Τα περισσότερα ειπώθηκαν. Συγχαίρω την πρωτοβουλία σας για την οργάνωση της σημερινής ημερίδας και επιβραβεύω την προσπάθειά σας για τη δια βίου μάθηση.
Θα ήθελα, όμως, να πω ότι το πρωί με εξέπληξε ευχάριστα ο κ. Olsson, ο οποίος είπε να μιμηθούμε τους αρχαίους Έλληνες και να εφαρμόσουμε τη δια βίου παιδεία. Χρησιμοποίησε τον όρο "δια βίου παιδεία" ο κ. Olsson. Κανένας άλλος ομιλητής δεν χρησιμοποίησε αυτόν τον όρο. Θεωρώ ότι είναι προσφορότερος μια και ο όρος παιδεία έχει περισσότερο ανθρωποκεντρικό, ανθρωπιστικό, κοινωνικό και πολιτιστικό περιεχόμενο.
Ίσως εγώ διαπίστωσα μια τεχνοκρατική αντίληψη του όρου "δια βίου μάθηση" και όλου αυτού του περιεχομένου, το οποίο αναπτύχθηκε σήμερα.
Κατ' αρχάς πιστεύω ότι η δια βίου μάθηση όπως χρησιμοποιήσατε τον όρο, ως ατομικό δικαίωμα, νομίζω ότι είναι πρώτιστο ατομικό δικαίωμα. Είναι δικαίωμα του κάθε ανθρώπου, του κάθε πολίτη, να μορφώνεται να ενημερώνεται να πληροφορείται για να μπορεί να γίνει ενεργός πολίτης. συμμέτοχος πολίτης.
Ολοκληρωμένη προσωπικότητα είναι το αίτημα του κάθε ανθρώπου όλων των εποχών και ιδιαίτερα της σύγχρονης εποχής. Και ολοκληρωμένη προσωπικότητα σημαίνει να συμμετέχεις στα κοινωνικά, οικονομικά πολιτιστικά δρώμενα, στις οικονομικές, πολιτιστικές, κοινωνικές και πολιτικές εξελίξεις.
Θα έλεγα ότι από το κείμενό σας λείπουν κάποιες αναφορές σε κάποια ζητήματα τα οποία ο κ. Παπαδάς, ο οποίος είναι και εκπρόσωπος στην νομαρχιακή επιτροπή λαϊκής επιμόρφωσης, εκπροσωπώντας το Εργατικό Κέντρο, μίλησε.
Θ' αναφέρω, ίσως, τη διατήρηση της πολιτιστικής κληρονομιάς. Για την ποιότητα της ζωής λίγο αναφέρθηκε. Για τη προστασία του περιβάλλοντος αναφέρθηκε, αφού μιλάμε για βιώσιμη ανάπτυξη. Θα έλεγα, επίσης, κάτι για το καταναλωτικό κίνημα, για τη καταναλωτική συμπεριφορά, για την πρόσβαση στο πολιτισμό και σε κάθε μορφή τέχνης. Για την προστασία και ευαισθητοποίηση ευαίσθητων κοινωνικά ομάδων και ίσως κάτι, για ενσωμάτωση στην ελληνική κοινωνία μέσα από τη μάθηση γλώσσας, ελληνικής ιστορίας κ.λ.π.
Μου έκανε ευχάριστη εντύπωση η κυρία Shisholm που μίλησε για τη περιφέρεια και μίλησε για τη γύρω περιοχή της Χαλκίδας και πόσο μπορεί ν' αναπτυχθεί. Στο μυαλό μου ήλθε η έννοια του αγροτοτουρισμού.
Θα έλεγα και κάτι άλλο Μου έκανε ιδιαίτερη εντύπωση -χάρηκα δηλαδή- την ομιλία του κ. Κουκιάδη. Εχω παρακολουθήσει πάρα πολλές διαλέξεις, εισηγήσεις σε θέματα δια βίου μάθησης, δια βίου παιδείας. Ο κ. Κουκιάδης το έπιασε το θέμα από όλες τις πλευρές. Ήταν σύντομος βέβαια, γιατί θα έπρεπε ν' αναπτύξει ολόκληρο το κείμενο το τι ειπώθηκε στη Λισσαβώνα. Μου έκανε εντύπωση ότι επιγραμματικά αναφέρθηκε
σε τέσσερα ίσως μεγάλα προβλήματα, που θ' αντιμετωπίσουμε από εδώ και εμπρός, όταν θα εφαρμόσουμε αυτό το πρόγραμμα στην Εύβοια.
Είναι το περιεχόμενο των προγραμμάτων, είναι οι μέθοδοι που θ' ακολουθήσουμε, είναι οι εκπαιδευτές που θα υλοποιήσουν αυτό το πρόγραμμα. Είπα στην αρχή ότι θεώρησα λίγο τεχνοκρατική την όλη παρουσίαση της σημερινής ημερίδας, το θέμα δια βίου μάθησης. Και αυτό γιατί άκουσα πολύ να συζητείται για επιχειρήσεις και για εργαζόμενους. Σίγουρα οι επιχειρήσεις χρειάζονται εκσυγχρονισμό και προσαρμογή στις σημερινές εξελίξεις. Οι εργαζόμενοι χρειάζονται νέες δεξιότητες μπροστά στα προβλήματα που αντιμετωπίζουν. Όμως θα ήθελα, τελειώνοντας, να επισημάνω κάτι για τη γεωργία. Πως θα αναβαθμίσουμε τη γεωργία; Πώς θα επιμορφώσουμε τους γεωργούς; Πάνω στη χρήση χημικών λιπασμάτων και φυτοφαρμάκων; Ή πάνω στις νέες σύγχρονες βιολογικές καλλιέργειες; Κάτι βέβαια που σχετίζεται με αυτό που είπατε προηγουμένως, για το πως ονειρεύεστε τη Χαλκίδα, μετά από δέκα χρόνια;
Ίσως, βέβαια το προβάλατε για να το σκεφτούμε όλοι μας.
Μιλάμε για καθαρό περιβάλλον. Όταν η γύρω περιοχή ρυπαίνεται, όταν ο ευβοϊκός κόλπος ρυπαίνεται από τις επιχειρήσεις, δεν θα πρέπει να μιλάμε για νέες ήπιες μορφές ενέργειας; Είναι ζητήματα τα οποία βέβαια μπορεί να μην ειπώθηκαν και ήταν αδύνατο να ειπωθούν, όμως από εδώ και εμπρός στην ομάδα που θα πλαισιώσει την οργανωτική επιτροπή αυτής της προσπάθειας να τεθούν και τέτοια ζητήματα.
Επειδή εκπροσωπώ τη ΝΕΛΕ και η ΝΕΛΕ είναι ο κατ' εξοχήν φορέας της δια βίου παιδείας-μάθησης στο Νομό, εάν θέλετε προσφερόμαστε να εκπροσωπηθούμε σε αυτό το σχήμα.
Ευχαριστώ πολύ.