Σερβιτόρος της Εύβοιας
 
 
Newsletter - Μάθετε πρώτοι τα νέα
Eγγραφή
875 εγγεγραμμένα μέλη Διαγραφή
Αναζήτηση στον "Σερβιτόρο"

Όλες οι λέξεις   Οποιαδήποτε
Αναζήτηση στον Eυβοϊκο κατάλογο
20 Νοεμβρίου 2005
 
 


 
Greenpeace: Η καταστροφή του θαλάσσιου περιβάλλοντος, η ατιμωρησία των υπευθύνων και τα ατοπήματα του Υπουργού Εμπορικής Ναυτιλίας
01/11/2004,  16:20

"Αντιστρέφοντας την πραγματικότητα, διαστρεβλώνοντας τις θέσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, αγνοώντας τη θέληση της συντριπτικής πλειοψηφίας των πολιτών και προστατεύοντας τα συμφέροντα λίγων, ο Υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας κ. Μανόλης Κεφαλογιάννης ανοίγει το δρόμο για περαιτέρω καταστροφή του θαλάσσιου περιβάλλοντος, αφού η ατιμωρησία των υπευθύνων είναι, προς το παρόν τουλάχιστον, διασφαλισμένη" αναφέρει σε ανακοίνωσή της η Greenpeace.

Η Greenpeace ζητά από τον Έλληνα Πρωθυπουργό, στην επικείμενη Σύνοδο Κορυφής, να ανατρέψει την απαράδεκτη στάση της χώρας μας για το θέμα και να πρωτοστατήσει στην εφαρμογή των μέτρων και της νομοθεσίας που θα αποτρέψουν την πετρελαϊκή ρύπανση.

'Η στάση του Έλληνα Υπουργού Εμπορικής Ναυτιλίας εξασφαλίζει τη συνέχιση του καθεστώτος ατιμωρισίας για τους υπεύθυνους των περιστατικών ρύπανσης. Σε αντίθεση με τα όσα δηλώνει ο υπουργός, αυτοί που πλήττονται από την προτεινόμενη νομοθεσία δεν είναι τα κατώτερα πληρώματα, αλλά κάποιοι ασύδοτοι πλοιοκτήτες, οι ιδιοκτήτες των μεταφερόμενων επικίνδυνων φορτίων και όσοι νηογνώμονες εκδίδουν εικονικά πιστοποιητικά αξιοπλοΐας', δήλωσε ο Νίκος Χαραλαμπίδης, διευθυντής του ελληνικού γραφείου της Greenpeace. 'Ενώ σημαντικό μέρος του ελληνικού στόλου εκσυγχρονίζεται με γοργούς ρυθμούς, κάποιοι εξακολουθούν να οραματίζονται τη συνέχιση της παράδοσης των 'βρωμιάρηδων' των ωκεανών'.

"Η διαστρέβλωση των προθέσεων και της ουσίας της προτεινόμενης Οδηγίας είναι κάτι παραπάνω από ξεκάθαρη. Όχι μόνο δεν 'ποινικοποιείται το ναυτικό επάγγελμα', όπως ισχυρίζεται ο Υπουργός, αλλά για πρώτη φορά οι ευθύνες αναζητούνται σε όλους όσους σκοπίμως καταστρέφουν το περιβάλλον. Σύμφωνα με την Οδηγία, η παράνοµη απόρριψη ρυπογόνων ουσιών, η συµµετοχή σε αυτήν και η υποκίνησή της θα θεωρούνται πλέον ποινικά αδικήµατα, εφόσον διαπράττονται εκ προθέσεως ή οφείλονται σε βαριά αµέλεια (διαφωνεί μήπως μ' αυτό ο Υπουργός;). Οποιοδήποτε πρόσωπο (δηλαδή όχι µόνον ο πλοιοκτήτης, αλλά επίσης ο ιδιοκτήτης του φορτίου, ο νηογνώµονας ή οιοδήποτε άλλο εµπλεκόµενο πρόσωπο) το οποίο κρίθηκε από δικαστήριο υπεύθυνο, υπόκειται σε κυρώσεις, συµπεριλαµβανοµένων, εφόσον κρίνεται αναγκαίο, των ποινικών κυρώσεων" σύμφωνα με την Greenpeace.

Όπως επισημαίνει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, 'Σήμερα, ακόµα και εάν εντοπισθούν οι απορρίψεις και καταλογιστούν σε κάποιο συγκεκριµένο πλοίο, η εν λόγω παράβαση σπανίως φθάνει µέχρι τα δικαστήρια και, ακόµα και στην περίπτωση αυτή, δεν επαρκούν συχνά τα αποδεικτικά στοιχεία ώστε να καταδικαστούν τα πρόσωπα που έχουν διαπράξει το αδίκηµα. Ακόµα και εάν υπάρξει καταδίκη του υπαιτίου, πολλά κράτη εφαρµόζουν ελαφρές µάλλον ποινές για το συγκεκριµένο είδος αδικήµατος, οι δε ποινές επιβάλλονται συχνά µόνο στον πλοίαρχο του πλοίου και όχι στην πλοιοκτήτρια εταιρία, τις οδηγίες της οποίας έχει πιθανώς ακολουθήσει ο πλοίαρχος.'

"Στην επιχειρηματολογία του ο Υπουργός πρόσθεσε και τη δήλωση πως η Ελλάδα εφαρμόζει την αυστηρότερη νομοθεσία για την προστασία του θαλάσσιου περιβάλλοντος διεθνώς. Αγνοεί ή θέλει να αγνοεί βεβαίως πως, ήδη από το 1990, οι ΗΠΑ εφαρμόζουν στην πράξη ένα ιδιαιτέρως αυστηρό νομοθετικό πλαίσιο (Oil Pollution Act - OPA 90), το οποίο μεταξύ άλλων ορίζει την απεριόριστη αντικειμενική ευθύνη για περιπτώσεις ρύπανσης. Η αμερικανική νομοθεσία ήταν απόρροια του γνωστού ατυχήματος του πετρελαιοφόρου 'Exxon Valdez' το 1989, ενός συμβάντος που έφερε τα πάνω κάτω στη ναυτιλιακή βιομηχανία.

Και ενώ ο κ. Υπουργός ταυτίζει τα συμφέροντα λίγων ασύδοτων πλοιοκτητών με τα εθνικά συμφέροντα, κωφεύει μπροστά στο μέγεθος της οικονομικής βλάβης και των αντίστοιχων κοινωνικών επιπτώσεων σε πιθανή περίπτωση σημαντικής πετρελαϊκής ρύπανσης. Σύμφωνα με εκτιμήσεις της Greenpeace, ένα ατύχημα τύπου Prestige στο Αιγαίο (77.000 τόνοι πετρελαίου) θα είχε ως αποτέλεσμα να ρυπανθεί μία θαλάσσια έκταση 4.600 τετραγωνικών χιλιομέτρων και εν δυνάμει να απειληθούν ακτές σε μήκος 215 χιλιομέτρων. Οι αντίστοιχες επιπτώσεις στον τουρισμό και την εθνική οικονομία θα ήταν τεράστιες (ο τουρισμός αντιπροσωπεύει το 7% του ΑΕΠ [60% για περιοχές όπως η Κρήτη και η Ρόδος], δηλαδή περίπου 11,5 δις ευρώ ετησίως. Αντιπροσωπεύει επίσης το 10% περίπου της απασχόλησης)" .

Η Greenpeace έχει τονίσει πολλές φορές την ανεπάρκεια του ισχύοντος νομοθετικού πλαισίου για την αντιμετώπιση της πετρελαϊκής ρύπανσης. Ήδη, από τις αρχές της δεκαετίας του '90, η Greenpeace έχει επεξεργαστεί και καταθέσει υπομνήματα για την προστασία του θαλάσσιου περιβάλλοντος από την πετρελαϊκή ρύπανση, την απόσυρση των πετρελαιοφόρων μονού τοιχώματος, την εισαγωγή της απεριόριστης αντικειμενικής ευθύνης, την απαγόρευση διέλευσης επικίνδυνων φορτίων από οικολογικά ευαίσθητες περιοχές κ.λπ. Οι προτάσεις αυτές συναντούσαν τη σταθερή αντίδραση της πλειοψηφίας των εφοπλιστών και των εκάστοτε Υπουργών Εμπορικής Ναυτιλίας οι οποίοι επέμεναν ότι το ισχύον νομικό πλαίσιο είναι ικανοποιητικό και ότι 'η τυχόν πρόωρη υιοθέτηση μέτρων..., θα έχει δυσμενείς κοινωνικές, οικονομικές αλλά και περιβαλλοντικές επιπτώσεις στα επί μέρους κράτη μέλη, αλλά και στην Ευρωπαϊκή Ένωση στο σύνολό της' (Υπουργός Ε.Ν., 28-3-2000). Δυστυχώς η πραγματικότητα τους έχει διαψεύσει επανειλημμένως, πάντα σε βάρος του θαλάσσιου περιβάλλοντος.

"Σήμερα, η ελληνική κυβέρνηση ταυτίζεται με σημαίες ευκαιρίας, όπως αυτές της Μάλτας και της Κύπρου. Φαίνεται να αγνοεί πως το ατύχημα του Prestige ήταν μία από τις κύριες αιτίες της κοινωνικής κρίσης και της ανεργίας που έκτοτε μαστίζει τη βορειοδυτική Ισπανία και μία από τις αιτίες της ήττας της προηγούμενης κυβέρνησης στις πρόσφατες εκλογές.

Ο Πρωθυπουργός έχει μία ευκαιρία, στην επικείμενη Σύνοδο Κορυφής, να επαναφέρει την απαράδεκτη πολιτική του ΥΕΝ στην ορθή ρότα που χάραξε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Σε διαφορετική περίπτωση, αναλαμβάνει προσωπικά την ευθύνη για το απαράδεκτο βέτο της χώρας μας και βέβαια για όποιο μελλοντικό "ατύχημα" σε κάποιο πετρελαιοφόρο που διαπλέει τις ελληνικές θάλασσες" συμπληρώνει τέλος η Greenpeace.


 «  Προηγούμενo άρθρo Επόμενo άρθρo  » 
 
Εμφάνιση όλων των άρθρων του Νοεμβρίου 2004
Προσθέστε αυτή τη σελίδα στα αγαπημένα
Αποστολή της σελίδας με email

Διαφημιστείτε εδώ!!
Μόνο με 150 euro το μήνα μπορείτε να τοποθετήσετε το διαφημιστικό σας κείμενο.
Διαφημιστείτε εδώ!!
Μόνο με 125 euro το μήνα μπορείτε να τοποθετήσετε το διαφημιστικό σας κείμενο.
Διαφημιστείτε εδώ!!
Μόνο με 100 euro το μήνα μπορείτε να τοποθετήσετε το διαφημιστικό σας κείμενο.

 

10/11/2005
Εύκολες, διασκεδαστικές, οικιακές φωτογραφικές εκτυπώσεις

03/11/2005
Lexmark P315: Εκτυπώστε τις αναμνήσεις σας

02/11/2005
Η Nikon εισάγει στην αγορά τη φωτογραφική μηχανή D200
Νέa σειρά HP Color LaserJet 4730mfp
Lexmark C920: Έγχρωμη Δύναμη χωρίς όρια
  Περισσότερα...  
 


 

Aπαγορεύεται η αναδημοσίευση μέρους ή του συνόλου του περιεχομένου του παρόντος web site με οποιοδήποτε τρόπο χωρίς την έγγραφη άδεια του εκδότη.