4/7/2007 από κοινού με άλλους επιστημονικούς φορείς, αναφορικά με το περιβάλλον, ο δικηγορικός σύλλογος Αθήνας. Συγκεκριμένα προτείνει:

  • 1. Να θεσπιστεί προληπτικός έλεγχος νομιμότητας από το ΣτΕ των νομοσχεδίων που αφορούν στο φυσικό περιβάλλον.
  • 2. Να ιδρυθεί ενιαίος φορέας διαχείρησης του εθνικού μας πλούτου.
  • 3. Να θεσπιστεί δικαίωμα του κάθε πολίτη να παρίσταται ως πολιτικός ενάγων σε δίκες για εγκλήματα κατά του περιβάλλοντος.
  • 4. Η εκτός σχεδίου δόμηση να καταστεί εξαιρετικό μέτρο και να πάψει η δόμηση κάθε είδους να αποτελεί κανόνα στις εκτός σχεδίου περιοχές (ο ΣΠΠΧ παλεύει πολύ για αυτό και μάλιστα εμπράκτως).
  • 5. Να κυρωθούν αμέσως οι δασικοί χάρτες για όλη τη χώρα (ο ΣΠΠΧ παλεύει πολύ για αυτό και το έχει επισημάνει εγγράφως σε όλες τις υπηρεσίες του νομού μας).
  • 6. Να ιδρυθεί ενιαία υπηρεσία κατεδάφισης αυθαιρέτων όλων των κατηγοριών.
  • 7. Να κατεδαφίζονται αμέσως τα αυθαίρετα που ανεγείρονται σε δάση, δασικές εκτάσεις, αιγιαλούς κ.α.
  • 8. Να υπάρξει άμεση αυστηροποίηση των προβλεπομένων στο νόμο 1650/1986 και στο ποινικό κώδικα ποινών για πράξεις καταστροφής του περιβάλλοντος και τον εμπρησμό δασών.
  • 9. Να εισαχθεί ως παρεπόμενη ποινή η δήμευση των οργάνων και των μέσων των εγκλημάτων κατά του περιβάλλοντος, συμπεριλαμβανομένων και των εγκαταστάσεων των ρυπογόνων επιχειρήσεων.
  • 10. Να δημιουργηθεί αυτοτελές Υπουργείο Περιβάλλοντος με ουσιαστικές αρμοδιότητες (αυτό το πάλεψε έντονα το ΠΑΝΔΟΙΚΟ στο οποίο ανήκει ο ΣΠΠΧ και επιτέλους το βλέπουμε).

Επίσης ο δικηγορικός σύλλογος πρότεινε και την ενεργοποίηση των ενόπλων δυνάμεων στην πρόληψη και καταστολή των πυρκαγιών που είναι πιά εθνικός κίνδυνος. Και όσοι κτίζουν ή εκμεταλλεύονται καμμένη έκταση να θεωρούνται οιονεί εμπρηστές. Μέχρι να βρεθεί μία τίμια π ολιτική ηγεσία να υιοθετήσει τέτοιες προτάσεις θα καιγόμαστε και θα τρελαινόμαστε. Ας λάβουμε υπ' όψιν την Πανελλήνια Ένωση Δασολόγων. 2 εκατομμύρια πολίτες ζήτησαν από το υπουργείο ανάπτυξης την τελευταία δεκαετία αποχαρακτηρισμό δασικών εκτάσεων, ενώ η «ζήτηση» αυξάνεται κατακόρυφα μετά από μεγάλη φωτιά σε δασικά «φιλέτα». Ελλείψει δασικού κτηματολογίου η κατάσταση είναι χαοτική. Τα αιτήματα υποβάλλονται στα δασαρχεία (κάθε μέρα στις εφημερίδες το βλέπουμε), μεταφέρονται στην Πρωτοβάθμια Επιτροπή Δασικών Αμφισβητήσεων και στη συνέχεια παραπέμπονται σε τριμελείς επιτροπές που υπάρχουν σε κάθε περιφέρεια. Καταλαβαίνουμε τον ύπνο μας;

Μετά από όλη αυτή την κοπιαστική έρευνα και εμπεριστατωμένη μελέτη, εμείς του ΣΠΠΧ ανήσυχοι πλέον αλλά και υπεύθυνοι ενεργοί πολίτες, καλούμε όλους τους φορείς σε συντονισμένη δράση, συνεχή μέχρις αποτελέσματος, τώρα! Κατά προτεραιότητα με τα ζωτικής σημασίας θέματα κάθε φορά ώστε να νοικοκυρευτούμε και να συμβαδίζουμε με τον υπόλοιπο κόσμο. Εδώ και τώρα χωρίς άλλη χρονοτρίβηση και ανόητες διαφωνίες, δεν έχουμε την πολυτέλεια αυτή, από τις ασφυκτικές πιέσεις γύρω μας για όλα. Η Διακομματική να αποφασίσει λαμβάνοντας υπ' όψιν το θείο μας δώρο, του συνδυασμού κλίματος και φυσικής ομορφιάς, το οποίο συν τοις άλλοις αποτελεί και τη βαριά βιομηχανία της χώρας μας. Αυτός ο «χρόνος μηδέν» που περιμένουμε με αγωνία, το σημείο ξεσηκωμού και μαζικής αντίδρασης με σκοπό την άσκηση πίεσης προς την πολιτική εξουσία, ή οπουδήποτε χρειαστεί, φαίνεται, οτι παρά τις καταστροφές που έχουν ήδη γίνει και σε αντίθεση με κοινωνίες άλλων χωρών (Γαλλία, Ισπανία, Αυστραλία) που δι αυτού του τρόπου έλυσαν το πρόβλημα, για την Ελληνική κοινωνία δεν έχει φτάσει ακόμα. Δυστυχώς δεν είμαστε ακόμα ώριμοι για συλλογική δράση.

Επόμενο άρθρο Προηγούμενο άρθρο